P-piller efter födseln...

Texaz

Trådstartare
Misstänker starkt att stallkatten är dräktig (ja jag har slarvat med p-pillren...). Det är ingen direkt katastrof eftersom det finns rum för fler katter, men jag vill ju inte ha ytterlgare en kull....
Så kan man börja ge p-piller direkt efter födseln, eller??

Sv: P-piller efter födseln...

Ta katten till veterinären, är hon inte för långt gången kan veterinären abortera fostren (Sker i samband med kastrering)

Som Reykur skriver kan man ofta abortera i samband med en kastrering om det inte är för långt gånget.
Annars brukar man väl säga 2 veckor efter förlossningen, då brukar dom börja löpa om.

Varför i hela världen ger du p-piller till en katt du inte planerar att avla på? Kastrera henne istället så slipper du bekymra dig om pillren som dessutom har biverkningar tex större risk för juvertumörer..

Tycker cokså att du ska kastrera katten, vilket kan göras när ungarna har slutat dia.. P-piller ska inte ges till diande katter, eftersom man inte vet ifall det har några biverkningar..

Man bör helelr inte ge p-piller till katt i några längre perioder då det orsakar canser..

Att inte ge p-piller till en diande katt har jag aldrig hört. Snarare tvärtom, en diande katt som börjar löpa kan överge sina ungar eller så kan mjölken sina.

Dessutom verkar ju detta vara en utekatt, finns inte möjlighet att hålla henne inne så är risken stor att hon blir dräktig igen under tiden hon diar. I så fall är det bättre att sätta henne på piller tills ungarna är avvanda och sen kastrera henne.

Att inte ge p-piller till en diande katt har jag aldrig hört. Snarare tvärtom, en diande katt som börjar löpa kan överge sina ungar eller så kan mjölken sina.

Dessutom verkar ju detta vara en utekatt, finns inte möjlighet att hålla henne inne så är risken stor att hon blir dräktig igen under tiden hon diar. I så fall är det bättre att sätta henne på piller tills ungarna är avvanda och sen kastrera henne.

Det står normalt sätt på bruksanvisningen att biverkningar är okända i detta fall.. Letar man bara så hittar man nog ett ställe där katten kan få lugn och ro och inte para sig med hankatter kors och tvärs.. Det går säkert att ta in henne utan problem.
Menar du att mjölken skulle sina om katten inte får p-piller? =/

Det står normalt sätt på bruksanvisningen att biverkningar är okända i detta fall.. Letar man bara så hittar man nog ett ställe där katten kan få lugn och ro och inte para sig med hankatter kors och tvärs.. Det går säkert att ta in henne utan problem.
Menar du att mjölken skulle sina om katten inte får p-piller? =/

En del uppfödare hävdar bestämt att deras honor sinat efter de fått börjat löpa. Å andra sidan finns det de som påstår att mjölken sinat efter de gett p-piller också. Hur en katt reagerar på hormonerna är nog väldigt individuellt.

Min äldsta hona löpte öht. inte när hon hade kattungar vilket var väldigt skönt. Den yngre honan började löpa när kattungarna kanske var 5 veckor gamla, men det gjorde väldigt liten skillnad. Mjölken sinade inte och hon slutade inte heller bry sig om ungarna, inte heller blev kattungarna kassa i magen (som en del uppfödare påstår händer).

Man får helt enkelt prova sig fram

Nej, jag menar inte att den sinar, jag menar att den kan göra det. Det är inte alltid enkelt att hålla en katt inne om den är van att gå ut, och den kan smita. Så för att vara säker skulle jag sätta den på piller. Risken för biverkningar av 2 månader ätande är ganska liten, så länge man håller det till 2 månader och inte mer.

Dina är ju innekatter. TS katt verkar vara utekatt. Det gör ju ganska stor skillnad.

Alla mina katter är inte innekatter, och det har fungerat bra att hålla dem inne om det någon gång har behövts (tex vid behandling av skada eller sjukdom)

Arbetar även inom KKS och har därför stundom plockat in även vilda katter, samt hemlösa tamkatter som är vana utekatter. Inte heller där brukar det vara något problem. Kattmamman lämnar normalt vis inte kattungarna och ränner iväg (om det nu inte börjar löpa och man släpper ut den) så det resonemanget ger jag inte mycket för.

Nej, det är nog ingen fara att ge en katt p-piller i två månader, men som jag förstår det så har den haft p-piller innan eftersom hon skrev att hon missat ett..

Hur som haver, vill man inte ha kattungar, som man dessutom kan garantera ett gott och bra hem, så SKA katten kastreras när den når 6-8 månaders ålder. En 500-1000 kr väl spänderade pengar både för kattägaren och katthonan, som då slipper stressen som varje löp innebär...

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 846
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 588
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Motionscykel?
  • Lego 5 årig kille