Lastning med linor upplevs av vissa som en genväg, ungefär som hjälptyglar, skulle jag tro. Det kommer alltid finnas människor som vill göra allting rätt, kosta vad det kosta vill och eftersom vi, som inte har det tålamodet, gärna ser det som personangrepp (antagligen på grund av det dåliga samvetet, man vet så väl hur man borde göra saker
) går då gärna i försvar och en konflikt är oundviklig. Det blir "krig" direkt.
Jag kan hålla med om att det är bäst om man kan göra "allt rätt" ifrån början och därmed slippa använda hjälpmedel vid lastning, men nu är det ju inte alla förunnat att vara med sin häst från första början.
Jag har själv en häst som går på transporten alldeles själv, utan att jag går med in, jag står alltså vid sidan av rampen och sänder in hästen i transporten. Och det är ju helt klart det ideala sättet att lasta, jag klarar mig helt själv och hästen är helt cool.
Men jag måste erkänna att jag har behövt vissa hjälpmedel, exempelvis linor i början. Jag var tvungen att visa min pålle att det inte är lönt att försöka gå vid sidan av rampen. Sedan använde jag mig av min fronturlastning som hjälpmedel, när pålle kunde se ut gick det bra att gå in.
För tillfället använder jag en krubba med havre i för att få honom att gå in i transporten. Ska man hårddra det så är faktiskt krubban med havre ett hjälpmedel, jag tror inte att jag skulle få in honom lika lätt utan, han skulle antagligen backa ut igen.
Så ni ser, alla har vi våra små knep för att "lura" våra älsklingar. Jag anser att allt som kan användas för att undvika ångest hos ägare och häst är bra hjälpmedel, vid såväl lastning som andra övningar. För det finns ju inte många lika jobbiga situationer för en hästägare än när hästen bara blåvägrar att gå på transporten och det står ca 100 personer och glor och undrar vad som händer härnäst. I det läget bryter paniken lätt ut och det smittar av sig på hästen direkt!!! I det läget förespråkar jag linor, om det hjälper hästägare och medhjälpare att behålla lugnet, för då håller sig även hästen lugn. Om det däremot visar sig att hästen får panik och man försöker dra in hästen i transporten är jag helt emot det.
mvh Jessica