övningar?!

Ok svar du detta då.

Vem tycker du är de mest kunniga och ledaren i utbildning av NH? Och varför skulle det inte vara Naturel Hormanship.
 
Sv: övningar?!

De som jag lärt mej hästhantering av är äkta chayenne indianer från Amerika, och det var indianerna som lärde de "nya" amerikanerna hästhantering som sen kom att kallas Natural Horsemanship. Plus att jag gått på fyra clinics för Curt Pate, jag tycker han är jätteduktig.
 
Sv: övningar?!

Alltså, vi är på samma sida i det här, om man säger så. :)
Samtidigt undrar jag om vi inte missar i kommunikationen. :o

"Då är det inte Natural Horsemanship du håller på med, om du dagligen använder spön." CS använder spöet som en förlängning av hennes arm, dvs som en signalgivare. Likaså gör jag med min piska, rep etc om än inte dagligen. Försök själv att röra vid hästens sida från kuskbocken med bara handen (eller blicken), så får du se.
Sporrar? Rätt använda är dom signalförfinare och inte gaspedaler. Du använder väl skänklar, vikt etc - dvs signaler- vid ridning?

Konstgjorda hjälpmedel, tycker jag t ex är alla dessa "hjälptyglar" som på olika sätt ska tvinga hästen till vissa rörelser eller former.

Om vi begränsar oss till att tala om hästhanterandet och "användandet" här (i den stora NH-bilden), så vore det intressant att få reda på om du aldrig använder något människotillverkat, oavsett? Inte sadel, inte träns, inte sele (?????), inte ryktborste osv? Varken under arbete, inlärning eller träning etc.

Kanhända har du en filosofi som gör t o m vår (CS:s, min m fl:s) primitiv och klumpig. Ingen är i så fall mer intresserad än jag att lära denna version.

LIA
 
Well said....agian, LIA:angel:

Jag har också lärt mig av indianer sen jag bodde med en och min först lärare var också indian, men han träning metoder var inte exakt vad jag skulle kalla naturligt, men han var bara Cherokee så kanske det räcker inte? Så jag kan inte hålla med att alla som lära ut NH är bra, indian eller Joe Smoe. Men det finns många som är otrolig och även några som är vita (de kan vara snäll ändå vet du;) Sen kan vi inte glömer de spanskarna och andra som har också lagt i lite vad NH är idag.

Vad jag vill säger som tidigare är att NH är från alla som vill och kunne har än mer narurligt förhållande med hästen. Och man kan inte spika ner vem kom up med den "Nya" NH idag heller. Det är lika med "what came first? The chicken or the egg?"

Och detta med spöet tro jag du kommer lära mer om detta det mer du lära om Nya tiders NH.

Och som LIA skriv, har du nåt att du kan lära oss med den/ny filosofi så gärna skriva ner det. Man kan aldrig lära förmycket eller vara avstängt för mer info, eller hur?
 
Sv: övningar?!

Mkt möjligt!

Okej om man anväder spö när man kör eller inte kan komma åt med handen annars, om man inte lärt hästen röstkommando för höger eller vänster, som jag personligen skulle föredra.

Sporrar, alltså jag är skeptisk till det, helt enkelt. Jag är skeptisk till mycket, i mina ögon, onödigt på hästen. Fast jag har ju som filosofi att jag vill ha ett speciellt förhållande med min häst, som kompis och inte för att hoppa eller rida dressyr på. Absolut då inte sagt att man inte kan hålla på med NH vilken gren man än utövar med sin häst, däremot är det min bestämda åsikt att man som NH människa ska sträva efter att använda så lite konstlade hjälpmedel till sin häst som möjligt. sadel och träns ok, men jag tycker inte att man ska behöva använda varken sporrar eller spö när man rider.

Jag borstar så klart min häst med borstar osv, han har täcken på sej i hagen och i stallet med. Jag rider min häst oftast barbacka, med träns (helt vanligt utan nosgrimma, med tredelat bett) om jag ska trava och galoppera, och bettlöst om jag bara ska skritta (min häst är ganska så het). Ska jag ut med sällskap och det ska galopperas så tar jag sadel (min häst är även extremt tävlingsinriktad och vill ligga först, det har han kvar sen sin korta tid på travet). Har en syntetsadel för jag tycker dom verkar lättast och bekvämast för hästen. Plus att om hästen skulle ändra sin muskling så anpassar sej syntetssadeln jättefort efter en ny form.

Däremot när jag tränar hästar från marken använder jag en av mina egenhändigt knutna repgrimmor och ett grimskaft. Aldrig ngt mer.

Att våra åsikter går isär på vad man kan/ska använda vid träning av sin häst beror väl på hur vi lärt oss NH. Jag lärde mej av chayenneindianer, och har även tagit del av en del am. tränare som jag tyckt varit bra, bla curt pate. Med tanke på att begreppet NH myntades av amerikaner som lärt sej hästhantering av indianer så kan jag nog säga med trygghet i mej själv att jag håller på med NH, inte sagt att du inte gör det, men min uppfattning av NH är sådan som jag beskrivit den och det står jag fast vid!
 
Sv: Re: övningar?!

:
Jag har också lärt mig av indianer sen jag bodde med en och min först lärare var också indian, men han träning metoder var inte exakt vad jag skulle kalla naturligt, men han var bara Cherokee så kanske det räcker inte?
Var du sarkastisk där eller?

:
Så jag kan inte hålla med att alla som lära ut NH är bra, indian eller Joe Smoe. Men det finns många som är otrolig och även några som är vita (de kan vara snäll ändå vet du;)
LÄS! Jag skrev att jag gått på Clinics för Curt Pate, och tycker att han är jättebra, och och han är tämligen vit. Jag har aldrig sagt att cheyenneindianer är dom enda som kan äkta NH.

:
Och detta med spöet tro jag du kommer lära mer om detta det mer du lära om Nya tiders NH.
Om nya tiders NH inefattar spön så är det, helt ärligt, inget jag har ngt intresse av att lära mej.

:
Och som LIA skriv, har du nåt att du kan lära oss med den/ny filosofi så gärna skriva ner det. Man kan aldrig lära förmycket eller vara avstängt för mer info, eller hur?
Jag är hur öppen som helst för att fördjupa mej och lära mej mer om NH, så länge det inte inefattar spön och sporrar. Och jag delar gärna med mej av det jag kan också, det är bara att fråga om det är ngt specifikt du undrar hur jag utför så ska jag gladerligen berätta.
 
Sv: övningar?!

Okej, då, inte lura, men jag tycker det är ett passande ord. Säg så här då, du har ett moment du vill genomföra. Hästen vill göra på ett sätt, du vill att den ska göra på ett annat. Du gör hästens lösning svår, och din egen lätt, och får på så sätt hästen hellre att välja din. Du lurar (eller övertalar) hästen att göra på det sätt du vill att den ska göra det på.

Det där verkade smart! Men min häst brukar på lite olika ställen när man rider ut själv stanna upp och vill vända. Får man sedan fram honom efter en kamp går han ett par steg sen vill han vända igen. Han är inte rädd eller så. Hur kan man då göra att det blir jobbigare att vända hemåt och mycket lättare och trevligare att fortsätta som jag vill? MYCKET tacksam för svar! :P
 
Sv: övningar?!

Min häst höll på så i början med. Det finns två bra sätt enligt mej, som inte innebär att man behöver bråka med sin häst. Det ena är att helt enkelt låta hästen stå still och vänta ut den. Så fort den försöker vända om så vänder du tillbaks den, men driver inte framåt. Tillslut blir hästen uttråkad och går framåt istället. Annars kan du låta den gå i massa små cirklar på stället när den försöker vända, och sen prova att driva den framåt, vill den inte framåt så gör du massa små cirklar åt andra hållet och försöker igen, osv. Hoppas något av de två ska funka!
 
Sv: övningar?!

Peer werner vogel är ju jätteduktig på NH han tämjde ju en vild mustang.. Har läst 2 av hans böcker..

En bok om mustangen han tämjde i usa och hämtade hem till norge
värd att läsa!

Fyra hästar jag lärt känna, en bok som handlar lite om hur han har tränat den och så.. Men cheyenneboken är lugnt bäst!
 
Sv: övningar?!

Har inte läst några av hans böcker, dock ett tjockare häfte han gett ut med grunder i NH, helt klart bra för den som inte bekantat sej med NH innan!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: övningar?!

CaliforniaSwed, det är mycket svårt att ta dina inlägg på allvar då du inte följer gängse skrivregler. Det hör naturligt vis inte saken till, men ett tips är ändå att du korrekturläser dina inlägg innan du postar dem, alternativt går en kurs.
 
En sak har du rätt i det till hör inte tråden.
Enkelt lösning..Läs inte mina inlägg då.;)
 
Re: Sv: Re: övningar?!

Var du sarkastisk där eller?

Nej inte alls men det är så att du vet inte vad jag har lärt från vem heller. Att jag använder spö betyder det att jag kan inget om NH eller att det har med NH att göra. Även om du inte vet hur jag och tusen tals andra använder det. Bara att jag använder ordet spö betyder inte heller att jag spöa hästen.


LÄS! Jag skrev att jag gått på Clinics för Curt Pate, och tycker att han är jättebra, och och han är tämligen vit. Jag har aldrig sagt att cheyenneindianer är dom enda som kan äkta NH.
Jag har läst. men vad jag fick från det var att du lärde från indianer (bara de som kan riktiga NH) och har taget några clinics från Curt som är bra men inte lika bra som indianerna. Jag har lärt av Parelli men jag vet att det finns många andra som är så bra med. Meningen med vad och hur jag skrivet före var det finns inte bara ett sätt. Du dömde mitt sätt utan att äns fråga. Och om Parelli kan inte NH så är jag i "big trouble".:angel:

Om nya tiders NH inefattar spön så är det, helt ärligt, inget jag har ngt intresse av att lära mej.
Uppfattat. MEN det inte betyder att det är inte NH sen att det funger värld över för fler hundra tusen folk. Vi spöra inte hästarna vi använder det i lärning av visa med en längre arm t ex, när vi rider freestyle (barback och tränslös) så att hästen lära att läsa kroppen så har vi en hand/arm att vissa vilket håll de ska om de blir förvirad, att klia de med, rubba de med, med mycket mera. ingen gång använder vi det som ett "spö" som vanlig spö används till. Spora använder jag själv inte för jag lära mina att var lika kännslig utan de, plus faktum att jag snubbla över mina egen föter hela tiden så fort jag kliv av:o . Men i träningen så kan vissa hästar behöver de i början för att de är så okännslig pga av nån annan har förstört de och jag känna att det är bättre med det att lära de att vara kännslig fortare än att folk sparka ihjäl de.



Jag är hur öppen som helst för att fördjupa mej och lära mej mer om NH, så länge det inte inefattar spön och sporrar. Och jag delar gärna med mej av det jag kan också, det är bara att fråga om det är ngt specifikt du undrar hur jag utför så ska jag gladerligen berätta.
Då är du inte öppen om du på en gång klanka ner på nån annan innan du vet vad de syssla med.
Jag skulle vara intresserad av vad är skillnad med din typ av NH gemfört min. Det är ingen fråga för att säger att du har fel eller rätt, Jag är verkligen nyfiken.
 
Sv: Re: Sv: Re: övningar?!

Jag läser tråden därför att den intresserar mig, och inte för att just du skriver här. Jag förstår inte varför du tar så illa vid dig, du är 37 år, jag hade reagerat på din skriftliga uttrycksförmåga redan i mellanstadiet. Att kunna uttrycka sig är viktigt om man vill nå någonstans, kan man inte det bör man lära sig. För jag antar, på grund av din respons, att det inte handlar om slarv utan oförmåga.
 
:rofl: :rofl:
Lilla vän, bara 14 inlägg och redan jaga du upp folk.

Jag ta inte det illa upp det. Jag bry mig om du inte kan läsa mina inlägg eller förstår vad jag skriver...jag sa mina inlägg inte tråden som du behöver inte läsa, Jag är glad att nåt annat än min dålig skriftliga uttrycksförmåga intressera dig.;)
 
Sv: Re: övningar?!

Jag trodde du var svensk, att du inte är det berättigar ju dina brister. Kanske en ännu större anledning att ta tag i problemet? Jag skriver det därför att jag tror att det kommer att gynna dig. Exempelvis i situationer som den här, då du försöker ge respons på kritik men inte lyckas eftersom du som sagt inte lärt dig gängse skrivregler. Som stavning, grammatik, syntax eller skillnaden på dem och de.
 
Sv: övningar?!

Du förklarar ju egentligen själv det du ifrågasätter med mitt sätt att se på NH. Du har sagt att det är "den nya tidens NH" att inefatta spön, och jag har lärt mej äkta "old shool" NH, det står jag fast vid och den läran utan spön, sporrar och hjälptyglar tycker jag är den som är NATURAL Horsemanship. Jag tror inte att du spöar upp hästen för att du använder spö, jag tror inte att man behöver banka hästen blodig för man har sporrar, vad jag däremot tycker och har lärt mej, är att det inte skall behövas, och det är det jag jobbar utifrån. Sen om du vill använda spö och kalla det horsemanship, fine, men det är inte så jag lärt mej. Och just eftersom jag lärt mej av chayenneindianer, som nästan hela NH begreppet kom från från början, så kan jag med säkerhet säga att jag håller på med äkta NH. Vad du vill kalla ditt sätt står för dej. Och det var inte jag som började ifrågasätta dej, det var faktiskt du som började... :smirk:
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 683
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
1 003
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp