övningar?!

Sv: övningar?!

Piggelurven,
definiera Natural Horsemanship! Inte suddigt, utan vetenskapligt, klart och tydligt. Om du lyckas är du först! :bow:

Okej om man anväder spö när man kör eller inte kan komma åt med handen annars, om man inte lärt hästen röstkommando för höger eller vänster, som jag personligen skulle föredra.
Du misstar dig nog lite på varför man använder pisk i körning. Det är iofs rätt att den kan användas som förstärkning vid ändring av körriktning och som "gas", men i de fallen kan man mycket riktigt klara sig med röst och tömmar. Men hur gör du för att markera böjning? Hur gör du för att få bort bromsar? För att ta ett par exempel.

Fast jag har ju som filosofi att jag vill ha ett speciellt förhållande med min häst, som kompis och inte för att hoppa eller rida dressyr på. Absolut då inte sagt att man inte kan hålla på med NH vilken gren man än utövar med sin häst, däremot är det min bestämda åsikt att man som NH människa ska sträva efter att använda så lite konstlade hjälpmedel till sin häst som möjligt.
Jag håller med dig, med reservation att jag inte ser något motsatsförhållande i NH - hoppa/dressyr eller körning etc. Huvudsaken är väl att man gör det i "NH-anda"? Vi håller ju alla, även indianerna, hästar för deras möjlighet att göra något för oss.
Väntar fortfarande på din definition av vad "konstlade hjälpmedel" är för något. Blir en grimma mindre konstlad för att du knutit den? :confused:

Jag har f ö också fått en hel del NH-visdom från folket därborta men tror inte att det räcker, utan för att täcka hästvärldens variationer behövs en hel del även från vårt Europa och övriga. Se körning t ex.


jennyida, du borde göra som många här inte gör, nämligen läsa vad som står, försöka förstå vad som står och kanske fr a försöka läsa det som författaren har försökt få fram. Jag vet av erfarenhet att det inte hjälper att skriva perfekt svenska, när läsaren inte kan/vill se vad som står.
Vad anser du, ska immigranter avstå från att delta i Buke tills dom uppnått stadiet där du och jag befinner oss? Eller ska vi vara tacksamma för att dom delger oss synpunkter och kunskap på sitt ibland lite hackiga sätt, även om vi därmed måste anstränga oss genom att läsa det skrivna ett varv till?
F ö har jag inga problem att läsa "svengelska". Det är även "mitt" språk när jag kommunicerar med dom på andra sidan pölen, även om det då är tvärtom s a s. :)

LIA
 
Sv: övningar?!

Herregud, hoppas verlkigen de läser vad du skrivit LIA.
Om jag ockås ska lägga mig i lite nu vill jag gärna säga att det enligt min mening mindre NH att rida hästen på bett bara för den är het och lägga på den täcke både inne och ute, än att använda ett spö när man tränar NH eller kör. Det är ju inte precis så att man slår hästen..

Att lära in ljudkommandon har inte med NH att göra, då pratar vi mer trickträning. Inte trick i bemärkelsen buga, stegra och hoppa runt på kommando, utan mer som en hunds kommando "sitt". Hoppas du förstår hur jag menar, och inte blir sur, det är ingen personlig kritik bara min syn på saken.
 
Sv: övningar?!

Piggelurven,
definiera Natural Horsemanship! Inte suddigt, utan vetenskapligt, klart och tydligt. Om du lyckas är du först! :bow:
Som jag sagt, min definition av NH (som inte kan bli vetenskaplig, eftersom NH inte är ngt vetenskapligt ämne) är att man ska sträva efter ett så nära och naturligt förhållande till sin häst som möjlligt, och använda så lite konstgjorda medel som möjligt, efter den enskilda hästens förutsättningar, temprament och lynne. Även om man håller sej till NH funkar inte samma metoder för alla hästar.

Jag håller med dig, med reservation att jag inte ser något motsatsförhållande i NH - hoppa/dressyr eller körning etc. Huvudsaken är väl att man gör det i "NH-anda"? Vi håller ju alla, även indianerna, hästar för deras möjlighet att göra något för oss.
Väntar fortfarande på din definition av vad "konstlade hjälpmedel" är för något. Blir en grimma mindre konstlad för att du knutit den? :confused:
Suck. Jag skrev varför jag hade häst, men skrev också :"därmed inte sagt att man inte kan hålla på med NH vilken gren man än utövar inom ridsporten"...
Du började ifrågasätta borstar och dyl, men det fattar väl vem som helst att ska man sätta sej på hästen och den är helt lerig är det ju mkt skönare för både häst och människa att borsta av den först. Sådan retorik tycker jag är lite below dej, faktiskt! Och de konstgjorda hjälpmedel jag talar om är som jag nämnt många gånger tidigare; spön, sporrar, inspännigstyglar, skarpa bett m.m. Jag knyter egna grimmor för att dom är sköna på hästen, väger praktiskt taget ingenting, men dom är bättre att jobba med hästen med. Klart att man måste använda sej av vissa hjälpmedel för att öht kunna ha häst, men, enligt mej, så naturligt för hästen som möjligt, och så lite hjälpmedel som möjligt.
 
Sv: övningar?!

Att lära in ljudkommandon har inte med NH att göra, då pratar vi mer trickträning. Inte trick i bemärkelsen buga, stegra och hoppa runt på kommando, utan mer som en hunds kommando "sitt". Hoppas du förstår hur jag menar, och inte blir sur, det är ingen personlig kritik bara min syn på saken.

Ljudkomandon har i allra högsta grad med NH att göra. Det är viktigt vilken gren man än utövar, tycker jag.
 
Sv: övningar?!

Åter igen, jag försöker vara hjälpsam. Jag har bott ihop med en tysk i sex år. Han flyttade hem till oss samma år som han kom till Sverige och då pratade/skrev han i princip ingen svenska alls. Idag hör man knappt hans brytning. Det beror inte på att människor varit tålmodiga och ansträngt sig lite extra utan på att han fått hjälp och tillrättavisningar, något han är väldigt tacksam för. Det glädjer mig att hon vill dela med sig av sin kunskap, vad jag menar är bara att, för att utvecklas måste man anstränga sig, alltid. Och om man vill bli bättre är konstruktiv kritik och goda råd ganska bra att ha.
 
Sv: övningar?!

Jag tror inte att du menade att svara till mej, eller?
Sriv *knapplån* eller *KN* om du svarar på mitt inlägg men menar det till ngn annan. :)
 
Sv: övningar?!

Ljudkomandon har i allra högsta grad med NH att göra. Det är viktigt vilken gren man än utövar, tycker jag.

Tja, jag sa vad jag tyckte. Jag tänker mig NH som Natural, hur natruligt är ett ljudkommando? Därmed inte sagt att jag är emot att det används, det är jätteanvändbart! Jag ger massor med olika ljudkommandon både när jag rider och kör.
Jag tycker bara inte att det är en del i NH.
 
Sv: övningar?!

Hur kan ljudkomando INTE vara naturligt? Hästar använder det ju till varandra naturligt jämt, både som vilda i flock och som tämjda i hage & stall?
 
Sv: övningar?!

Min häst höll på så i början med. Det finns två bra sätt enligt mej, som inte innebär att man behöver bråka med sin häst. Det ena är att helt enkelt låta hästen stå still och vänta ut den. Så fort den försöker vända om så vänder du tillbaks den, men driver inte framåt. Tillslut blir hästen uttråkad och går framåt istället. Annars kan du låta den gå i massa små cirklar på stället när den försöker vända, och sen prova att driva den framåt, vill den inte framåt så gör du massa små cirklar åt andra hållet och försöker igen, osv. Hoppas något av de två ska funka!

aahdå! det tror jag! ;) ska pröva nån dag :D
 
Sv: övningar?!

Stå still och vänta ut hästen brukar funka bättre på nervöst lagda hästar, cirklar mer på envisa icke nervöst lagda hästar, men prova vad som passar bäst för dej :)
 
Sv: övningar?!

Hur kan ljudkomando INTE vara naturligt? Hästar använder det ju till varandra naturligt jämt, både som vilda i flock och som tämjda i hage & stall?

Ja men det är ljudkommandon som gnäggningar och sådant, om vi lär oss gnägga är det naturligt. Annars ska ju hästen lära sig något helt nytt inte sant? Vi säger saker på vårt eget språk, eller med smackningar. En vildhäst vet itne vad en smackning är, men däremot förstår den att man ska flytta sig för tryck. Skillnaden är väl rätt tydlig?

Som jag sa, jag har absolut ingenting emot ljudkommandon.
 
Sv: övningar?!

Hästar har många andra ljud för sej än gnäggningar. Ett sto som komunicerar med sitt föl kan låta på massor av olika vis för att kalla till sej det, eller be det sluta med ngt, lugna det, eller att ngt är farligt. Att vi sen inte använder exakt samma läten, utan lär hästen vissa läten för olika saker, är ju helt naturligt som helst. Det är svårt att imitera alla ljud som hästar gör.
 
Re: Sv: övningar?!

Åter igen, jag försöker vara hjälpsam. Jag har bott ihop med en tysk i sex år. Han flyttade hem till oss samma år som han kom till Sverige och då pratade/skrev han i princip ingen svenska alls. Idag hör man knappt hans brytning. Det beror inte på att människor varit tålmodiga och ansträngt sig lite extra utan på att han fått hjälp och tillrättavisningar, något han är väldigt tacksam för. Det glädjer mig att hon vill dela med sig av sin kunskap, vad jag menar är bara att, för att utvecklas måste man anstränga sig, alltid. Och om man vill bli bättre är konstruktiv kritik och goda råd ganska bra att ha.

:rofl: :rofl:
Hoppas att jag uttrycka mig rätt nu, men hur i fridensnamn tro du att det du skrev tidigare vara hjälpsamt?

Att kunna uttrycka sig är viktigt om man vill nå någonstans, kan man inte det bör man lära sig.
Hur vet du vad jag har "nåt" i livet. Du har inte äns tänkt att jag kanske har "nåt" väldigt mycket i livet redan. Fast jag fortfarande lära mig. Eller att min talförmåga är bättre än hur jag skriver. Att jag kanske inte bryter heller. Vad och hur vet du det?

CaliforniaSwed, det är mycket svårt att ta dina inlägg på allvar då du inte följer gängse skrivregler

men ett tips är ändå att du korrekturläser dina inlägg innan du postar dem, alternativt går en kurs.

Jag förstår inte varför du tar så illa vid dig, du är 37 år, jag hade reagerat på din skriftliga uttrycksförmåga redan i mellanstadiet.

För jag antar, på grund av din respons, att det inte handlar om slarv utan oförmåga.

Jag trodde du var svensk, att du inte är det berättigar ju dina brister. Kanske en ännu större anledning att ta tag i problemet?

Exempelvis i situationer som den här, då du försöker ge respons på kritik men inte lyckas eftersom du som sagt inte lärt dig gängse skrivregler. Som stavning, grammatik, syntax eller skillnaden på dem och de.

Jag läst vad du skriv i de andra tråd så här: You can not spell or compose a complete sentence, there for you are a idiot and will always be a loser if you don't learn how to use big words like me.

Exempelvis i situationer som den här, då du försöker ge respons på kritik men inte lyckas
Hittills har mina "respons" vara till Piggelurven och från vad jag har läst i hennes/hans respons tillbaks har jag "lyckas" att diskatera med henne/han om mina synpunkter och att h*n har förstått vad jag menar.

Bra konstruktiv kritiv är bra att har, men du gav mig ingen. Vad och hur du gjode var att man kännde små och odugligt. Andra har hjälpt mig tidigare med att korrekt mig med staving eller rätt namn på nåt.

Jag tacka för din hjälp men avstår från den i framtiden.
 
Re: Sv: övningar?!

Du har sagt att det är "den nya tidens NH" att inefatta spön, och jag har lärt mej äkta "old shool" NH, det står jag fast vid och den läran utan spön, sporrar och hjälptyglar tycker jag är den som är NATURAL Horsemanship.
Nej det har jag inte. Jag sa att jag använder av NH och använder spör det var du först som kallade "den nya tidens NH", så jag forsatt med det. Jag med har lärt old school och har fortsatt i min utbildning till vad används idag. Vi vet mycket mer idag än vad indiander visst då. Visst var de (och det finns några som är fortfarande) OTROLIGA duktig med hästar. Men det var inte bara de. Det har varit massviss med andra du har inte bara upptäckt de än kanske. Och uppfatta inte mig fel. Jag tro att den sätt är jätte bra men det var komentar som...:

Originally Posted by LIA
Spön och sporrar behöver väl inte innebära att man inte finns under "Horsemanship"? Dom är redskap/verktyg och som sådana neutrala. Om man ska anses tillhöra "beteckningen horsemanship" hänger väl närmast på hur man använder dom?


Precis det jag säger, detta kan man änvända om man har ett gott horsemanship, men inte Natural Horsemanship.

Då är det inte Natural Horsemanship du håller på med, om du dagligen använder spön.
...så dömar och nervädera du oss utan att har alla fakta.

Jag tror inte att du spöar upp hästen för att du använder spö, jag tror inte att man behöver banka hästen blodig för man har sporrar, vad jag däremot tycker och har lärt mej, är att det inte skall behövas, och det är det jag jobbar utifrån.
Men mina armar är förkort, Så jag ser det som de kan vara nödvändig. Jag har den kännsla att du fortfarande inte förstår hur vi använder spö eller spårar i vårt sätt.

Sen om du vill använda spö och kalla det horsemanship, fine, men det är inte så jag lärt mej.
Jag kalla det för Naturel Horsemanship.

Och just eftersom jag lärt mej av chayenneindianer, som nästan hela NH begreppet kom från från början, så kan jag med säkerhet säga att jag håller på med äkta NH.
Igen säger du att din är äkta och vi är bara skit? Du kan inte säger det är bara från indianer. För mig och många andra den "äkta NH" är allatiders kunskap samlat i ett form som vi kommer aldrig nå för vårt liv är för kort. Men tro inte att jag har slutat söker efter mer info om dagens hästar. Jag tar min häst hantering/uppfostring väldigt allvarlig.


Vad du vill kalla ditt sätt står för dej. Och det var inte jag som började ifrågasätta dej, det var faktiskt du som började... :smirk:
...fortfarande kalla det Naturel Horsemanship och jag står lika hårt som du.
Och nej du har inte frågasätta mig först, du bara attackerad mitt och andras sätt och sa att allt jag/vi har lärt duger inte. Du glömmer att jag har lärt ditt sätt också men har bara fortsatt i min utveckling/utbildning mer kanske.

Som LIA skrev vi är på samma sidan. Vi kan inte lära allt från en person. Men utan att äns vet hur vi/andra gör, för att jag är nästan helt övertygad att om du såg vad/hur vi gör saker med vårt spö så skulle du tycker det var inget värre än träns, sadel och även röstkammando( ingen av de kommer från deras nature), så sitter vi med "blinders" på. Som . Men det är hur vi lära/använder de grejer i deras liv som kallas för NH, mer än vad vi använder.
 
Sv: övningar?!

Om du går tillbaks till sida ett och kollar så postade jag mitt första inlägg om skillnaden mellan bara horsemanship och Natural horsemanship, så det var du (och LIA) som startade denna långa diskussion som sedan blev vad som infattas i Natural Horsemanship, spön eller inte, praktiskt taget. Jag hävar bestämt att det är en stor skillnad mellan horsemanship och Natural Horsemanship.

Sen på frågan om att använda spön i NH, agree to disagree, eller? Jag känner iaf att ämnet är uttömt! Diskuterar gärna andra aspekter av NH, men tycker att min ståndpunkt i saken är klar, likaså din och lia´s. No hard feelings, jag bara orkar inte diskutera mer när ni vägrar inse att min syn på NH inte innefattar några spön.
 
Agreed!:D
No hard feeling alls.
a030.gif


Jag tycker att diskutera saker när folk har olika synpunkter på samma sak i stortsätt. Som en del i min utbildning så tycker jag om att anyllesera folks upp fattning på olika ämne genom häst hantering/ridning. Ibland blir det väldigt intressant för mig:d så ursäkta om jag har trapmat på dina tå.

Ärligt talat så kalla vi inte det för spö heller pga vad det är och att så många andra använder det på fel sätt(dvs att "spör och sporar" har fått ett dålig rykt), Jag använt ordet pga så många (som jag skriv tidigare) har fästa/förknypa på ett ord och sin betydelse utan att undersöker andra alterntiv till samma ord. Man säger bara spö och många som du rycker bakåt. Om du förstog detta:o

Samma med NH och massa andra ord vi använder. Alla har sina tolknigar men det är "the actions of that word that counts not the word it self" eller hur? Det även du kan hålla med om, eller?

Tack för en intressant diskation.:bow:
 
Sv: övningar?!

Nej, inte här heller, kände bara att man inte kom nånstans och bara omformulerade eller repeterade saker man redan skrivit.

Jag tycker också det är jätteintressant att diskutera NH och hästhantering i allmännhet, men just på denna punkten kändes det, ja, uttömt.
Hakar gärna på nån annan intressant diskussion om du startar en:smirk:

Jag kan förstå din positiva syn på ett spö som hjälpmedel/armförlängare, jag skulle personligen inte använda ett bara. Jag har aldrig ägt ett spö, och kommer heller inte göra så länge jag lever, hoppas jag. Men även om jag personligen inte skulle använda ett spö på min häst, så ser jag ju hellre att ett spö är i händerna på någon som fattat NH, än en som inte har en aning om vad det är!

"Samma med NH och massa andra ord vi använder. Alla har sina tolknigar men det är "the actions of that word that counts not the word it self" eller hur? Det även du kan hålla med om, eller?"
-Absolut!

Tack själv!:bow:
 
Sv: övningar?!

Hästar har många andra ljud för sej än gnäggningar. Ett sto som komunicerar med sitt föl kan låta på massor av olika vis för att kalla till sej det, eller be det sluta med ngt, lugna det, eller att ngt är farligt. Att vi sen inte använder exakt samma läten, utan lär hästen vissa läten för olika saker, är ju helt naturligt som helst. Det är svårt att imitera alla ljud som hästar gör.

Jag skrev inte bara gnäggningar eller hur? ;)
NH går ju ut på att härma hästarnas kroppsspråk, inte att lära dem nya ljud. I alla fall i mina ögon.
Men som jag sa, jag har ingenting emot ljudkommandon och använder det själv flitigt. Men jag kallar det inte NH.
Ska vi säga att vi tjatat färdigt? :smirk:
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 683
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
1 003
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp