Övrevoll den 5 Augusti

B

BJÖRKIS

Funderar på att starta pållarna i Norge den 5/8, har dock aldrig varit utomlands tidigare, vad bör jag tänka på? Någon som vill ge mig lite tips?
Har hört att det ska vara väldigt fint där, sen vet jag egentligen inte så mycket mer. Hur är banan? Vet att deras upplopp stiger, men det är jag inte särskilt orolig för.

Vill någon gullig själ dela med sig av sina erfarenheter från grannlandet vore jag tacksam.
Kramar :love:

Det är inte så särskilt annorlunda mot sverige.
När du startanmält skickar Övrevoll ett kuvert med papper till dig, som dels ska visas upp i tullen (både dit och hem), dels så ska dom lämnas in på banan tillsammans med hästpass, för underskrift av banans veterinär.
Annars är det en rätt trevlig bana, största felet är väl gästboxarna, som har urusla låsanordningar, och träplank till golv. Står man i närheten av en häst som sparkar och far runt gungar hela golvet...
Sen är det lite bökigt att ta sig upp till banan, man är alltid helt säker på att man åker fel. Först nu när jag varit där flera gånger om året i mer än tio år börjar jag vara säker på vägen.
(Grattis förresten!)

Tack så jättemycket! Jag är verkligen glad att det gått så bra, vi ville ge honom ett lugnare löp denna gång och det passade ju bra. Valacken ska vi dock byta taktik på, ska se om han springer bättre om han får vara med där framme, han är väldigt snabb ut. Så fort de håller igen honom för att inte dra upp ett för högt tempo blir han grinig och slutar springa.

Hur många mil är det till banan från gränsen? Och det låter inget vidare med trägolv, som dessutom gungar så fort en pålle börjar bråka lite. Men det ska nog gå det med.
Är det väldigt krångligt att hitta dit eller? Så man vet ungefär när man skall åka, om vi inte kör upp dagen innan, inte kul att köra fel och sedan komma till banan i sista minut.

Förvisso, vi åker Uddevalla, Trollhättan och den vägen över. Ska kolla upp hur många mil det kan röra sig om. Såg att du anmält Anty till löp den 29 Juli, önskar lycka till.
Det ska bli väldigt spännande o se hur Portmer står jämfört med Parnassos, Riyal mm. Det är en förbannat bra häst, segrar från 1200 m upp till 2400 är i mina ögon fantastiskt bra, normalt brukar ju de flesta hästar ha en favoritdistans men Portmer ser mkt lovande ut. Tror det blir året Derbyhäst.
Jag kommer förmodligen inte låta mina gå ut och möta Eliten i år, tror det blir för tufft.
Har även fått erbjudande om att åka ner till Frankrike och tävla med Nariaat, även detta ett 3-årslöp, men det krockar med Kriteriet, vi har inte bestämt oss ännu. Kriteriet är alltid lockande, dock ser chanserna goda ut även i Frankrike, men resan dit är lång och hästen är bara 3 år gammal.
Tiden får utvisa vad som händer.
Ser med spänning fram mot den 29 Juli, ge dem bara!

Anty är inte i min träning längre. Skickad till Åsa Borger, jag ville ha hjälp vissa grejer jag inte blivit klok på. ;)

Ok, det hade jag ingen aning om. Hur länge skall han vara där då? Hoppas att hon löser "problemen" iaf.

Aha, se nu till att Anty ge de andra pållarna en ordentligt fight den 29:e, han är kvick ut och det kan avgöra mycket på så kort distans.
Apropå korta distanser, varför finns det inte supersprint för araberna? Det skulle vara väldigt lockande. Kan vi inte tjata till oss ett sådant lopp under 2005? Vem ska man prata med?

Såg du supersprintern i söndags, du har inte sagt nått än.. Hur har du fått erbjudandet från Frankrike då? spännande!

Jag missade supersprint i Söndags tyvärr! Det är därför jag inte kunnat uttala mig, maken min var vrålhungrig och skulle absolut inte äta hamburgare :D, så det blev lasagne istället på en restuarang, va nöjd han va :rofl:.

Hmm, det kom fram en man från Norge som oxå tränar araber, han frågade vilka planer vi har för hästen, och visst finns Kriteriet med på schemat. Han tyckte dock att vi skulle strunta i det och följa med honom och en tränare till ner till Frankrike, de plockar upp oss på vägen och delar transport ner. Vi har som sagt inte alls bestämt oss, känns som att vi lika gärna kan åka ner vid annat tillfälle under 2005 om det skulle bli aktuellt.
Vet ju inte alls hur det fungerar med vare sig stall, transport osv. Jag vill inte utsätta hästen för något stressande.
Men visst 17 vore det roligt, det kryper jag inte under stol med. ;)

Nu närmar sig Övrevoll och igår fick jag lite papper hemskickat. Är det något jag ska skriva på, förutom där det står tränares underskrift?
Fick ett rosa papper där det står Övrevoll Galopp AS på, är ruggigt dålig på att förstå norska, men på detta papper står iaf FRITAK FRA KRAV OM HELSESERTIFIKAT GJELDER FRA OG MED FEM DYGN FÖR FÖRSTE KONKURRENSDAG TIL OG MED FEM DYGN ETTER SISTE KONKURRANSEDAG, vad menar det? Vill de att jag ska ha med häslointyg på pållarna eller vad?
Utöver detta har hästarna fått varsitt vitt papper där det står att de skall tävla, vad gör jag med dessa? Vet att papprena skall med vid tävling och över gränsen, men ska jag skriva på något mer än min underskrift? Krångligt tyckte jag :crazy:

Det du skrev på norska innebär ju att du slipper hälsocertifikat om du reser till/från tävlingen inom fem dagar före och efter tävlingen.
Du ska i tullen visa alla papper både dit och hem.
När du kommer till banan ska alla papper och passet till veterinären. (samma hus som Jockeyrummet). Papprena hämtar du sen efter löpet, då brukar veterinären ha skrivit på att du varit där och stämplat, så tullen blir nöjd.
PS: Norska tullen på ditvägen, svenska på hemvägen.
Lycka till.

Ok, jag ska nog fixa det här. Hälsointyg blir inte nödvändigt då eftersom vi åker upp natten till torsdag, beräknas vara framme runt 9 på morgonen så att hästarna får röra på sig och koppla av innan det är dags. Ska bli himla kul att få komma till en ny bana, Nariaat känns fit for fight och jag hoppas han skall vara bland de tre, han möter tufft motstånd från äldre och mer rutinerade pållar som gått bra på Övrevoll förr. Men som jag och maken brukar säga, bäste häst vinner. Noggeman får på sig "riktiga blinkers" och får löpa där framme, hoppas att det ska kunna passa honom bättre. Det vet vi först efteråt.
Tack för att du önskar lycka till, återkommer med resultat, om ni inte kollar tidigare förstås. :D

Hej BJÖRKIS!

Jag håller tummarna för dig och även för Oriental Pearl (involverad lite där)!! :)

Ska försöka lyssna på ref. 'in live', det funkar ibland.. o ibland inte :angel:, det blir spännande ikväll kl. 18.10 :d

Lycka till!!! :banana:

GAAAAAAH... inte tusan funkade avlyssning inte :devil:!!!!!

Jag ringde helt enkelt upp Oriental Pearls ägare, som precis kom in i stallboxen med hästen och strålande lycklig berättade hon att O.P kom 2:a, slagen straxt före mållinjen av Gold Strike (DET var ju synd!), men *grattis* till G.S ägare!!! :D

Var resten av de svenske kom hann hon inte berätta.. tyvärr!

O.P är ju ett sto med hela 10 år på 'nacken'.. som har tänt till nu på senare år efter div. krångligheter med bl.a ryggen (sadlar?)!

KUUUUL!

Hoppas att dina grabbar tog löpet bra Björkis, och att de kom på placering!?

Så här blev resultatet (saxat från Norge):

1. LØP - TONNELL ARABIANS POKALLØP kr 20000 1200 gr myk bane

1 1.18,6 38 Gold Strike (SWE) 7 v 66.0 Elisabet Johansson 70 Bodil Blomqvist 10000
2 1.18,6 59 Oriental Pearl (SWE) 10 he 50.0 Benedichte Halvorsen Mona Smedman 5000
3 1.19,1 45 Modnica (RUS) 7 he 58.0 Russell Masset 61 Kjell Ivar Brekstad 3000
4 1.19,9 66 Riyal (SWE) 11 h 62.0 Manuel Santos Bodil Blomqvist 2000
5 1.23,6 110 Fahrao (NOR) 11 h 50.0 Zoltan Benedek 49 Kjell Ivar Brekstad 0
6 1.24,1 222 Nogaar (SWE) 3 v B 53.0 Rebecca Colldin Marie Bjørk 0
7 1.24,2 151 Larissa (NOR) 3 he B 50.0 Line Akselsen 36 Kjell Ivar Brekstad 0
-- Nariaat (SWE) 3 h 52.0 55 Marie Bjørk Mistet rytter

Odds Vinner: 3.83 Omsetning Vinner: 4167 e. Chopin - Anjeka
Duo: 13.91 Duo: 4268 Eier: Kimfors Kerstin o Hå
Plass: 22-39-22 (1-3-5) Plass: 1919 Oppdretter: Kerstin Kimfors
Trippel: 43.00 Trippel: 9705

Undrar vad som hände så att Nariaat blev av med jockeyn???

I varje fall.. så är det 3 svenska hästar på pengaplats *GRATTIS*! :bow:

Liknande trådar

Western Hej! Hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig! :banana: Jag har bestämt mig för att gå all in för western efter att ha provat på...
Svar
6
· Visningar
2 178
Senast: sthu
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 774
Äldre Kanske folk som förstår vem jag är men ni kan väl bara strunta i det. Behöver bara skriva av mig och kanske få lite input. Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 348
Senast: Korven
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 274
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar