P-piller utan gynbesök?

Ceta

Trådstartare
För ungefär tre år sedan fick jag p-piller utskrivet till mig av bm på UM. De var av märket neovletta. Hade inga problem med dem, men slutade efter ett drygt halvår när mitt förhållande tog slut då jag var deprimerad (och inte visste om p-pillrena spelade in) och att jag tyckte det kändes onödigt.

Nu funderar jag skarpt på att börja igen då min mensvärk kommit igång till samma nivå som den var innan p-piller-perioden (har hållit sig lite lugnare under piller-knaprandet och efteråt).

Så till min fråga, jag har piller kvar hemma, är det fruktansvärt oansvarigt av mig att börja utan att besöka gyn först? har ingen historik av blodpropp i släkten, så ingår inte i någon riskgrupp vad jag förstått. Hade inga problem med neovlettan (depressionen hade andra orsaker och är mycket bättre). Har mens nu, så tänker att det hade varit bra att börja direkt, plus att jag då slipper denna fruktansvärda värken redan nästa gång :idea:

Så kloka buke, ge mig er visdom :)
 
Sv: P-piller utan gynbesök?

Jag slutade i några månader och började sen igen, var inga problem för mig! Mådde bättre av att sluta och sen börja igen kändes det som :)
 
Sv: P-piller utan gynbesök?

Fruktansvärt oansvarigt är väl att ta i, kommer troligtvis gå utmärkt, men varför inte ta det "rätt" väg. Varför inte bara boka en till hos UM och säga som det är, så kollar dom blodtryck och allt sånt, innan du börjar igen. Om jag var du skulle jag stå ut en månad till och ta det säkra före det osäkra.
 
Sv: P-piller utan gynbesök?

Jag håller med Presto, om det skulle vara så att det dina värden på tex blodtrycket förändrats vore det väldigt dumt om du skadades för att du slarvade lite. Man brukar väl dessutom göra en ny läkarkontroll inom typ 3 år om man äter pillrena regelbundet? :)
 
Sv: P-piller utan gynbesök?

Kolla bara så att pillerna inte har gått ut, de har ju inte ett hållbarhetsdatum som är de bästa. I alla fall inte mina, Jasminelle.
 
Sv: P-piller utan gynbesök?

+presto: Jo egentligen har ni ju rätt. Men om blodtrycket "ändrats" kommer de ju inte se ändå, då jag måste gå till ny bm nu :angel: Är väl mest pengarna jag drar mig för att lägga ut när det känns lite halv-onödigt :o Men vad kostar det att gå till en bm? Kan man verkligen få tid nu i semestertider? Får väl kolla på måndag, bara jobbigt om mensvärken fortsätter accelerera då det inte hjälper med ipren :crazy: Vetekudde funkar skapligt, men det funkar ju inte på jobbet :grin:
 
Sv: P-piller utan gynbesök?

Beroende på vart du vänder dig skulle jag tippa på att det är gratis alternativt kostar typ 50kr (och går på frikortet om du har ett sådant) om det bara är en BM du vill ha tag i :)
 
Sv: P-piller utan gynbesök?

va!? Är det så billigt verkligen? Hade räknat med minst ett "vanligt läkarbesök" typ 130kr. Har hittat "barnmorskemottagning" i min del av stan, så skall nog kolla med dem på måndag....

tillagt: Jag är ju för gammal för ungdomsmottagning alltså..
 
Sv: P-piller utan gynbesök?

Besök hos BM kostar väl inget, mer än ev preparat? Jag har iaf inte betalat något de gånger jag varit dit (samtal, insättning spiral, akut uttag spiral), det är en barnmorskemottagning.
 
Sv: P-piller utan gynbesök?

jahaa :idea: Mer än jag visste! hade aldrig förväntat mig att det skulle vara gratis :p Tycker sjukvården är så bra och subvenktionerad ändå :angel:
 
Sv: P-piller utan gynbesök?

Kollade upp Neovletta på fass nu, står såhär:
Du kan också börja ta Neovletta 28 på dag två till fem i menstruationscykeln, men då måste du använda en extra preventivmetod (barriärmetod t.ex. kondom) som tillägg under de första sju dagarnas tablettbehandling i första menstruationscykeln.

Dvs om du går till BM-mottagning i början av veckan borde det funka att börja på denna period ändå. :)
 
Sv: P-piller utan gynbesök?

Kom på, la till namnet för att du skulle kunna veta vad du ska söka på när du letar efter mottagning nära dig. :)
 
Sv: P-piller utan gynbesök?

tack :bow:

Sen är det inte i preventivmedelssyfte jag behöver dem i första hand ändå. Även om jag hoppas att behovet kommer finnas sanrt :angel:
 
Sv: P-piller utan gynbesök?

Hahah, nej men det är hemskt med mensvärk så jag förstår att du vill börja ta dem så tidigt som möjligt. Själv fick jag mensvärk först efter att jag fött barn och hormonella p-medel funkar inte för mig, men nu några år efter förlossningen har faktiskt det värsta släppt.

Ja, att det hette barnmorskemottagning, fick för mig att det var en MVC först men det var det inte.
 
Sv: P-piller utan gynbesök?

Så länge du inte har ökat i vikt radikalt sen senast du började med p-piller borde det ju inte vara farligt i och med att du heller inte haft problem med någon biverkning under tiden du åt dessa

Om du är osäker så ring och berätta läget så kanske det känns bättre för dig? För min del krävdes inget gynbesök, bara ett besök för en sköterska att kontrollera hälsa osv och sedan fick jag det utskrivet
 
Sv: P-piller utan gynbesök?

då är jag med :) Jag skrev ju "barnmorskemottagning" i inlägget över ditt, det var därför jag blev fundersam på vad du syftade till ;)

Fröken_skåne: Jo, jag har funderat på att ringa och fråga. Men är det så smidigt som det faktiskt verkade när jag kollade på deras hemsida (och billigt) så skadar det nog inte att gå dit iaf :)
 
Sv: P-piller utan gynbesök?

Tycker du ska gå dit för en koll men sen i alla fall för mig, så har jag bara behövt ringa för att få ett nytt recept. Dock med en koll varannat år just för blodtryck och det går ju på 15 min.

Det är gratis med besök för min del. Går hos mvc.
 
Sv: P-piller utan gynbesök?

Nu vet jag inte hur det är hos BM, men hos UM har dem datan sen tidigare besök. Märkte jag på första "besöket" efter jag flyttat till annan stad (dock i samma län). Hon drog lite snabbt min historia vad jag tagit för p-piller innan och fråga hur det gick med dem.
Det kan hon väl uppenbarligen bara veta om dem har informationen om den?
 
Sv: P-piller utan gynbesök?

De har ju journaler även på UM därför vet de ju, och det är samma journalsystem inom länen :)

Till TS det de vill titta på är ju vikt och att du inte har för högt blodtryck, så det kvittar om de kan se ditt gamla, såvida du inte är en person som normalt ligger extremt lågt. Här i Norrbotten är preventivmedelsbesök gratis iaf :) så jag tror det är gratis/billigt i de flesta landsting.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var på mödravårdscentralen idag för att skaffa ppiller, men har en del frågor jag inte fick svar på som säkert buke kan svara på :)...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 359
Kropp & Själ Jag skulle behöva lite råd.. Och tycker att ämnet är lite för känsligt för att prata med bekanta osv. om.. Sedan några veckor tillbaka...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 712
Senast: Egonson_
·
Kropp & Själ Jag lyssnade på radio under promenaden och då kom diskussionen om p-piller för män upp. En expert (läkare/forskare/docent nånting)...
Svar
11
· Visningar
1 493
Senast: Blue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp