P.R.E/Varmblod

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jempan

Trådstartare
Går nu i tankarna på att skaffa en liten fölunge... Till en början va d så att den helt klart skulle bli en renrasig, men nu har ja börjat ändra mig lite. Ville ju ha den att tävla trav me, men man kanske ska ta sig en funderare?

Har en jättefin hingst i stallet som nog gärna vill bli pappa ;)

Nån som har någon erfarenhet av P.R.E/varmblod? Visa gärna bilder!

Sv: P.R.E/Varmblod

Jag förstod inte riktigt vad du skulle ha din häst till tror jag. Funderar du över en ren PRE eller en ren travare? Vill du hålla på med trav eller ridning eller båda? Vill du tävla och vad?

ja dom flesta hingstar vill nog bli pappor ! men vad är det som gör attj ust den här hingsten ska bli pappa ?
Vad har du tänkt att använda avkomman till?Lite förvirrande när du skriver att du vill tävla trav med avkomman ??

Tesora

Känner ett antal pre/vbl korsningar.. men man ska nog inte korsa med vilken hingst som hällst.
de jag träffat är alla efter samma hingst och alla har fått supe rgalopp och en underbar exteriör. Men de e ju inte alla hingstar som förärver en bra galopp vilket behövs om man sätter den på en travare som vanligt vis inte har så bra galopp.

Om du vill korsa varmblodig travhäst med någon ras, så får den avkomman inte tävla inom travet.

nä d vet jag oxå, därför ja vill veta om d blir en bra avkomma att korsa PRE med ett varmblod eller om man ska satsa på att hitta en bra varmblodshingst

Kryddan: Tyvärr har inte den här hingsten nå papper så ja vet inget om hans stam, tänkte ha för eget bruk, därför bryr jag mig inte så mycke :p

Om du är intresserad av trav tycker jag helt klart du skall ta ett renrasigt travarföl.

Om hingsten inte har papper så kan du ju omöjligt veta om den är ren PRE !
Vilket jag tvivlar på. Dom som är rena har sina stampapper ,,
Så du vet ju inte vad du betäcker med när det är en stamlös hingst (korsning)

Tesora

Han kommer från nå bra stall i staterna så han har papper men ägaren e inte intresserad av att få dom, ska hon avla e d som för mig, för eget bruk

Låter ju helmysko, att man inte vill ha papper på en renrasig PRE hingst som ska verka i avel, eget bruk eller inte.
Hade det varit mina avkommer så hade jag velat ha stam på dem.

Sen ska man inte bestämma hingst efter vad som är smidigt utan vad man vill ha ut från avkomman.

Låter som en totalt ogenomtänkt betäckning i så fall. Att bara ta närmaste bästa (om det var det som var tanken) är inte varken genomtänkt eller smart. Men du kanske menade att du blev sugen på PRE när du såg hingsten i stallet, men att du tänker välja en annan hingst i så fall? Tror säkert att mixen varmblodstravare/PRE kan bli hyfsat bra i psyket och så, men vad ska den användas till? Vill du rida dressyr, kanske akademiskt, så är det smartare att lägga pengarna på en renrasig PRE. Vill du ha avkomman till trav så måste du ju ta en travarhingst, som du redan vet. Så vad vill du uppnå med korsningen?

Att ägaren inte vill ha några papper på sin hingst är bland det oseriösaste jag har hört, tror jag. "För eget bruk", hur många betäckningar kan det röra sig om på en skala?

Alltså nu va INTE tråden gjord för att klanka ner på nån som inte har papper på sin häst utan jag ville bara veta om nån har en sån korsning (pre/varmblod) o hur den blev, va den används till. INGENTING annat

Man får acceptera de svar man får på ett forum. Jag klankar inte, jag uttrycker min åsikt.

men du eller ägaren kan ju inte säga att det är PRE i och med att hon inte har papper på honom ?? Och jag kan absolut inte förstå hur man köper en häst som har papper men inte vill ha dom:confused:
Om du nu ska betäcka med en PRE så ta en hingst som har fulla papper och som är godkänd i avel , Om du använder den här hingsten så kan det ju bli vad som helst som tittar ut efter 11 mån ;)

I mina ögon låter hingst ägaren inte alls seriös :crazy:
Om du vill så kan du skicka namnet på hingsten och ev,nummer på pm så kan jag ju kolla om han är registrerad i spanien,

Om han nu är en PRE så är han inskriven i den spanska stamboken

Tesora

Vill du ha en häst för trav, köp en travare eller betäck ditt travarsto med en travarhingst.

Vill du ha en ridhäst, köp en häst med en exteriör som lämpar sig för ridning.

Att korsa en travare med något annat kan som bäst bara bli halvbra och i värsta fall helknasigt.
Jag har sett flera fina korsningar mellan olika ridhästavlade raser, men nej jag har aldrig träffat en travarkorsning som varit särskild lämpad för ridning.

Däremot har jag träffat många rara trevliga travare med bra psyken, men att rida dem förstår jag faktiskt inte riktigt poängen med.

Travaren som ska betäckas e min o helt underbar att rida dressyr på, hoppa vanliga hinder o terräng me. Bästa psyket som ja nånsin sett. O att man inte väljer en travare till ridhäst kan JAG faktiskt inte förstå. Men d hör inte till den här tråden

Travaren som ska betäckas e min o helt underbar att rida dressyr på, hoppa vanliga hinder o terräng me. Bästa psyket som ja nånsin sett. O att man inte väljer en travare till ridhäst kan JAG faktiskt inte förstå. Men d hör inte till den här tråden

ja det finns många som har mkt imot travare som righäst men skit i dom ;)
Travare e underbara hästar =) Vi har 2 renrasiga å 2 korsningar.
1 arab/travare
1 halvblod/travare

Visst jag kan hålla med många. jag hade inte betäckt med en hingst som ej har papper elle rnågot utan hällre valt en godkänd hingst med papper.
men de eju ditt val. jag ska i alla fall betäcka min 3 åring hästar år som e arab/travare med en pre hingst som tyvärr ej är godkänd men han har full stam mm.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 242
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 691
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka