För att man ju då TVINGAR den stackars hästen att göra något den inte vill...
(observera ironin).
(observera ironin).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
LIA: Intressant. Hur har du då löst stängselfrågan, för jag förutsätter att du har häst?Jodå jag accepterar väl ström i staket ,men själv har jag faktiskt ingen,
LIA: Just det har jag ingen åsikt om, eftersom ingen kunnat redovisa vad som egentligen beskrevs.Nej jag bara undrar eftersom du tydligen accepterar en viss användares tillvägagånssätt med att linda in mulen i eltråd och sätta på strömmen.
LIA: Teoretiskt nu, så om vi bortser från ev obehag av metalltråden i sig, så blir ju resultatet detsamma. Hästen går fram till elstängslet, sätter mulen mot, får en stöt och hoppar undan. Samma resultat, eller!? Tråden runt mulen är ju inte strömförande i sig.Om en häste går emot ett staket så får den en stöt och sticker därifrån och går nog inte dit igen men hur den än försöker kommer den inte undan den inlindade eltråden runt mulen så jag förstår inte logiken i vad den kan lära sig av det
På sin plats att du ber Atös om ursäkt!
Jag visar respekt för dom som har bevisat att dom förtjänar
att visas respekt för.
[Jag antar du syftar på det som en tjej skrev för några (många?) månader sedan, där hon berättade att hon gjort, ungefär det du beskriver här. Uppriktigt sagt, förstår jag inte varför man blev så upprörda.
För det första, vad tror man att elstängsel gör, egentligen?
Jo, för att klargöra det, så ger ett aggregat ut likspänningspulser på några tusen volt mot jord, vilka vi sett till att vidarebefodra till stängseltrådarna/repen/banden. Vad som händer när hästen kommer emot/nosar på eltråden, är att den får en riktigt ordentlig stöt. Enormt obehagligt! Fråga mig som åkt på dom själv. :smirk:
Det är ju just detta vi vill, eller hur????? Att hästen skall få en stöt eller två, för att därefter respektera alla trådar som spärrar av hagar, vägar osv, så att vi skall slippa ha taggtråd, höga plank eller murar etc. Eller ännu värre, hästen inspärrad i box dygnet runt.
I så fall kan man ju diskutera hur moraliskt riktigt det är att överhuvudtaget ha elstaket ALLS!?!?Ståltråd som petar ut från grimmor, gör att hästarna kan skada varandra eller skava mot hästen som har grimman på sig. Det är i alla fall det jag tänker på som ett av argumenten att jag är "antiteletubbiesgrimmor".
Och vare sig elen förstärks eller inte utan bara känns tydligare på hästen, så anser jag att det inte är moraliskt riktigt. Eftersom man i slakterier inte bör/får (inte säker på ordalydelsen där) använda elektriska pådrivare för slaktdjur ens.