p-piller hankatt

Ajabaja

Trådstartare
Jag undrar om man ger samma p-piller till hankatten som till honkatten? Eller är det speciella hankatts-piller?
Tror mamma ger sina tjejer promon, kan jag använda det på min skrikande hankatt?

Han används i avel & vi väntar på nästa hona just nu. Han är dessutom väldigt cool i övrigt så jag vill helst inte kastrera riktigt än.:)

:bump:

Sv: p-piller hankatt

Jag undrar om man ger samma p-piller till hankatten som till honkatten? Eller är det speciella hankatts-piller?
Tror mamma ger sina tjejer promon, kan jag använda det på min skrikande hankatt?

Han används i avel & vi väntar på nästa hona just nu. Han är dessutom väldigt cool i övrigt så jag vill helst inte kastrera riktigt än.:)

:bump:

Vad håller du på med för avel?

Jag är av den sorten som förespråkar seriös avel eller ingen avel alls. Jag tyckte det första inlägget gav tecken på mycket okunnighet vilket jag inte tycker är skrämmande inom avel. Den blå smileysen var lite att ta i, skulle nog använt den med frågetecken istället.

Jag är av den sorten som förespråkar seriös avel eller ingen avel alls. Jag tyckte det första inlägget gav tecken på mycket okunnighet vilket jag inte tycker är skrämmande inom avel. Den blå smileysen var lite att ta i, skulle nog använt den med frågetecken istället.

Jag förespråkar också seriös avel. Jag anser mig vara ganska seriös i min avel också, ändå så frågade jag exakt samma fråga för några månader sedan på ett annat forum. Är det alltså inte tillåtet att fråga och undra saker om man ska vara seriös uppfödare?

Ja nog verkar det lite okunnigt om man funderar på att hormonbehandla en hankatt som skall användas i avel närmaste tiden.
PL

Det du ska tänka på om du ger p-piller till din hane är att den kan bli infertil och den kan få samma biverkningar som honor. En ökad risk för juvertumörer finns ju oxå.
Har hanen börjat strila kanske det bästa är att ta kullarna du ska ha nu för att sedan kastrera han..

Ja nog verkar det lite okunnigt om man funderar på att hormonbehandla en hankatt som skall användas i avel närmaste tiden.
PL

Sker hela tiden och alla hankatter jag känner som fått p-spruta eller p-piller parar och producerar normalstora och friska kullar ändå (alltså i direkt anslutning till behandlingen och efteråt). De blir bara mindre haniga. Känner till en hane som blev "kemisk kastrerad" av promon och det var en oprövad perser och det är väl frågan om han ens var fertil innan.

Men visst, man får vara beredd på att fertiliteten kan sättas ner. Dock är ju oftast alternativet kastrering och då är det ju värt att prova om man vill ha hanen i avel.

När det gäller handjur o spemier är det så att det som sker idag påverkar fertiliteten om ett par månader.
PL

När det gäller handjur o spemier är det så att det som sker idag påverkar fertiliteten om ett par månader.
PL

Jag vet hur Promon fungerar, men till trots p-sprutas hankatter och de parar och blir fäder till normalstora och friska kullar ändå. De slutar ofta att strila och skriker mindre. Iaf på majoriteten av de hanar jag vet går på p-spruta (känner som sagt var bara till en som inte fått avkomma) och det är några stycken. Tror inte att det är udda undantag när det handlar om dussintals katter.

Var och varannan svensk avelshane som är äldre än 1 år går på p-spruta och p-piller, under sin avelskarriär.

Om du är tveksam till p-piller, kan du prova med Feliway, helst då Feliway diffuser. Med liite tur kan det räcka.

Finns säkert andra preparat också. Men p-piller finns ja, och de fungerar, som tidigare sagts.

Liknande trådar

R
Övr. Katt Har en honkatt som bara är 5 månader. Hon är innekatt just nu i en stor villa. Tanken är att hon ska få gå ut om några månader, (kommer...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 384
Senast: MissFideli
·
R
Övr. Katt Har ett litet bekymmer... En granne (eller ja, det är 700 m mellan husen här) har en honkatt som kommer hit till oss när hon löper. Vi...
2
Svar
28
· Visningar
4 524
Senast: kolblakkur
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 856
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar