På lördag flyger vi!

Allobosia

Trådstartare
Nu på lördag är det äntligen dags att åka hem till Sverige. :banana:
Jag har bott i Spanien ett tag och hann skaffa hund under tiden här.

Han är rabiesvaccinerad + blodprovet efter de 120 dagarna är godkänt och färdigt.
Han har även blivit avmaskad nu (man skulle göra det inom 10 dagar innan resan)
IATA bur är köpt så det är också klart.

Är det något mer papper man behöver eller något vaccin?
På vissa sidor står det att man måste ha besökt veterinär senast 1 dygn innan avresa bara för att se att allt är okej, samt att veterinären måste skriva på svenska eller engelska och intyga att hunden är frisk. Stämmer den infon?
Läste även på jordbruksverkets hemsida att man behövde införsel tillstånd men sen när jag ringde dom för att beställa papper så behövde man det inte. haha

Sen har jag också funderat på vart man hämtar ut hunden på Arlanda, någon som vet? Antar att han inte kommer komma ut med väskorna? :D Och även vart man tar vägen för att visa upp alla papper osv. Det står att man ska ''gå på rött'', vad menas med det? :crazy:

Vore ju väldigt tråkigt att komma till Sverige och sakna något så att man måste åka tillbaka igen. ;)

Sv: På lördag flyger vi!

Hundpass är något hunden måste ha, den måste också vara id märkt. Sen ska den väll också anmälas till Tullen.

Hehe just ja det glömde jag att skriva.
Id märkt är han och pass är fixat. :)

Måste man anmäla? Hur går man tillväga?
Läste någonstans att det inte var nödvändigt på Arlanda.
Infon man hittar på internet om detta är väldigt olika överallt.

Vad jag hört måste man det men du kan ju alltid ringa svenska tullen och fråga för säkerhetsskull. :)

Dom svenska gränserna är inte så välbevakade som det låter när man läser tex sjv regler.
Antar att det inte skilljer så mycket på vilket land man kommer från.
Hunden brukar komma ned med hissen till en plats innan för tull/passkontrollen,där får du hunden,sen om det står någon i tullen så visar du papprena om inte så är det bara att gå.
Så går det till när vi varit i tex Ungern.

Dom svenska gränserna är inte så välbevakade som det låter när man läser tex sjv regler.
Antar att det inte skilljer så mycket på vilket land man kommer från.
Hunden brukar komma ned med hissen till en plats innan för tull/passkontrollen,där får du hunden,sen om det står någon i tullen så visar du papprena om inte så är det bara att gå.
Så går det till när vi varit i tex Ungern.

Okej, låter som att dom ska ha sån himla stenkoll på allt. :P
Vill att det ska stå någon där så jag får visa upp alla papper nu som man har ''kämpat'' för. :rofl:

Hahah! Den stenkollen började dom slappa med efter bara några år,jag har vi flera tillfällen i början krävt och väntat en evighet på att dom ska kolla dom svindyra införskaffade papprena,nu mera är jag en luttrad veteran som bara suckar och kör/går.
Och jag vet varför sverige dräller av smuggelhundar......:mad:

Haha jag är chockad, trodde inte dom hade så dålig koll. :p
Om det är så lätt att komma igenom tullen så förstår jag också vart alla smuggelhundar kommer in, sjukt. xD

Nästa år försvinner ju även regeln om blodprov & även avmaskningen.

Jag flög till Arlanda i senvintern, och det var precis som dobbis sa, man säger till i "service/informations" disken som finns vid bagagebanorna och så öppnar dom hissdörrarna och så får du din hund. Sen stannar du i tullen om det är någon där, annars går du bara.

Jag var "fröken duktig" då och ringde (finns en telefon att lyfta på) och det kom en tullsnubbe, han bläddrade lite i passet och kollade så att chippen stämde sen var det bara att gå.

Du måste ha pass, id märkning, dv.mask avmaskning, rabies vaccineringen och blodprovet - allt ska finnas I PASSET. Men jag upptäckte där att på ena hunden hade de glömt stämpla in rabiesblodprovet. Men det gick ändå bra eftersom jag hade pappret från labbet med mig.
Antar att hunden ska behållas o inte säljas vidare? Då, eftersom du åker med hunden så behöver du inte "veterinärbesiktiga" den innan avfärd utan det ska man göra om hunden är till försäljning eller åker själv utan följeslagare. (detta kollade inte "min" tulltjänsteman på)

Okej, jätte bra :)
Får se om jag orkar ringa efter någon om det är tomt. hehe :D

Då har han allt som behövs, super! Känns skönt!
Då förstår jag, han ska behållas. :)

Tack för svaret! :bow:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 298
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 852
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 726
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka