övningar.

attempt

Trådstartare
Hästterapeuten var hos mig idag och behandlade min häst, och då fick jag några enkla övningar som gör hästen avslappnad, samt är bra för musklerna mm.
Det ser och låter ganska enkelt, men det ger superbra resultat!

horse-1.jpg

* Börja med att dra med handen längst ryggen, som strecket visar, var böjd i armbågen så att rörelsen blir mjuk men endå så att det blir ett lättare tryck över handen när du drar. Upprepa några gånger.
* Dra med handen från bogen till virveln, som strecket visar, upprepa några gånger. Akta så att du inte kittlar hästen vid virveln.
* Dra med handen från höftkotan till svansen, upprepa några gånger.
* Dra med handen från korset ner till hasen, upprepa några gånger.
* Dra med handen längst halsens övre muskler, upprepa några gånger.
* Dra med handen längst halsens undre muskler, upprepa några gånger.
* Dra med handen mellan hästens framben och längst bröstmusklerna, upprepa några gånger.

OBS! Gör lika mycket på båda sidor.

:)

Sv: övningar.

TACK!!!
fy f.n va schysst att du delade med dig av detta på ett så lätt förståligt sätt.
Perfekt med bilden!!!:banana: :banana: :banana:

:bow: TACK TACK TACK:bow:

Det var så lite så ;)
Tänk på att göra övningarna i den ordningen som jag skrivit bara, det var för blodcirklulationen eller något sånt. Det var iallafall vitkigt sa min hästterapeut.

;)

Hur hårt ska man trycka?
Ska man ta med hela handen eller bara med delen "nedanför tummen,övanför där handleden börjar"? ( :D )

Det ska vara ett jämt tryck fördelat över hela handen. Inte för hårt, och inte för löst. Som om du smeker hästen, fast lite hårdare. Det är svårt att förklara i ord, träna med en kompis och stryk med handen över varandras ryggar och hitta ett bra tryck som känns behagligt.

Det ska vara ett jämt tryck fördelat över hela handen. Inte för hårt, och inte för löst. Som om du smeker hästen, fast lite hårdare. Det är svårt att förklara i ord, träna med en kompis och stryk med handen över varandras ryggar och hitta ett bra tryck som känns behagligt.

Okej, jag tror jag förstår hur du menar! :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 741
Ridning Hej alla! Som jag nämnt tidigare är min medryttarhäst väldigt stark och drar iväg i både traven och galoppen. Jag fick mycket hjälp...
Svar
8
· Visningar
1 203
Senast: Lisasliv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka