Sv: Övningar till akademiskridkonst..
Några tips till mig med som rider grannens travare sedan några dagar tillbaka och vill börja lite AR inspirerat med honom? Har inte ridhus/bana men massa plats utomhus istället:P Och...förklara allt jättesimpelt för mig för jag är nog lite korkad
Lämplig ridbana
Använd dig gärna av ett lagom stort fyrkantspår. Det MÅSTE inte vara en exakt 20 * 40 m bana, utan det kan räcka med 20 * 20 m. I AR-kretsar kallas det mindre fyrkantsspåret/ridbanan för "Carré"
A och O i början, är att få ordning på:
Gas och broms
Hur tråkigt, det än är så kan man
aldrig träna nog på övergångar och tempoväxlingar i gångarterna. Det är ju ändå både viktigt ur säkerhetsaspekt att man kan starta och stanna ekipaget, när man vill, dessutom är övergångar och tempoväxlingar samlande övningar och
det brukar ju locka att få hästen till samling. Galoppen kan vi glömma ett tag framöver, även om det är den som lockar.
Därför kan du börja med igångsättning, bestämma dig för ett visst antal steg och så halt. När jag skriver halt, så menar jag halt inte bara "ptroo" hästen saktar in och så fram igen (det är nämligen halvhalt). Halt, då menar jag att hästen ska stanna, stå still men ändå vara "framme för hjälperna", tänka framåt och var beredd på marschsignal igen. Hästen ska INTE tänka bakåt, då har du glömt eftergiften och hållit tag i tygel eller suttit "emot" två sekunder för länge. Det felet gör jag själv ofta
.
Lämpligt antal skrittsteg att börja med kan vara 15-20 men bestäm dig för ett exakt antal. Det ställer lite krav på både dig som ryttare och din häst. Börja i ena varvet och jobba igenom halter och igångsättningar, tills du känner dig nöjd och att du fått igenom halter och igångsättningar
på den plats du har tänkt dig och ingen annanstans (fjorton steg före eller efter
din punkt), innan du byter varv.
När halter och igångsättningar fungerar bra, kan du byta ut några halter mot halvhalter, det vill säga "uppbromsningar", respektive tempominskningar. Känn efter var du har hästen tio normala steg, tio låååååångsamma steg, tio normala steg, tio snabba steg, tio normala steg...
Trötta inte ut hästen. Om det tar en halvtimme att reda ut ena varvet, då kan det räcka med det ridpasset den dagen. Då har ändå hästen fått tänka och det kan vara
nog så jobbigt ibland
Man måste inte rida i bägge varven vid ett ridpass, utan det är bättre att rida igenom ena varvet, så att man blir nöjd och så berömma hästen med att sluta, när man fått igenom något bra.
Nu ska jag till stallet, men jag ska fundera lite och sen komma åter med tips om "styrinrättningen"
som är nästa steg.