Övningar till akademiskridkonst..

Sv: Övningar till akademiskridkonst..

Låter bra! *tar till mig*
Men nu som jag är en otålighets skadad människa och antagligen inte rider hästen så jättelänge (och inte gärna kan skola om hela hästen egtersom den inte är min för den delen), kan man inte efter att hästen gjort det man bett den om ha som belöning att lämna den tråkiga fyrkanten och rida ut en sväng utan några egentliga krav? (eller leda en stund, kanske beta, för att förtydliga ''bra jobbat, vila nu'' belöningen, och sen rida ut utan krav?) Eller skulle det förstöra arbetet jättemycket?

Min häst brukar bli väldigt trött i huvudet efter ett riktigt AR-pass. Så i så fall skulle jag släppa hästen i hagen några timmar och åka tillbaka senare och rida ut en sväng. För det har jag gjort några gånger, tagit dubbla pass samma dag. :bow: Det beror iofs helt och hållet på "din" hästs grundkondition.

Lite det jag tänker på..trött i huvudet:P Därför jag tänkte beta lite ledd i grimskaft, sen rida en sväng utan några vidare krav:) Han kan ju redan ridbiten..
Idag blev det en ganska kort runda (innan jag läste några inlägg) då jag fick iden att stanna med ett stigläder runt halsen istället för träns..han fattade inget i början men efter ett tag klickade det och blev tvärstopp på lösa tyglar. Så duktig pålle:P Jajja, ingen samling över huvudtaget, men stopp iaf.. travade lite o galoppade lite innan det, men ovanligt kort runda iaf. Ärligt talat har han ingen bra kondis, har ju bara blivit riden..eh..5 dagar nu? x) Mycket utevistelse med hästkompisar som tur är då... Så jag kräver inte mycket a vare sig samling eller bärighet, försöker mest få upp kondisen och bygga lite muskler just nu.. stopp övningen med stiglädret/halsremmen var mest för att han ska få tänka lite också, vet inte om jag är helt galet på det..

Något att tänka på när man stannar hästen? :P

Jag har läst mkt om Centrerad Ridning (Sally Swift), bläddrat på internetsidor, tittat på filmsnuttar (som jag tappat bort), diskuterat med andra CR-ryttare och även varit på en helgclinic till häst. Min Akademiska tränare har centrerade idéer och därför jobbar jag en hel del med den kroppsmedvetna sitsen och andningen.

Prova när du gjort halt, står still med hästen att känna att du sitter rätt och andas in. När du andas in, tippar du bäckenet framåt "tippar skålen så att vattnet rinner ut" och då flödar energin, så att hästen tänker framåt och därmed går framåt. Följ med i rörelserna, räta upp dig och andas ut. När du andas ut, tippar du automatiskt bäckenet bakåt "rätar upp skålen, så att vattnet stannar kvar", då bromsar du upp energin så att hästen bromsar upp och stannar. Sen ska man som sagt även få hand och häl att samarbete på ett bra sätt, så att man koordinerar sina hjälper. Men det är sånt där "finlir" som man får känna efter och träna på.

För mig funkar det att trampa hälen "pytte" neråt och andas ut, så får jag i stort sett tvärnit. Då gäller det att jag är snabb med eftergift för att det inte ska bli ryggning eller framdelsvändningstänk av det hela.

jo..provade rida en så känslig häst..det är ju målet! :O (fast den var tydligen inte alls långt kommen i utbildningen..x) Jag ska prova och se, tack för tipsen. :D

Alla hästar är så känsliga. Det är vi som ryttare som tar till hårdare metoder än vad som behövs. Min häst var 17 år när jag köpte den, riden och tävlad i traditionell ridning. Fruktansvärd underhals, tänder som en valross o inte en muskel efter att ha gått i en hage i ett par år.

Jag började rida igång den enligt "vanlig traditionell ridskoleridning". Det har jag gjort med många andra hästar. Hästen min var/är känslig och reagerade på minsta grej, med att kasta med huvudet, springa baklänges, stå på bakbenen och andra otrevliga saker som andra säkert tycker är "häftigt", men inte jag.

Då började jag söka på internet, i böcker och kolla på clinics. Plötsligt fann jag en blandning som passar mig, en AR-tränare som plockar av olia grenar och får det hela att bli funktionell ridning.

Jag började "rida in" min häst på nytt, som 19-åring, genom fina, fina, fina, små, små hjälper. Och... mer behövs inte. Jag lovar. Även om det låter som humbug, är det värt att prova i stället för att ta till hjälptyglar 250 olika bett, sporrar, skrik, vrål och slagsmål med hästen.

Menade inte att inte alla hästar kan bli så känsliga, eller är det i grund och botten,.. men det är ju inte ofta man kan sätta sig på en normal tränad häst och den lyder de här små hjälperna direkt, den har ju blivit vand vid att inte lyssna på allt skit vi sysslar med :P
Jag vill ha den känsligheten och vet att det är fullt möjligt att få fram den (sätter bara hjälptyglar på en häst om jag tvingas till det, som tex på gymnasiet..>_> löser hellre problemet), men jag är inte helt säker på hur jag ska bete mig för att det ska funka.
Provade halter och så med den här travaren idag :P
funkade väl ok (han tvärnitade, tog inte i tygeln men i den där halsremmen, försöker med sits och så med) bara det att han stannar precis när jag ber om det, och ser ut som om han såg något jättefarligt, helt spänd.. sslappnar inte av så länge han står still heller utan står bara blickstilla och stirrar på ngt..fast att han skrittar lugnt, inte på tygel eller så men med huvudet lågt occh avslappnad.. :s

Bra ide att räkna steg :P funkar mycket bättre än att tänka att han ska stanna vid en viss plats på ridbanan..^_^

Senast ändrad av en moderator:

det som naturligtvis beskrev var det jag gjorde på din pärla när jag red honom i vintras den korta stunden. Då får du honom koncentrerad och avslappnad. Allt är ju så intressant tycker han din lille goding :)

Jo, allt utom jag är vääldigt spännande. :D

Provade halter och så med den här travaren idag :P
funkade väl ok (han tvärnitade, tog inte i tygeln men i den där halsremmen, försöker med sits och så med) bara det att han stannar precis när jag ber om det, och ser ut som om han såg något jättefarligt, helt spänd.. sslappnar inte av så länge han står still heller utan står bara blickstilla och stirrar på ngt..fast att han skrittar lugnt, inte på tygel eller så men med huvudet lågt occh avslappnad.. :s

Glöm inte berömma, har du halsring är det inte så lätt att mjukna och ge eftergift på samma sätt som med huvudlag. Men stryk hästen över halsen, prata vänligt, försök få den att lyssna, vinkla öronen mot din röst och att slappna av. När du får minsta lilla avslappning kan du sätta igång i skritt igen, prata, beröm, gör halt, stryk, klappa och beröm.

Felet man gör, är att man vill att jaha, nu har vi gjort det här nu ska vi kunna det här och göra något annat. Men så är det inte. Man måste låta saker och ting ta tid och låta nya kunskaper och tankesätt få smälta in i hästens medvetenhet och låta hästen få förståelse för vad ryttaren menar och vill.

Rom byggdes inte på en dag.

och

Även en sjumilafärd börjar med ett enda steg.

Tänk på det! Otålig får man vara, men inte i samvaron med sin häst. :bow:

Är alltid noga med eftergift, det är nog det enda jag är riktigt bra på..XD
Försöker få honom att slappna av, men hans beteende känns malplacerat.. låter jag honom vara står han fortfarande blickstilla efter två minuter, spänd som en bågsträng.. inte direkt jätterädd, men..tja. Som om anledningen att vi båda stannade var för att jag/han såg något konstigt som kan vara farligt.. han verkar defenitivt förstå hjälpen, stannar inom en sekund när jag ber om det (och får beröm och kel, spec. för att slappna av).
Men jag ska kolla igenom honom så han inte har muskelömhet eller låsningar, även om han inte verkar ha ont. Sen får jag väl helt enkelt hoppas att han slappnar av mer när han står still också. :)
Tack för all hjälp:P Känns som om jag stal tråden nu..

"Naturligtvis" - skulle du kunna PM:a mig namnet på din tränare och var han/hon finns??? Tycker att det låter så himla bra och intressant!

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 965
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 756
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka