övningar till obalanserad häst

NightRain

Trådstartare
ja jag skulle vilja ha tips på övningar som jag kan träna med min obalanserade häst för att få lite balans med honom.. jag har ingen aning om hur jag ska få honom i bättre balans
 
Sv: övningar till obalanserad häst

På vilket sätt yttrar sig den dåliga balansen?

Spontant tanke - har den någon som helst kroppskontroll?

En travare jag hade i ridträning för ett antal år sedan hade förvisso rätt okej balans, men han hade INGEN som helst koll på var han hade sina fötter. Vi skrittade en del i skogen bland stockar, stenar och rötter för att han skulle lära sig att han hade en fot i varje hörn... Kan det vara en lösning?
 
Sv: övningar till obalanserad häst

jadu.. vet ju förstås inte om de är dålig balans men känns så.. han.. ja vad ska man säga..han vinglar.. går från sida till sida.vilket gör att jag åxå tappar balans å då blir de ännu värre..å travar man så blir de typ som att de ja vinglar från sida till sida.. som att han tar snedsteg eller hur man ska säga.. svårt att förklara.. men de kanske inte har med balansen att göra? tränaren sa i höstas att han hade lite svårt med att spåra men glömde fråga vilka övningar man kunde göra innan vinteruppehållet... å nu kommer jag inte kunna träna för tränare på ett tag..
 
Sv: övningar till obalanserad häst

min foderhäst är hyfsat obalanserad, svag och omusklad helt enkelt, hon är nästan enbart sällskap till min andra och rids mycket sporadiskt. hon har lätt för att tappa takten och "falla ihop" ibland, och hennes gångarter är mer grisepass än trav och galoppen är full fart medvetslös. man får hela tiden jobba med att hon ska gå framåt, trampa på med bakbenen och hålla henne rak ställd så mycket som möjligt. jämt stöd på bettet och att man helt enkelt bär upp hästen. hon är inte snubblig men är en väldigt vig och nästan överrörlig gammal kärring ^_^, + överambitiös och vill så mycket mer än hon orkar.
känns som en liten sprallig arab att rida(är ett stort halvblod på 168 :p). man får åtminstone bra kroppskontroll när man rider henne, för om man är obalanserad eller glappar så tappar man takten och hästen börjar slå upp huvet och benen far åt alla håll och kanter :p.

helt enkelt så får man bära upp hästen och vara stabil i sin takt och sin ridning, så hästen kan rätta in sig efter din takt. bra övningar är övergångar, skritt/trav skritt/galopp osv. när skritten är bra så travar man, när traven är bra så skrittar man osv. och hela tiden balansera upp hästen och få den trampa på framåt. försök få så stabila övergångar som möjligt.
 
Sv: övningar till obalanserad häst

Jag skulle försöka träna just kroppskontroll och balans genom sidförande rörelser, öka och minska volt, framdel och bakdelsvändningar, kliva över bommar/studs, rygga. Kort sagt böja och bända och utmana det han har svårt för, framförallt i skritt och att han jobbar igenom hela kroppen. Att skritta i skogen med oländig terräng stärker också.

Sen kanske du behöver öva din balans också så att du inte stör honom för mycket utan kan stötta honom istället.
 
Sv: övningar till obalanserad häst

Jag skickade ett tips på en tidning där det står om hästens balans åt dig via pm :)
 

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
777
Senast: Lejd
·
Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För att få en flexibel häst krävs övningar som både kortar upp och länger hästens steg, enligt A-tränaren Tobias Grönberg. Här tipsar...
Svar
0
· Visningar
103
Senast: Gunnar
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp