på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Ireland

Trådstartare
Vill få rätt på detta en gång för alla.. Alla säger ju olika.
1. När på året ska man avmaska?
2. Vilka preparat?
3. Ska hästen stå inne (hur länge) efter avmaskningen? Bajsar inte hästen ut maskarna i samma hage igen annars?

Väldigt tacksam för hjälp! :bow:
 
Sv: Det här med avmaskning..

Börja med träckprov för att avgöra om du behöver avmaska hästen överhuvudtaget!

Tar du inte prov får du avmaska efter schema.

Första avmaskningen 3 dar före betessläpp (har hästen mask är hagen redan nedsmittad. Låt hästen skita ur sig medel och döda maskar i gamla hagen).

Följ medlets intervall hela betessäsongen.

Sista avmaskningen ca oktober. Har man haft styngflugeägg på hästarna (små gula prickar) ska denna vara ett ivermectin-medel, oavsett vilket medel man använt tidigare under året.


Exempel på rotation:

År 1
15 maj - ivermectin
15 juli - ivermectin
15 september - ivermectin

År 2
15 maj - pyrantel
15 juni - pyrantel
15 juli - pyrantel
15 augusti - pyrantel
15 september - pyrantel
15 oktober - ivermectin

År 3
15 maj - cydectin
15 augusti - cydectin

År 4 som år 2.

Har du föl/åringar avmaskas de även en gång i januari mot spolmask. Axilur och Rintal funkar bra då. Allra helst tar man träckprov på småttingarna innan avmaskning.
 
Sv: Det här med avmaskning..

Tack kommer även från mig, äntligen en rak och redig förklaring! :bow:
 
Sv: Det här med avmaskning..

jaa verkligen bra!!
Men en fråga till, det står om år 1 2 o 3 men om hästen är äldre än 4 då? Eller är det bara jag som är lite trög idag och inte fattar?;)
 
Sv: Det här med avmaskning..

År 1, år 2 osv symboliserar först året du avmaskar hästen, andra året osv.
Alltså inte åldern på hästen..:idea:
 
Sv: Det här med avmaskning..

Ok!! Så om man precis fått sin häst och inte vet hur den avmaskats innan så börjar jag på år 1 då?

Ivermectin, tar det bandmasken? Kan inte någon förklara för mig vilka maskar som ska maskas mot när och vilket medel som tar vad? För de flesta jag vet ger ju dubbel dos banminth innan betessläppet. Men det går alltså lika bra med Ivermectin? Är det samma sak som Ivomec?
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med avmaskning..

Ivermectin är den aktiva substansen i Ivomec, finns som billigare alternativ och heter då Noromectin, Bimectin, Eraquell.

Pyrantel är aktiva substansen i Banminth och Fyrantel.

Om du inte har problem som man kan misstänka kan vara bandmask behöver du inte avmaska specifikt mot det. Vad man kan göra är att dubbla dosen första avmaskningen de år man har pyrantel-år, det tar eventuella bandmaskar (dock bara vuxna maskar). Misstänker du bandmaskproblem kan du ta ett blodprov och kolla.

Om du inte vet hur hästen är avmaskad förrut så BÖRJA MED TRÄCKPROV! Det kan ju visa sig att du inte behöver avmaska din häst alls! Enklast är att köpa en KollaMasken låda på apoteket eller Granngården.

Blodmasken är det som schemat är riktat mot, och är den mask som är absolut vanligast, farligast och som man måste akta smitta från.
 
Sv: Det här med avmaskning..

Ok tack för dina bra svar! Så Kolla masken kollar bara blodmasken?
Var på apoteket idag och hämtade ut "hostmedicin" till min häst för 1200 spänn så jag känner att jag väntar med den lådan tills det börjar närma sig betessläpp och jag har fått nästa lön... :crazy:
 
Sv: Det här med avmaskning..

Jag har en till fråga! Hur ska man tyda Vidilabs "nya provtagningsrutiner".

Är det att man själv ska välja blodmaskodling vid över 100 EPG, tidigare skedde det automatiskt?

Eller ska man välja odling oavsett EPG?

Samma med bandmask... Den vanliga undersökningen, tar den med ev. banmasksegment? Ägg?

Är det kod 501 och 502 jag bör välja? Jag har en ny häst, ingen koll på avmaskningshistoria. Jag vill veta hur mycket parasiter, om han har stora blodmasken och helst också om han har bandmask. (Förhoppningsvis tar fler i stallet träckprov. Kan man då räkna med att upptäcka bandmaskägg vid standardprov (501 eller KollaMasken) eller bör vi kolla det separat?

Om han visar mycket lågt, kan jag då strunta i att avmaska oavsett vad de andra i stallet gör ("rutinavmaskning") eller vad de andra ev. träckproven visar.

(Madick, du får en virtuell :bow: :bow: :bow: för alla dina tålmodiga och utförliga svar!)
 
Sv: Det här med avmaskning..

Jag skulle kryssa i odling åtminstone första gången jag tog träckprov.

Bandmask går att hitta, men inte alltid. Är man orolig för bandmask kan man ta blodprov, men utan att ha något att bygga oron på skulle jag inte bekymra mig om det.

Försök få ihop fler från stallet, då får ni rabatt!

Om du har 0 EPG så behöver du inte avmaska första avmaskningen. Dock vet man ju då inte hur hagarna är smittade, så till hösten skulle jag avmaska och sen nytt träckprov nästa vår.
 
Sv: Det här med avmaskning..

Som sagt, tusen tack, även för svaret i den andra tråden!

Med tanke på att vi inte alls vet, och det kommit rätt mycket nya hästar samt att det varit ett par kolikfall så funderar jag på om det inte är bäst att kolla upp bandmask, i allafall nu i år.

Kruxet blir väl om det bara är jag vill kolla upp det... Ta blodprov från de andras hästar kanske inte är så poppis, så jag hoppas att du får fram nåt om samlingsträckprov :bump:
 
Sv: Det här med avmaskning..

Max 5 hästar/samlingsprov. 150 kr (+moms tror jag) per prov. Det är större chans att hitta bandmasken i samlinsprov. Kolla www.vidilab.se för mer info!
 
Sv: Det här med avmaskning..

Och glöm inte blodprovet om du vill veta om hästen har bandmask. Det går nästan inte att hitta med ett träckprov.
 
Kan det tas på en fredag? Har vetrinärtid på fredag nästa vecka och vill kolla det. Då svarade vetrinären att det kanske inte gick, men han skulle kolla. Någon här som vet?

Vill veta så snart som möjligt om jag måste planera om :)

MVH
JS
 
Sv: Blodprov för bandmask

Jag har tid hos veterinären i morgon och hon har inte sagt något om det, jag hade också tänkt ta blodprov för att kolla bandmask.

Fast hon kanske har dålig koll för hon tyckte inte det var idé att ta blodprov för det....... Men jag kommer att begära det ändå.
 
Sv: Blodprov för bandmask

Det går. Veterinären kan spara den i frysen över helgen och skicka den på måndag.

95johsv skrev:
Kan det tas på en fredag? Har vetrinärtid på fredag nästa vecka och vill kolla det. Då svarade vetrinären att det kanske inte gick, men han skulle kolla. Någon här som vet?

Vill veta så snart som möjligt om jag måste planera om :)

MVH
JS
 
Sv: Blodprov för bandmask

Bra! Kämpa på!

AnnikaH skrev:
Jag har tid hos veterinären i morgon och hon har inte sagt något om det, jag hade också tänkt ta blodprov för att kolla bandmask.

Fast hon kanske har dålig koll för hon tyckte inte det var idé att ta blodprov för det....... Men jag kommer att begära det ändå.
 
Sv: Blodprov för bandmask

De ringde igår kväll. Vetrinären hade pratat med SVA och fått besked att man inte kunde se hur infekterad med bandmask hästen var genom blodprov. Utan då var man tvungen att ta träckprov.

Lagom förvirrad nu när jag fick veta tvärt om av de jag skickar träckprovet till!

Vetrinären tyckte det var bättre att få recept på Equimax och avmaska med det...

Någon som vill kommentera det? Jag är som sagt lite lagom förvirrad nu...
 
Sv: Blodprov för bandmask

Jasså...läste lite nyss detta:

Med hjälp av en nyutvecklad serologisk
test med vilken man kan påvisa antikroppar
mot ämnen i bandmaskens vidhäftningsorgan
kunde det konstateras att bandmaskinfektioner
etablerades i slutet av betesperioden men att
utskiljningen av maskägg med träcken sågs först
mot slutet av året.

Så självfallet kan man se via blodprov...dvs om smitta finns. Men kanske inte hur mycket. Men dock att en smitta är där.
 

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: Habina
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 997
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp