p spruta till hund

Sv: p spruta till hund

Jag har hört så många olika hundägare . En del älskar detta med p sruta. Hundarna mår kanon bra. Har en kompis hon har två tikar som sprutas regelbundet.

Vi är så barnsligt överbeskyddande mot hundarna. När 1 p sprutan kom för oss människor då.
Då va det många som använde detta. Blodproppar mm

Jag har medvetet låtit hene löpa, En del sa att det skulle bli bättre med hees skendräktighet. Om man lät hene gå hela tiden färdig. HHHMM så blev det inte.

Visst kanske jag kunnat lägga undan pengar till det.
Men det är inte gjort.
Nu hade jag inte dom. Annat som skall betalas.

Så ville jag inte låta henne löpa i sommar, Då vi skall ut med båten.

Vi kastrerar henne i höst ,ca 6 mån.
jag tror dett gör hene gott

Vi är så barnsligt överbeskyddande mot hundarna.

Men du kan ju inte jämföra en människas val över sin egen kropp med en hund?

Såklart du måste skydda din hund från allt onödigt ont, det är ju DITT ansvar. Om du sedan väljer att utsätta dig själv för fara är ju en helt annan diskussion.

Förstår inte ens hur du kan jämföra ...

angående livmoderinflammation , ljuver tumörer.

Alla mina tikar som jag haft tidigare är opererade för livmorderinflammation och ljuver tumörer.

Den första hunden dog sedan i canser. 9,5 år

Den sista hunden som dog. va 12 år. Hon fick båda delarna.

UTAN P SPRUTA

så de får detta ändå. Läste på någon sida på nätet. Att man kan skynda på förloppet. Att de får tumörerna tidigare. De skulle fått dom ändå . De har det liggande i kroppe så bryter det ut.
inte vet ja men så stod det

Den sidan kan du skrota.

Men när nu risken är så hög för livmoderinflammation, varför vill du SKYNDA PÅ det, och ÖKA risken??

Men du kan ju inte jämföra en människas val över sin egen kropp med en hund?

Såklart du måste skydda din hund från allt onödigt ont, det är ju DITT ansvar. Om du sedan väljer att utsätta dig själv för fara är ju en helt annan diskussion.

Förstår inte ens hur du kan jämföra ...

det är väl ingen svår grej att jämföra
p spruta eller p spruta. min kropp eller hundens krop. Samma funktion. Biverkningar på båda.
hur många ger inte katter p spruta o p piller.
det kan man göra utan beskymmer.
visst är det jag som väljer och skall va rädd om min hund.
Det är jag me
Tror inte hon mår dåligt på en spruta

Den sidan kan du skrota.

Men när nu risken är så hög för livmoderinflammation, varför vill du SKYNDA PÅ det, och ÖKA risken??
Det blir inte så i morgon.
Jag tror inte hon skall opereras i morgon.
Jag tror att det är som någon säger. Man skall spruta regelbundet. Ej hoppa över.

Jag skall bara ge dena spruta sedan operra hene

Jo det är en grej som jag inte ens förstår hur du kan jämföra faktiskt.

Det är som att jämföra en Gurka och en Banan = same shit but different .. eller inte

Du är vuxen och tar ansvar för din kropp, hunden har inte alls samma förutsättning att ta sådana beslut = du som har största ansvar för att fatta besluten ÅT din hund.

Jaja nu ska du ju ändå kastrera innan nästa löp så då är det la bra :)

Det är jag me

Det är INTE utan bekymmer att ge katter p-piller/p-spruta. Även där är det ungefär samma biverkningsrisk vad gäller juvertumörer, och man rekommenderar inte långtidsanv av piller/spruta till katt heller. Det är SAMMA preparat man ger till katt och hund. Och även vid katt rek man utan minsta tvivel kastrering.

Jo det är en grej som jag inte ens förstår hur du kan jämföra faktiskt.

Det är som att jämföra en Gurka och en Banan = same shit but different .. eller inte

Du är vuxen och tar ansvar för din kropp, hunden har inte alls samma förutsättning att ta sådana beslut = du som har största ansvar för att fatta besluten ÅT din hund.

Jaja nu ska du ju ändå kastrera innan nästa löp så då är det la bra :)

Det är väl ingen större skillnad.
Bli gravid eller ha problem med löp, samma samma.
Bara en hund .
Man gör ju inte detta för att vara en djurplågare.
Man gör detta för att underlätta för djuret.
Det fins mycke konstiga risker här i livet.

det är väl ingen svår grej att jämföra
p spruta eller p spruta. min kropp eller hundens krop. Samma funktion. Biverkningar på båda.
Det är jag me

Din kropp och hundens kropp fungerar inte på samma sätt.
Jag har sett livmödrar från hundar som hade fått EN spruta och de hade förändringar. Efter att ha sett detta skulle jag aldrig utsätta min hund för en p-spruta.

Det är INTE utan bekymmer att ge katter p-piller/p-spruta. Även där är det ungefär samma biverkningsrisk vad gäller juvertumörer, och man rekommenderar inte långtidsanv av piller/spruta till katt heller. Det är SAMMA preparat man ger till katt och hund. Och även vid katt rek man utan minsta tvivel kastrering.

Det är precis som Alexandra säger: det är inte bra att ge katter p-piller. Kirurger från USA som kommer hit för att ha kurs för våra svenska veterinärer tycker inte att man behöver ta upp juvertumörer då det ör så ovanligt. I USA ja där alla djur som inte ska användas i aveln kastreras redan som unga. I sverige är juvertumörer ett vanligt fall på operationsbordet.

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik opererades igår kl 15 för akut livmoderinflammarion. Den var tydligen nära att brista. Hon fick komma hem kl 20 igår. Igår... 2
Svar
37
· Visningar
4 428
Senast: Ratax
·
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam... 2
Svar
28
· Visningar
2 333
Senast: Ginne
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
862
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 230
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈