https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1086323?programid=909
Jag kommer ihåg när det här var i media när jag var rätt liten.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hemskt är precis vad det är. Red på gården och var insyltad i "tävlingsgruppen" när det begav sig, men hade en mamma som var klok nog att sätta rätt tydliga gränser för vad som var ok. Sov tex inte över på gården mer än enstaka gånger när det var "helgtjänstgöring" och blev inte insyltad i verksamheten.
Jag led med de som var utsatta redan då, främst hans familj som for hemskt illa av det som pågick.
Har lyssnat igenom det hela, och ja. Jag hoppas verkligen att det får ta slut någon gång.
Familjen har varit utsatt på ett alldeles förfärligt sätt, men de sexuella unyttjandena har alltid varit utanför familjen. Men det lidande som han utsatt sin familj för kommer aldrig ta slut, det mesta av det lidandet och utsattheten finns inte med i dokumentären av lite olika skäl, inte minst för att det är så extremt stora frågor och den enda som finns att ställa till svars ville inte medverka.
Är ju mer än en vad jag kan se.Blev lite besviken nu när jag såg att en viss person inom Sveriges ryttarelit är vän med honom på FB. Alla borde vända en sådan människa ryggen.
Ja, såg det senÄr ju mer än en vad jag kan se.
Kan ju iofs vara för att ha koll med tex.Ja, såg det senriktigt tråkigt.
Precis! Det jag reagerade mycket på var att folk satte så mycket tillit till Anna, som bara var arton när hon fick barn med honom och som inte verkade ha kontrakt med sin familj och som hade sin försörjning genom honom.Beskrivningen av hur han får alla att tro på honom och vara lojala med honom är ett väldigt bra exempel på klassisk manipulation. Hur man väljer offer till hur man skapar ett vi och ett dom och varför alla som inte tillhör vi är fienden som ska bekämpas. Att förklara varför andra var ute efter honom med att de ville åt gården känns väldigt banalt om man är vuxen, det låter som en ungdomsbok om hästar, men det är genialiskt om man vill få unga flickor att sluta upp en.
Man kan dra paralleller mellan hur en sekt byggs upp, det är precis samma sorts psykologi.
Jag tyckte inte att det var obehagligt att lyssna påDet pratades lite om det där på radion idag. Har inte bestämt mig för om jag ska lyssna eller om det blir för obehagligt/jobbigt...
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1086323?programid=909
Vissa delar där övergreppen beskrevs tycker jag var obehagligt att lyssna på, men dokumentären var välgjord och om man inte orkar så kan man spola förbi de delarnaDet pratades lite om det där på radion idag. Har inte bestämt mig för om jag ska lyssna eller om det blir för obehagligt/jobbigt...