övningar vid markarbete?

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Lif_Jessi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 4 421
L

Lif_Jessi

hej!

är det någon som har några tips på bra/roliga övningar vid markarbete?

för min del blir det oftast longering,lös eller inspänd. börjar kännas lite tråkigt... :smirk:

tömkör även ibland och låter hästen tölta framför mig, men puh vad jobbigt det är! orkar ju inte hålla på så länge då. :angel:

jessi, líf

Sv: övningar vid markarbete?

vad sägs om löshoppning :D eller bara ta en promenad. har även läst om tandemridning på aftonbladet fast då måste du ju ha en häst till..
jag leker med min buse ibland, bara för att han ska bli av med överskottsenergi :P
ha så kul :D

Oj det finns massor man kan göra vid markarbete. Jag longerar nästan aldrig Kjarni längre utan väljer att tömköra.
Brukar du löshoppa något? Det brukar hästarna tycka är väldigt roligt. Bygg upp olika kombinationer, stuts och sådant.

Vad brukar du jobba med när ni tömkör?
Jag brukar göra mycket öppna, skänkelvikning och framdelsvänding för att få honom och lyssna och jobba lite. Brukar tölta på olika volter, nästan aldrig tölt på rakt spår. Traven gör jag också så att jag gör på volter, på spåret (min häst har jätte svårt för att travar rakt när jag tömkör så det tränar jag massor på). Jobbar också med att böja mycket i trave framför allt på volten, samla traven för att sedan länga.
Galoppfattningar är också jätte bra att träna på.
För att kunna få ut max av tömkörningen är det bra att vara på inhägnat område, om du inte har en jätte lydigt häst.

Konster är väl alltid jätte roligt att träna på! Just nu jobbar jag och Kjarni på bugningen och det går framåt. Jag håller en godis mellan frambenen på honom och samtidigt som jag knackar på framknäet för att han ska lyfta för jag godisen bakåt så näsan kommer långt under honom.

Det finns som sagt mycket roligt att göra från marken :D

när jag väl tömkör brukar jag mest jobba med tölten och låta henne samla/länga skritten.ställa/böja lite också. på rakt spår. har tyvärr ingen ridbana:(

hon är väldigt lydig, men jag har ingen riktig snits på tömkörningen än, vill ju inte se henne fladdra iväg med tömmarna hängande efter sig..:smirk:

jag har löshoppat henne några gånger i en jättestor longervolt. det var himla skoj! men hon är tydligen inte så intelligent upptäckte jag då hon fortsatte hoppa där hindret hade stått även när jag hade tagit bort det!! :angel:

De finns massor att göra! Löslongering är roligt och bra för kommunikationen, samarbete. Kom ihåg inet hålla på för länge med longering övh.

www.ridkonst.nu på grundutbilningen, trappan hittar du jättebra markarbete, träna öppna, sluta mm.

I böckerna Reynirs ridskola finnsen del markarbete och Magnus Skulasons bok finns mycket.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
902
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
2 785
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
3 613
Senast: Exile
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det... 2
Svar
37
· Visningar
3 701
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka