Övningar till fysträning?

muppia

Trådstartare
Jag har fått uppdraget att leda vår fysträningsgrupp imorgon och jag har fortfarande inte kommit på nåt bra, pga min okunskap om hundars fysik.

För oss förare blir det en slags bootcamp med liten hinderbana kombinerat med cirkelträning.

Men för hundar?? De blir stärkta av att skritta i högt gräs, det vet jag. Springa får de göra i uppvärmningen.
Men mer? Hundarna är i bra fysik, de flesta tränar agility och tävlar lite.
Det bör inte vara alltför lydnadskrävande då inte alla hundar kan allt, t.ex min hund kan inte ens gå fot eller apportera ;)

Hittills har vi sprungit så fort vi kan med hunden, skrittat i högt gräs, backtränat, skickat hunden på sök efter matte och det börjar bli lite tjatigt tycker jag men det kanske är typ allt man kan träna hunden rent fysiskt?

Hoppas på lite tips o idéer! Vi har pratat om att simma men det har varit kallt o dåligt väder här så det är ingen bra idé inför morgondagen.

Sv: Övningar till fysträning?

Simma eller vada är ju bra. Låta hundarna springa i sandtag - själv låter jag enbart hunden springa uppför för att minimera slitaget på armbågarna, men jag vet att många låter dem springa ner också. Låter man hunden bara springa uppför måste man ju gå med den ner = bra träning för matte/husse också.
Cykla, gärna i skog och mark med lös hund.
Jogga med hunden som draghjälp (förutsätter iofs att man har sele).
Att kliva över cavaletti (görs med fördel av grenar etc) är bra både för styrka och koordination. Även att hoppa, klättra, balansera, sträcka sig efter leksak i träd är bra träning, även om det kanske ger mer koordination och smidighet än styrka och flås.

Koordination o balansövningar behövs också, inför kommande träningar.

Nu har vi bestämt oss för brännboll så det blir ingen cirkelträning, mindre utrustning = bättre.

Tack för dina tips, bra idé med sandtag, backträning där :D

Skogsagility, typ balansera på stenar o stubbar o liggande träd, se upp för rotvältor dock.

Koordination o balansövningar behövs också, inför kommande träningar.

Nu har vi bestämt oss för brännboll så det blir ingen cirkelträning, mindre utrustning = bättre.

Tack för dina tips, bra idé med sandtag, backträning där :D

Får hundarna slå med tantracket:D?

Jag skulle jättegärna berättat om hur det går till när man spelar brännboll med hundar men sist det var så stukade jag foten rejält på vägen nerför trappan hemma på väg till bilen så jag blev kvar hemma... :(

Men sambon har koll eftersom han åkte utan mig (han brukar få låna en av kompisens hundar så vi bägge kommer iväg på sånt) så han får hålla i träningen imorgon, vi samsas bara om hur poängen ser ut o sånt. Vi hoppas på att några dyker upp!

Liknande trådar

Hundhälsa Hur gör ni andra för att hålla hundarna i trim nu när det är värmebölja? Ammo och jag har aldrig upplevt värme så här länge tillsammans...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 332
Senast: Santoxen
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 909
Senast: Nominous
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka