På radion idag

zilla

Trådstartare
hörda jag att dom pratade om att det finns ett stort mörker antal utav hästar. Specellt i uppland.Det stora problemet vad jag hörde var att en del hästägare som köper hästar inte kan häst -.De som köper häst tror att det är lika lätt att sköta en häst som en tex kanin.
Hur är det ute i landet ?? Finns det för många som har /köper häst som inte borfe ha häst ??

Mitt tycke är att det finns några i mitt område som inte borde ha häst!
 
Sv: På radion idag

det finns massor av människor som bla. skaffar häst till sina ungar när de är små för att sedan bara låta dem gå och skiter i dem totalt, bara för att ungarna tröttnar på dem. det är iallafall vad jag har för efarenhet utav av min granne. Jag lider så med de där stackars hästarna, och så undrar dem varför de är folkskygga och sura?
 
Sv: På radion idag

Vi har haft några i byn som verkligen älskade sin häst men som inte fattade hästens bästa.
Under en vinter fick hästen 1 ton hö mellan september och maj
1000/9= 111.11111 per månad
vi säger att de är 30 dagar på en månad
111.11111111/30= 3,7 kg hö per dag.

hästen var ett varmblod på ca 160+
som blev riden varje dag (i fort tempo skritta var inge kul)
alltid utan täcke och utan kraftfoder.
Måste jag säga att han var mager. :smirk:

Vi försökte säga på alla möjligasätt att hästen behöver mer mat framför allt grovfoder.
Men han var ju fet :eek: tyckte dom.
Som tur var är han såld idag och har de bra.
(jätte fet enligt förra ägarna)
Jag säger normal.

Som sagt de konstiga var att dom verkligen tyckte om hästen, men förstod inte bättre.
 
Sv: På radion idag

nu kom jag på en till sak som dom pratade om :idea: På radion ;) de sade att svenska hästar var överfodrade =feta..Och att de skulle försöka på nått sätt att få ut information att det är lika mycket vanvård med en fet häst som mager.

Sen är 3.7 kg för lite hö.
 
Sv: På radion idag

MÅNGA!!
Det verkar även vara många som ser en häst som en statussymbol. :mad:
Speciellt är det väl kanske som någon ovan skriver att det särskilt gäller föräldrar...? Jag tror många skaffar häst för att det är en "sak" som är rätt dyr, och betecknas som en dyr hobby...vilket det ju är ;)
De tror väl att de ökar i status genom att ha häst, eller att ha köpt sin son/dotter en häst...
TYvärr tror många att det bara kostar att köpa häst oxå....och inte förstår att det dyrast faktiskt är att sköta den och se till att den har allt den behöver!
 
Sv: På radion idag

I sverige är det ändå rätt bra jämfört med andra länder.
Här i USA kan man köpa en VILD Mustang för $125 (ca 1000 kr). Snacka om att fel folk skaffar häst - och en helvild en till på köpet! Jag blir så trött på att se det hända om och om igen!!! :mad:
 
Sv: På radion idag

zilla skrev:
hörda jag att dom pratade om att det finns ett stort mörker antal utav hästar. Specellt i uppland.Det stora problemet vad jag hörde var att en del hästägare som köper hästar inte kan häst -.De som köper häst tror att det är lika lätt att sköta en häst som en tex kanin.
Hur är det ute i landet ?? Finns det för många som har /köper häst som inte borfe ha häst ??

Mitt tycke är att det finns några i mitt område som inte borde ha häst!

NU vet jag inte hur det är, har ingen koll på de 'kretsarna', men när jag var i nedre tonåren så var det VÄLDIGT många som tjatat hål i öronen på sina föräldrar om att få häst och tillslut fick en fd travare (de är ju billiga..) och sen skulel det vara 'bra' så, inte massa (dyra) ridlektioner och grejer, jäntan hade ju fått häst liksom. Ibland gick det bra men ofta gick det mindre bra. Dottern älskade sin häst och tog hand om den så gott det gick, men när kunskapen saknades hos både dotter och föräldrar och föräldrarna tyckte att det inte fick kosta blev det..fel. Oftast med foder, träning och utrustning. (Kärlek och omvårdnad var det oftast INGA fel på..)

Nu åker jag ju en del efter 'skogsvägar' vareviga dag och det finns ju hästar lite här och var i byarna, men faktiskt inte sett några fd travare direkt, och alla hästar man ser är synnerligen välmående och välskötta (sen hur de tränas etc vet jag ju inte). En familj som bor en bit härifrån är sådana som skaffat häst UTAN tillräcklig kunskap. MEN det finns pengar, de läggs gärna på hästen och det tas hjälp av tränare och så vidare. Visst märks okunskapen (dottern hoppar i samma grupp som mig) men det som märks MEST är omtanken om hästn och viljan att lära. Så okunskapen blir snarast gullig i sammanhaget och hästen far inte alls illa på minsta vis.

Om det där återspeglar hur det ÄR (jag bor i samma område nu som i nedre tonåren, återvänt 'hem') vet jag inte, men som sagt så SER det helt annorlunda ut nu än för 15 år sen i alla fall.

Nu tycks det mer finnas dyra hästar som får massvis med dyr utrustning, dyrt foder etc etc och eg inte lider NÅGON nöd men som likasom 'bara går där'. Finns en som har två URFINA quarters här i närheten. Välstammade toppexemplar, inridna och utbildade hos proffs och fått en otroligt gedigen grundutbildning. De går i stora fina hagar bakom snofsiga trästaket (som jag är SJUKT avis på *s*) och de har dyra måttbeställda sadlar etc etc. Ägaren har skaffat ny, snordyr transport osv osv. Hästarna är blanka så man kan spegla sig i dem, i perfekt hull, perfekta hovar etc etc. Men ägarna rider aldrig..eller, jag tror någon har sett dem rida EN gång..på tre år. Okej, hästarna lider INTE av det - alls. Fast fenomenet fascinerar mig lite och jagtycker jags er det mer och mer, fast då är det undantagslöst VUXNA hästägare.
 
Sv: På radion idag

Ja, du.. Här "uppe i norrland" är det åtgång på varmblod, som små flickorna har som leksaker. Nu när jag har en själv, och har haft innan den jag har nu. så har jag stött på några under årens lopp. Ofta ses det som "billigare" och det köps dåliga sadlar, och dras in på hovvård. Var i vintras tvungen att lasta ett varmblod som var utan skor och hade så lååånga tår att han inta kunde hålla sig uppe ordentligt på den hala isen... Allt detta pga av "föräldrarna" tyckte att det var för dyrt att sko hästen. Samma föräldrar tycker även att det är för dyrt att låta ungen få hjälp med hästen nu när hon börjar få problem att rida den, pga av den billiga och illasittande sadeln.
 
Sv: På radion idag

Jag jobbar som taichaufför och är mycket ute på småvägarna ute på Österlen och kör. Jag måste säga att jag är förvånad över hur bra de flesta hästar verkar ha det. De hästar jag mest tycker synd om här i trakten är de hos en dressyrryttare som har 5x5 m grushagar till sina hästar. Troligen inga lyckliga hästar-men lider gör de ju inte, de är blanka och välfodrade.
 
Sv: På radion idag

se dig omkring på naturbruksgymnasium, där finns det mkt hästfolk man undrar om det är bra att de går där så att de sköter sina egna hästar bättre, eller om de helt enkelt inte skulle få ha djur.
:angel: :mad:
 
Sv: På radion idag

Erfarenheter av det mest skillda slag lärs ut på dessa naturbruksgymnasier...

Tex. så ska en häst ALLTID ha täcke på sej utomhus, alltid lindas när den står inne, sparkas och slås på för den inte lyder fast den bara rids max 1 ggn/månad...

Kan tilläggas att hästen är en outbildad fjording med isbjörnsfäll till päls...

Vid förfrågan om varför dena lånade fjording helt plötsligt ska stå ut med denna behandling för man till svar att så SKA man göra, det har h*n lärt sej på skolan....
 
Sv: På radion idag

Jag vet inte riktigt.. I mitt stall har vi två personer som bara har ridit i ca 1 år som har hästar, den ena hade också en unghäst (avlivades förrförra veckan).. Det går bra, men hästar kan få en orättvis behandling ibland när de är överbeskyddande och inte förstår att det är något naturligt hos en häst. Men båda två har vana och duktiga medryttare som hjälper dem.
 
Sv: På radion idag

Dem som gjort mig mest ledsen genom åren är två hästar som stått hos en mjölkbonde i Uppland sedan de var unghästar. En shettis och en större häst, som på grund av vanvården inte går att avgöra vad det är, men möjligtvis en nordis, kanske kallblodstravare, eller kanske nån Cob. (Det GÅR verkligen inte att avgöra!) De har gått i samma lilla hage med taggtrådsstängsel hela sina liv, aldrig blivit motionerade (okej, den stora har tydligen blivit riden ett PAR gånger i sin ungdom, enligt grannarna till bonden) och aldrig ryktade eller på annat sätt pysslade med. De har helt enkelt behandlats likadant som korna. Vissa vintrar har jag inte sett till dem på flera veckor efter att korna gått in för säsongen, och jag vill ju inte tro att de stackars hästarna hålls inne också! Men det verkar inte bättre. De är övergödda på ensilage (samma som korna får) och den stora hästen har en så kraftig försänkning i ryggen att det är ett under att den ens kan röra alla fyra benen. Den ser ut som en banan i ryggen, utan att överdriva. Ingen av dem har en tillstymmelse till muskler någonstans, bara stora magar.
Hagen är alltid lerig och sörjig, och hela gården är smutsig på ett sånt där sätt som verkligen inte hör djurhållning till. Ni vet, djup lera över hela gårdsplanen, mögligt ensilage liggandes i drivor, ensilageplast lite överallt, gamla maskiner och harvar m.m. som står och rostar, EU-pallar som står och ruttnar, m.m. m.m...

Eftersom jag känner grannarna så har jag kunnat "hålla koll" på hästarna genom dem under alla år, men jag har velat anmäla bonden många, många gånger. Jag antar att det finns hästar som har det sämre, dessa två får i alla fall mat, men de är en bedrövlig syn.

Nu har jag inte sett hästarna på länge, trots att solen lyser och värmen är på väg tillbaka. Kanske är hästarna äntligen bortforslade till någon som bryr sig eller så har de gått ur tiden...?
 
Sv: På radion idag

Gisburne skrev:
Hagen är alltid lerig och sörjig, och hela gården är smutsig på ett sånt där sätt som verkligen inte hör djurhållning till. Ni vet, djup lera över hela gårdsplanen, mögligt ensilage liggandes i drivor, ensilageplast lite överallt, gamla maskiner och harvar m.m. som står och rostar, EU-pallar som står och ruttnar, m.m. m.m...

Eftersom jag känner grannarna så har jag kunnat "hålla koll" på hästarna genom dem under alla år, men jag har velat anmäla bonden många, många gånger. Jag antar att det finns hästar som har det sämre, dessa två får i alla fall mat, men de är en bedrövlig syn.

Nu har jag inte sett hästarna på länge, trots att solen lyser och värmen är på väg tillbaka. Kanske är hästarna äntligen bortforslade till någon som bryr sig eller så har de gått ur tiden...?
Varför har du inte anmält dem då? :mad:
 
Sv: På radion idag

*KL*
Tror ni att hästkunnandet kommer att öka när många ridskolor kommer att få stänga pga att det kommer att krävas mkt mer mark till lektionshästarna i storstäderna?

Jag tror att det kommer att bli betydligt många fler som lär sig rida hos grannen, som kan ha hästar bara för att de har tillräcklig hagareal.
 
Sv: På radion idag

*KL*
Problemet är att många ridskolor inte lär ut särskilt mycket om hästskötsel. Allt det som jag kan om hästvård, har jag lärt mig genom att läsa mig till det, fråga andra, använda sunt förnuft och genom mina egna misstag. Jag lärde mig mer under min första månad som hästägare, än vad jag lärt mig under de år som jag ridit på ridskolan.
 

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
567
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 443
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 114
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp