Fysträning i värmen

Skulle inte rekommendera att vara i stan. Det är verkligen olidligt. Jag älskar att vi har sjötomt ute i skärgården, ska ut dit imorgon igen. Det är bara att bada hela tiden, mycket dummyapportering växlat med lydnad på kvällen.

Vet ju inte var i skärgården ni håller till men det är otroligt mycket alger nu, bara en heads up. Våra hundar har fått vara inlåsta hela helgen då till och med vår vik som "alltid" är algfri just nu ser ut som grön sörja. :(

Vattensvans kan komma av överansträngning också, särskilt om man har en hund som simmar väldigt aktivt :) Kanske det i kombination med lite kyligt i bilen?

Har han inte ont av det hade jag tagit med honom på en jogg.

Tack för svar!

Ja han simmar väldigt aktivt så det kan ju ha påverkat. Ser lite bättre ut idag (håller upp svansen lite oftare).

Han fick i alla fall vila idag, husse hade tydligen inga ambitioner att jogga imorse så jag tog bara en andra hunden.

Har agilitytävling på torsdag men den får vi nog hoppa över om han inte är helt återställd imorgon kväll.

Vet ju inte var i skärgården ni håller till men det är otroligt mycket alger nu, bara en heads up. Våra hundar har fått vara inlåsta hela helgen då till och med vår vik som "alltid" är algfri just nu ser ut som grön sörja. :(
Vi har landställe precis utanför farleden, det är en vik med en kanal mittemot farleden, så det är ganska bra genomströmning som tur är. Vi har klarat oss utan algblomning hittills iallafall.

Vi har landställe precis utanför farleden, det är en vik med en kanal mittemot farleden, så det är ganska bra genomströmning som tur är. Vi har klarat oss utan algblomning hittills iallafall.

Vi har också farled precis utanför, det hjälpte inte denna gång. Jag hoppas att det försvinner fort, helt värdelöst att ha havstomt och inte kunna bada.

Mina hundar (kelpies) tål värme jättebra. Jag cyklar fram och tillbaka till hundvakten varje dag, det är ca 5-6 km enkel väg. Cyklade även igår när det var 30 grader varmt, inga problem. Vi hittade en pöl så de fick svalka sig lite (men inte dricka pga äckligt vatten), Inga problem med tassarna heller. Men givetvis är jag försiktig och de får själva bestämma tempot när det är som varmast.

Körde precis ett pass lydnad efter en halvtimmes promenad. Visst, kanske inte hård fysträning, men med inkallning, apport över hinder och ställande och läggande under inkallning blir det ju ändå en del fysisk ansträngning.

Tinja är oförskämt pigg även nu i 30 graders värme. Detta trots att hon börjat sätta päls igen efter vårens fällning. Blir för fasen avundsjuk, själv ligger jag nu och trycker i stugans svalaste vrå medan hon solar på altanen... :cautious:

Vi simmar, styrketränar med kättingdrag, "springer" med lina och vallar men mer blir det inte. Den riktiga dragträningen får en paus tills det blir drägligt ute igen... Den långhåriga dåren är värmekänslig och har det jobbigt i temperaturer över 20 grader.
IMG_0768.webp

Liknande trådar

Hästvård Efter en tung vår och sommar ser jag äntligen ljuset i tunneln... I början på maj fick min tösamaja diagnosen fång. Ett måttligt...
Svar
3
· Visningar
3 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka