Sv: P-piller?

Det är en hormonspruta du ger tiken 2 ggr om året så hon inte löper.
Tror den ligger på 300-400 kronor. Jag har 5 st kompisar som gett sina p-spruta vilket har resulterat i livmoderinflammation på dom så jag ger ALDRIG en p-spruta till mina. Kram Carina

Om du har 5 kompisar som alla har sprutat sina tikar och alla har fått livmoderinflamation, så måste det ju vara höjden av otur?? eller???
Jag har nog genom åren haft ett 10talet tikar, och ingen har då blivit dålig av det.
Men jag vet att risken finns för det, och att det inte finns någon garanti för att man kan avla på tiken senare. Men det upplever jag som ovanligt.

Jag tror nog snarare på att det är du som har tur.

Jag vet också många vars tikar blivit sjuka efter en lång tids behandling med hormonsprutor. Ska man inte avla på tiken tycker jag att man ska sterilisera henne. Är man osäker på om man vill ha valpar så får man väl stå ut med löpen.
Jag tycker heller inte att man ska ge katter P-piller, de flesta blir sjuka och dör i förtid.

Mvh Anna

giffan skrev:
Om du har 5 kompisar som alla har sprutat sina tikar och alla har fått livmoderinflamation, så måste det ju vara höjden av otur?? eller???
Jag har nog genom åren haft ett 10talet tikar, och ingen har då blivit dålig av det.
Men jag vet att risken finns för det, och att det inte finns någon garanti för att man kan avla på tiken senare. Men det upplever jag som ovanligt.

Det lät ju bättre.

Det finns p-piller för både hund och katt, men de ska användas med försiktighet. Det föreligger risk för såväl juvertumörer som livmoderinflammationer. Det är aldrig bra att tillföra hormoner, endast som en tillfällig lösning. Vill man inte ha valpar/kattungar/undvika löpningar är det bättre att kastrera.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 775
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 705
Senast: Tantan
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
523
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 525

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka