På vilket dygn valpade din tik?

kisse

Trådstartare
Jag har börjat misströsta:cry:... Idag är vi på 65 dygnet från första parningen, 63 från andra. Jag VEEET att det kan ta tid, men jag känner eller ser inga fosterrörelser, hon har ingen tempsänkning, är inte speciellt slapp vid vulva eller bäckenband, ingen flytning.

Hon har tidigare varit skendräktig, men då oparad. Kanske är det så igen. Men hon har ENORMA juver som läcker vid lätt beröring. Är enormt trött och har så varit sedan ca v 3. Hon är väldigt bred över bröstkorgen, men har för mycket midja... Har ätit som en häst hela "dräktigheten", men matvägrar nu den senaste veckan titt som tätt. Hon kräks. Har kissat på sig. Vid tidigare skendräktighet har hon bara fått stora juver, dock ingen mjölk, och inga andra av ovanstående tecken.

Jag har som sagt gett upp, främst med tanke på avsaknad av fosterrörelser, det är nog tomt, så inatt jobbar jag...:eek: Skulle det väl hända något så får gubben mot sin vilja agera barnmorska. Sa åt min vän som lovat hjälpa till vid behov att hon skulle se till att dricka vin så hon får svårt att ta sig ut till oss, om allt är så krångligt som möjligt så borde hon väl sätta igång o valpa...:crazy:

Fråga; på vilket dygn har era hundar valpat? Jag tänkte mig ju att det skulle bli "enligt boken" på dygn63, men nu misstänker jag starkt att hon är tom som sagt. Nästa gång kommer jag att ULa. Det här är ju skitjobbigt...

Sv: På vilket dygn valpade din tik?

Ingen av mina har gått ända fram till dygn 63 ens. Alla har valpat innan det och det har föregåtts av tydlig uppmjukning av vulva och omkringliggande område, samt hoppande temp sista 1½ veckan.

Ett tips är att investera i ett stetoskop :) Är himla mysigt att sitta och lyssna på valphjärtan som pickar på där inne :love:

Har tiken haft någon dräktighetsflytning öht och hur har tempen sett ut sista tiden?

Du är mig en trogen stöttepelare i det här sjukt nervösa och jobbiga...

Tempen har i början av veckan pendlat mellan 37.9-38.5. Nu de sista dagarna ej under 38.2.

Vulva är lite mjukare än vanligt, men jag skulle inte kalla den slapp.

Tar hem ett stetoskop från jobbet när jag slutar imorgon bitti, men har inga större förhoppningar att få höra några små pickande hjärtan.

Hade en liten flytning väldigt tidigt, men ingenting på säkert 3-4 veckor iaf.:(

Hon valpade på exakt dag 63 :D
Tempen ändrades inte förrens en timma innan första valpen tittade ut.

Ok, tack för svar :).

Nu vill jag höra om hundar som inte visat några tecken alls, och som valpat seeent. Googlade och läste om någon på 71 (!) dygn. Måste alla andras hundar följa skolboken? Varför kan inte min göra det isf.:cry: Verkar ju inte ens hjälpa att jag håller mig på jobbet 5 mil hemifrån...

Of topic: Stackars min hårt prövade make. Fölvakt i våras och nu valpvakt. Han som från början inte ville ha några djur! Nu sitter han där med 8 hästar, 2 hundar & 2 katter (varav den ena löper:p). Tänk vad bra han är:love:.

Hur många dagar från sista parningsdag har det gått?

Kan ju vara så att det inte "tog" förrän då om du har tur :)

Jo det händer att de inte visar valpnings tecken, även om det är rätt ovanligt.
Jag hade en högdräktig tik, var hemma och "städade" hela dagen
Ja något måste man ju göra och var för nervös för att bara sitta och titta på min sovandes tik...

När gubben kom hem från sitt jobb så var jag minst sagt uttråkad och föreslog att vi skulle åka ut och äta hade inte haft ro att fixa mat:o
Vi åkte i väg tog båda hundarna med, för vadå det var ju ingen valpning på gång så varför skulle ungtiken behöva vara i hundgården, där hon hade varit hella dagen...

vi hittade ett ställe med uteservering och hundarna kunde vara med vid bordet, den blivande mamman satt och tiggde, så var 100 på att ingen valpning var på gång.

Så när vi ätet så stoppades hundarna in igen därbak och vi körde i väg.
Stannade för att tanka och när vi stannade så for plötsligt ungtiken över sättet.
Grrr gick runt för att ta henne bak igen med buller och bång, öppnar bakluckan och:eek:
Har väl aldrig tappat hakan så mycket där låg hon och slickade nyfödd valpis…
Var max 5-10 minuter efter hon hade suttit och tiggt på ute serveringen.
Men som sagt är inte vanligt, är enda gången något sånt här har hänt mig.

Har du kontakt med någon vet?
Jag skulle aldrig låta mina tikar gå över 65 dygnet utan att vet fick titta på henne.
Kan ju vara döda valpar = risk för likförgiftning.
Fel läge på första valpen
Värksvaghet
med mera.
Eller helt enkelt att hon är tom, men så vet du det och slipper oro dig.

2 veckor innan beräknad valpning får man bara transportera dräktiga tikar till vet...

2 veckor innan beräknad valpning får man bara transportera dräktiga tikar till vet...

Lugn, lugn, det här hände för 28 år sedan, tror inte den regelen gällde då....
Och om så är det ju överspelat för länge sedan.

Kan vara bra att påpeka en sådan självklarhet ändå, när det är så många som inte vet vad som gäller och läser sådana här trådar :)

Är det lag på det ?

Jag vet ett par som parat sina 2 tikar, och tog med dom då dräktiga tikarna på fest varav den ena tiken födde sin valp i ett sovrum där festen var.

Kommer inte ihåg exakt år men det var runt 04/05 nångång. Jag var själv på festen och jag tyckte så synd om hundarna :( Sa ingenting för min dåvarande sambos skull.

Djurskyddslagen/någon av förordningarna står det i. Orkar inte leta reda på paragrafen just nu.

Senast ändrad:

Är det lag på det ?

Jag vet ett par som parat sina 2 tikar, och tog med dom då dräktiga tikarna på fest varav den ena tiken födde sin valp i ett sovrum där festen var.

Kommer inte ihåg exakt år men det var runt 04/05 nångång. Jag var själv på festen och jag tyckte så synd om hundarna :( Sa ingenting för min dåvarande sambos skull.

Usch så stressigt. Kan jag tänka mig, iaf. Jag som inte ens varit i närheten av en dräktig tik. Men tänka, det tänker jag göra ändå! ;)

/Syrsa

Ja, därför blev jag så förvånad att se att en dräktig tik bara ska åka till veterinären dom 2 senaste veckorna. Där ser man vad oseriös avel kan leda till :crazy:

Har lyssnat med stetoskop, inte ett ljud, (jo, en massa tarmljud såklart...:().

Zqathan: Jag har ju inte kännt eller sett några fosterrörelser på henne överhuvudtaget, så jag tror helt enkelt att hon är tom, det har aldrig bott någon i den magen... Nytt försök nästa löp helt enkelt.

Ni som är vana, brukar de komma "ur fas" med löpen efter parning och ORDENTLIG skendräktighet, eller kommer nästa löp som vanligt 5 1/2 månad efter det förra?

Depp.

Mina som varit skendräktiga, har ändå följt sina tider för löp...

Vad bra, jag är kanske lite väl ivrig, men just nu så är jag så besviken så jag vill ha något att se fram emot!;):laugh:

Gnist: Idag 64 dygn från andra parningen... Men som sagt, det ekar tomt...

Visst blir man besviken. Min ena tik gick tom nu när hon parades. Men jag gjorde UL så jag slapp vänta så länge som du på att det inget bidde ;)
Men visst är det tråkigt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka