Övningar vid igångsättning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Willja

Trådstartare
Har ni tips på övningar som passar bra vid igångsättning? Hästen jag rider har stått i princip under hela vintern och behöver sättas igång. Jag har en förhoppning om att komma iväg på ett dressyrläger 3 dagar i slutet av sommaren.

Hur lägger jag bäst upp träningen för att bygga muskler på rätt sätt och få henne mjuk och avspänd? Det känns som om det är en kanonhäst i botten (hon är 13 år) så jag skulle vilja hitta rätt knappar så fort som möjligt och bygga vidare på rätt sätt.

Sv: Övningar vid igångsättning

gå inte för fort fram. jobba henne lösgjord i skritt och börja bygg muskler utifrån det. klättring är också bra. tänk på att hon lätt kan få träningsverk så stretcha henne efter att du har ridit, då blir hon även smidigare. när du känner att hon är tillräckligt stark för traven är övergångar det bästa. skritt-trav-skritt-trav osv. då börjar hon jobba med bakbenen och får in dem under sig. Likadant när du kommer till galoppen, skritt-trav-galopp-trav-skritt osv. Så brukar jag värma upp min häst, då trampar hon in under sig och får en fin och avslappnad form.

Lycka till!

/Lisa:rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
501
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 527
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka