Fysträning i värmen

Viss fys (ex budföring i varierad terräng, upplet) kör jag även när det är som hetast, men bara korta pass. Detta för att hundarna ska ha vanan och orken att kunna ta i även om det skulle råka vara varmt på tävling.

Annars så är det simning eller löpband som gäller när det är som varmast, vårt löpband har vi i hundhuset och där är det svalt och skönt och jag har fläktar jag kan dra på om det är för stillastående luft :) .

Är GRYMT nöjd med min investering i löpband, använder det flera gånger i veckan året runt :love: !

Vi har tränat mindre. Färre tillfällen och kortare pass. Det blir mycket skogsturer och bada och det blir på kvällarna eftersom maken jobbar natt och är inte hemma förens vid 8-tiden på morgonen. Det har egentligen inte gjort så mycket eftersom enda hunden i träning är nya tiken och vi tar det lite lugnt med henne så här i början.

Har hört från flera av de hundläger som varit hos oss på jobbet i sommar att de haft mycket avhopp från deltagare pga sjuka hundar. Diarréer och uttorkning.

Vi kör på som vanligt, det är långpromenaderna mitt på dagen som fått stryka på foten och inget cyklande heller då dottern fick min cykel stulen när hon lånade den :mad:. Tjejerna springer på som vanligt i trädgården och på kvällen, mitt på dagen tar vi det lugnt även när jag inte sover (jobbar natt), kör två-tre pass agility i veckan men det blir på kvällen. Vi kör lite balansboll och småträning hemma och så lydnad med Nessie. När det är jättevarmt så springer vovvarna på rätt bra ändå i trädgården, den som är mest påverkad av värmen är Nessie men hon lägger sig och svalkar sig i poolen när hon blir varm. Har kammat ut underullen ordentligt också på Nessie och Nano, lilla Nike hålls nerklippt som vanlig. De längre promenaderna läggs när det är svalare.

Nessie i sin pool:
36743295_10215272020388019_6220021777515413504_n.jpg

Vi har +28 här sen veckor tillbaka, det tar aldrig slut. I helgen nu är det 31 och ska hålla i sig 😳

Vi cyklar tidigt på morgonen och/eller åker till havet /sjö och simtränar (apportering, linjetag, landsök osv)

Nu har algblomningen börjat här sen ett par dagar så då får man simträna ut mot öppet hav, alternativt åka till skogsjöar.

Som någon annan skrev, så ”vanlig” promenad mitt på dagen är obefintlig om vi inte är vid vatten, vovve vill inte ens mer än kort isåfall 😳

Hos oss är det ca 25-28 grader varmt och har varit senaste 2 veckorna och det ska fortsätta bli ännu varmare...

Jag har dålig tillgång till vatten, eller ja egentligen inte med havet ca 1km härifrån men det är en tvärbrant uppförsbacke hem därifrån på asfalt, så det är ingenting man släpar med hunden på när det är som varmast.

Redan vid 7-8 på morgonen så är det 23 grader och strålande sol här, och värmen är riktigt klibbig ända fram till 22 på kvällarna. Men nu har jag beställt en kylväst ifrån hurtta, som jag hoppas ska göra promenaderna lättare.

Hunden hålls kortklippt, urborstad och promenaderna läggs tidig morgon eller efter 8 på kvällen, ca 40-60 minuter i skogen eller längs skuggiga grusvägar.

Nu har de utfärdat klass 2-varning för värme i min kommun. Inte ens nattetid förespås det sjunka under 25 grader. :(

Nu har de utfärdat klass 2-varning för värme i min kommun. Inte ens nattetid förespås det sjunka under 25 grader. :(
Samma här. Det är helt sjukt. Jag måste vara hemma i stan nu tills imorgon, och det är just nu 28 grader i min lägenhet, och inte är det svalare utomhus..

Samma här. Det är helt sjukt. Jag måste vara hemma i stan nu tills imorgon, och det är just nu 28 grader i min lägenhet, och inte är det svalare utomhus..
Jag sitter i köket och tycker det känns svalt - tittade på stektermometern nu: 27.6 grader :o

Skulle vilja åka till civilisationen och miljöträna men misstänker att man steker tassarna på dem om man närmar sig asfalt...

Jag sitter i köket och tycker det känns svalt - tittade på stektermometern nu: 27.6 grader :o

Skulle vilja åka till civilisationen och miljöträna men misstänker att man steker tassarna på dem om man närmar sig asfalt...
Skulle inte rekommendera att vara i stan. Det är verkligen olidligt. Jag älskar att vi har sjötomt ute i skärgården, ska ut dit imorgon igen. Det är bara att bada hela tiden, mycket dummyapportering växlat med lydnad på kvällen.

Jag såg en fb-vän som hade typ "tossor" på hunden för att inte bränna tassarna på asfalt..vet inte hur bra det funkar dock?

Vi körde upplet och sök idag, igår skogspromenad med intervallträning med inkallningar.

Känns som att hundarna blivit vana vid att jobba i hettan nu, de går jättebra när de jobbar och kommer snabbt ner i flås och puls efter ansträngning :) . Visst att man måste kunna läsa sin hund och inte överanstränga dem, men jag tycker att det går riktigt bra att träna även i hettan när man successivt vant dem vid det :).

Men jag hoppas ändå att det snart blir svalare, jag längtar efter 18 grader och svala vindar!

Fy så Skalman faller ur i kroppen nu när vi knappt kan göra något - han verkar kräva mer mat än någonsin för tillfället, trots att vi gör mycket mindre än vanligt. Värmen tär på kroppen.
När vi är ute så vill ha köra på, men jag orkar inte :cautious: svetten dryper typ om kroppen.
Idag har vi haft 32 grader i skuggan och detta elände syns inget slut på när man kollar väderrapporter. Det ska fortsätta vara 27-31 grader typ i evighet. Jag orkar inte :arghh:
Valpkrakarna har jag fått lägga in kylklampar till inlindade i handdukar + kylbädd, för dom har jobbigt i värmen dom med med 28-29 grader inomhus :(

Vi körde upplet och sök idag, igår skogspromenad med intervallträning med inkallningar.

Känns som att hundarna blivit vana vid att jobba i hettan nu, de går jättebra när de jobbar och kommer snabbt ner i flås och puls efter ansträngning :) . Visst att man måste kunna läsa sin hund och inte överanstränga dem, men jag tycker att det går riktigt bra att träna även i hettan när man successivt vant dem vid det :).

Men jag hoppas ändå att det snart blir svalare, jag längtar efter 18 grader och svala vindar!
Kan du successivt vänja mig vid värmen? :rofl:
Mvh personen som dör långsamt medan Tinja rusar runt som en tok :cautious:

Jag åker till stranden med hundarna. Badar, slappar, badar. Sen promenerar vi ungefär som vanligt, i skogen tränar vi också ungefär som vanligt. Mina hundar är inte så påverkade av värme, de blir kanske lite slöa, men så fort solen kommer fram ska de ut och pressa i solen.
Sommaren ger ju ingen jakt så vi brukar vara lite mer stillsamma under sommaren, även om vi fortfarande är aktiva.

Hundarna fick simma ordentligt idag. Jättehärligt tills vi nu på kvällen upptäckte att ena hunden fått vattensvans :meh: Första gången någonsin och det är över 30 grader varmt! Vattnet var inte kallt heller. Måste ha varit att vi gick ganska direkt efter badet till bilen som såklart har AC och åkte i ca 15 min.

Imorgon har jag ambition om att komma upp tidigt och jogga en liten sväng. Är det dumt att ta med hunden med vattensvans?

(Förutsatt att han inte verkar ha några problem att röra sig. Han verkar inte så påverkad förutom att svansen hänger.)

Vi går en timmes promenad i skogen/grusvägar/stigar vid 04. Tränar vi lydnad/spår, så blir det korta pass och vila. Nu går det inte ens att åka och bada, här har algerna kommit rejält. Har ca +30 på dagarna. Nu får det gärna bli svalare.

Hundarna fick simma ordentligt idag. Jättehärligt tills vi nu på kvällen upptäckte att ena hunden fått vattensvans :meh: Första gången någonsin och det är över 30 grader varmt! Vattnet var inte kallt heller. Måste ha varit att vi gick ganska direkt efter badet till bilen som såklart har AC och åkte i ca 15 min.

Imorgon har jag ambition om att komma upp tidigt och jogga en liten sväng. Är det dumt att ta med hunden med vattensvans?

(Förutsatt att han inte verkar ha några problem att röra sig. Han verkar inte så påverkad förutom att svansen hänger.)

Vattensvans kan komma av överansträngning också, särskilt om man har en hund som simmar väldigt aktivt :) Kanske det i kombination med lite kyligt i bilen?

Har han inte ont av det hade jag tagit med honom på en jogg.

Det har varit 30 grader varmt här i Karlstad i snart två månader - med bara ett par dagars undantag.
Mina hundar tål värme ganska bra, men de vilar hela dagarna just nu. Vi tränar eller går långpromenad på kvällen eller på morgonen. I går tog jag med dem på min löprunda på morgonen, jag bor i skogen så vi kan välja slinga efter var skuggan är. De gillar inte att bada, men vi har än så länge inget bevattningsförbud så vi kör lite "vattenlek" i trädgården ibland.

Jag fysar helt enkelt mina hundar lågintensivt, alltså med boll- och balansträning eller statiska styrkeövningar där de inte behöver upp i puls. Just nu tränar de mycket på att backa i uppförsbacke, upp för trappsteg eller upp mot väggar.

37116669_1906319199488262_6728953308779642880_n.jpg

Liknande trådar

Hästvård Efter en tung vår och sommar ser jag äntligen ljuset i tunneln... I början på maj fick min tösamaja diagnosen fång. Ett måttligt...
Svar
3
· Visningar
3 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka