Sv: övningar?!
Piggelurven,
definiera Natural Horsemanship! Inte suddigt, utan vetenskapligt, klart och tydligt. Om du lyckas är du först!
Väntar fortfarande på din definition av vad "konstlade hjälpmedel" är för något. Blir en grimma mindre konstlad för att du knutit den?
Jag har f ö också fått en hel del NH-visdom från folket därborta men tror inte att det räcker, utan för att täcka hästvärldens variationer behövs en hel del även från vårt Europa och övriga. Se körning t ex.
jennyida, du borde göra som många här inte gör, nämligen läsa vad som står, försöka förstå vad som står och kanske fr a försöka läsa det som författaren har försökt få fram. Jag vet av erfarenhet att det inte hjälper att skriva perfekt svenska, när läsaren inte kan/vill se vad som står.
Vad anser du, ska immigranter avstå från att delta i Buke tills dom uppnått stadiet där du och jag befinner oss? Eller ska vi vara tacksamma för att dom delger oss synpunkter och kunskap på sitt ibland lite hackiga sätt, även om vi därmed måste anstränga oss genom att läsa det skrivna ett varv till?
F ö har jag inga problem att läsa "svengelska". Det är även "mitt" språk när jag kommunicerar med dom på andra sidan pölen, även om det då är tvärtom s a s.
LIA
Piggelurven,
definiera Natural Horsemanship! Inte suddigt, utan vetenskapligt, klart och tydligt. Om du lyckas är du först!

Du misstar dig nog lite på varför man använder pisk i körning. Det är iofs rätt att den kan användas som förstärkning vid ändring av körriktning och som "gas", men i de fallen kan man mycket riktigt klara sig med röst och tömmar. Men hur gör du för att markera böjning? Hur gör du för att få bort bromsar? För att ta ett par exempel.Okej om man anväder spö när man kör eller inte kan komma åt med handen annars, om man inte lärt hästen röstkommando för höger eller vänster, som jag personligen skulle föredra.
Jag håller med dig, med reservation att jag inte ser något motsatsförhållande i NH - hoppa/dressyr eller körning etc. Huvudsaken är väl att man gör det i "NH-anda"? Vi håller ju alla, även indianerna, hästar för deras möjlighet att göra något för oss.Fast jag har ju som filosofi att jag vill ha ett speciellt förhållande med min häst, som kompis och inte för att hoppa eller rida dressyr på. Absolut då inte sagt att man inte kan hålla på med NH vilken gren man än utövar med sin häst, däremot är det min bestämda åsikt att man som NH människa ska sträva efter att använda så lite konstlade hjälpmedel till sin häst som möjligt.
Väntar fortfarande på din definition av vad "konstlade hjälpmedel" är för något. Blir en grimma mindre konstlad för att du knutit den?
Jag har f ö också fått en hel del NH-visdom från folket därborta men tror inte att det räcker, utan för att täcka hästvärldens variationer behövs en hel del även från vårt Europa och övriga. Se körning t ex.
jennyida, du borde göra som många här inte gör, nämligen läsa vad som står, försöka förstå vad som står och kanske fr a försöka läsa det som författaren har försökt få fram. Jag vet av erfarenhet att det inte hjälper att skriva perfekt svenska, när läsaren inte kan/vill se vad som står.
Vad anser du, ska immigranter avstå från att delta i Buke tills dom uppnått stadiet där du och jag befinner oss? Eller ska vi vara tacksamma för att dom delger oss synpunkter och kunskap på sitt ibland lite hackiga sätt, även om vi därmed måste anstränga oss genom att läsa det skrivna ett varv till?
F ö har jag inga problem att läsa "svengelska". Det är även "mitt" språk när jag kommunicerar med dom på andra sidan pölen, även om det då är tvärtom s a s.
LIA