Sv: övningar?!
Alltså, vi är på samma sida i det här, om man säger så.
Samtidigt undrar jag om vi inte missar i kommunikationen.
"Då är det inte Natural Horsemanship du håller på med, om du dagligen använder spön." CS använder spöet som en förlängning av hennes arm, dvs som en signalgivare. Likaså gör jag med min piska, rep etc om än inte dagligen. Försök själv att röra vid hästens sida från kuskbocken med bara handen (eller blicken), så får du se.
Sporrar? Rätt använda är dom signalförfinare och inte gaspedaler. Du använder väl skänklar, vikt etc - dvs signaler- vid ridning?
Konstgjorda hjälpmedel, tycker jag t ex är alla dessa "hjälptyglar" som på olika sätt ska tvinga hästen till vissa rörelser eller former.
Om vi begränsar oss till att tala om hästhanterandet och "användandet" här (i den stora NH-bilden), så vore det intressant att få reda på om du aldrig använder något människotillverkat, oavsett? Inte sadel, inte träns, inte sele (?????), inte ryktborste osv? Varken under arbete, inlärning eller träning etc.
Kanhända har du en filosofi som gör t o m vår (CS:s, min m fl:s) primitiv och klumpig. Ingen är i så fall mer intresserad än jag att lära denna version.
LIA