Övningar till akademiskridkonst..

verrdogan

Trådstartare
Har börjat med grunderna som att flytta med tygeln å flytta från skänklar och han börjar jobba på bra å slappna av, när man rider på volt.

Har ni några övningar som ja kan fortsätta med tills min tränare kommer igen.

Hästen har jätte svårt att gå rättställd i hörnen om man rider på spåret. Hur ska ja arbeta bort detta? Är så trött på dej jävliga lilla volt jäveln =)

Hjälp å tips önskas

Sv: Övningar till akademiskridkonst..

Är det böjningen som felar i hörnen eller bara ställningen?

att jobba hästen från marken tycker jag du skulle kunna prova på. Jag har för mig att du har en frieser? Det är ju en ras som verkligen behöver lära sig att länga överlinjen. Att jobba med det från marken kan upplevas lättare.
Var noga med att ställningen går igenom. Och att den inte bara böjer i halsen. Var noga med snabb eftergift och beröm när han gör rätt.

I början tycker jag det handlar mycket om att lära ryttaren att hitta hur mycket hjälper som behövs för att flytta hit och dit och böja etc. Så lek dig fram lite. Lär hästen gå på linjen böjd, flytta den ut och in genom att flytta bogen. Sen kan du börja flytta bakdelen hit och dit.
Var noga med att hela tiden hålla dig på en given linje. Och försök känna hur hästen rör sig. Är ni i balans? Lutar det hit eller dit? Far någon kroppsdel iväg åt något håll?
Och hur sitter du? Sitter du i balans mitt över hästen? Sitter du i rätt varv? Följer du med hästen i rörelserna? Eller är du låst någonstans, sned, vinglig?

Lycka till!:)

Är det böjningen som felar i hörnen eller bara ställningen?

att jobba hästen från marken tycker jag du skulle kunna prova på. Jag har för mig att du har en frieser? Det är ju en ras som verkligen behöver lära sig att länga överlinjen. Att jobba med det från marken kan upplevas lättare.
Var noga med att ställningen går igenom. Och att den inte bara böjer i halsen. Var noga med snabb eftergift och beröm när han gör rätt.

I början tycker jag det handlar mycket om att lära ryttaren att hitta hur mycket hjälper som behövs för att flytta hit och dit och böja etc. Så lek dig fram lite. Lär hästen gå på linjen böjd, flytta den ut och in genom att flytta bogen. Sen kan du börja flytta bakdelen hit och dit.
Var noga med att hela tiden hålla dig på en given linje. Och försök känna hur hästen rör sig. Är ni i balans? Lutar det hit eller dit? Far någon kroppsdel iväg åt något håll?
Och hur sitter du? Sitter du i balans mitt över hästen? Sitter du i rätt varv? Följer du med hästen i rörelserna? Eller är du låst någonstans, sned, vinglig?

Lycka till!:)

Båda hästarna böjer sej när man går i hörnen. bara de att dom böjer sej totalt åt fel håll =)
Både jag å hästana är nybörjare inom akademiskt. Så de blir ju lite svårt när vi inte kan lära oss av varann. På volt går travaren jätte bra. men so fort han kommer ut på spåret så ställer han sej åt fel håll.
Friesern har väl inte riktigt fattat va de går ut på över huvudtaget än =) sen är han så himla okoncentrarad så de kryper i en när man rider honom.
Har ju tyvärr ingen sadel till min tunna nu. Men ja tycker själv att ja följer med i rörelserna bra :angel:
Har iaf fått tag på min tränare nu så hon kan komma ut å hjälpa mej på rätt spår igen =)

Tack för hjälpen å tipset om markarbetet!

OK, då min tråd tydligen var onödig (försvarar mig med att verkade så komplicerat här för en nybörjare som mig, men men..x) så...
Några tips till mig med som rider grannens travare sedan några dagar tillbaka och vill börja lite AR inspirerat med honom? Har inte ridhus/bana men massa plats utomhus istället:P Och...förklara allt jättesimpelt för mig för jag är nog lite korkad ;)
Har läst det som redan skrivits här, men det verkar fokusera på en speciell situation med en viss häst, eller missuppfattade jag det? *lägger på minnet ändå*

OK, då min tråd tydligen var onödig (försvarar mig med att verkade så komplicerat här för en nybörjare som mig, men men..x) så...
Några tips till mig med som rider grannens travare sedan några dagar tillbaka och vill börja lite AR inspirerat med honom? Har inte ridhus/bana men massa plats utomhus istället:P Och...förklara allt jättesimpelt för mig för jag är nog lite korkad ;)
Har läst det som redan skrivits här, men det verkar fokusera på en speciell situation med en viss häst, eller missuppfattade jag det? *lägger på minnet ändå*

Hihi! Då kan ju vi försöka fixa privatöektioner för sånna som inte fattar =)

Jag måste få allt förklarat så enkelöt som möjligt å på ett så utförligt sätt som möjligt för att ja ska fatta nånting. Å detta gäller nog inte bara ridningen :angel:

ja...gärna i steg med nummer ordning så man kan skriva ut och läsa medans man provar..
1. Fäst grimskaftet i grimman.
2. Öppna grinden.
3. ...

XD Nästan i varje fall

Det är himla svårt att veta varför hästarna gör något när man inte ser situationen.
Antingen kan du sitta fel själv, eller så kanske du håller för mycket på yttertygeln etc.

Hur rider du med tygelhjälperna? Rider du med trängande tygeltag eller svänger du med de mer ledande tygeltagen så som man rider i vanlig tävlingsdressyr(enligt TR)?

Tror jag tar rätt ledande tygeltag. men tex i ett hörn nu då. när ja försöker rättställa, åxå så går den innåt med bogen då å böjer sej fel, eller så böjer den sej rätt men går även innåt i hörnet så de blir en yttepytte volt. Hm, svårt att förklara =)

När du vill böja hästen och gör det med innertygeln när du även har den som hjälp för att svänga innåt så tror jag hästen blir fundersam över vad du menar. Jag tror inte det förstår riktigt.

Om du istället lär hästen att flytta sig bort från tygeln. Så att du svänger innåt genom att lägga ytter tygel mot ytter hals och flyttar ut den genom att lägga inner tygel mot inner hals så tror jag att den får lättare att förstå vad du vill.
Då kan du böja den med inner tygel utan att den ramlar/går innåt. Och så löser ni balansproblemet som jag tror uppstår då hästen går innåt. Den lutar säkert lite innåt också?

När du vill böja hästen kan du försöka tänka att dina axlar ger singnaler till hästens bogar och dina höfter ger singnaler till hästens höfter. Så sät dina axlar så som du vill ha hästens bogar (vrid dem alltså lite innåt) och vrid ditt bäcken så som du vill ha hästens bäcken (tvärtom).

När du sen kommer till hörnet så ser du till att "visa" hästen vägen genom dina axlar. För med dem styr du hästens bogar och därmed också färdriktningen. Tänk dig att du har ett öga mellan brösten som "ser" vägen du vill placera bogarna på och du ska rida.

Tänk på att inte hålla för hårt i yttertygeln. För då kan hästen inte böja sig rätt.

Om man lär hästen att gå med tygeln0åt det håll man drar så tror jag man lättare får problem med att den böjer sig eller ställer åt fel håll.
Man vill ju rida hästen på yttertygeln dvs att den ska ha en kontakt fram och till yttertygeln. Medans inner ska vara mindre kontakt i.

Om din häst är tränad att följa med tygeln så kommer den nog lätt följa med yttertygeln om du ger efter i inner. Och den blir böjd eller ställd åt fel håll.

Så tror jag iaf.

Ingen av hästarna har väl nån större koll på hur dom ska göra. å då gör de ju inbte saken lättare att jag är dålig på att veta när dom gör rätt. har tränat på tryck med tygeln mot halsen å så. å flytta runt hästen så. å även att flytta runt dom med mina skänklar. å så långt fattar både jag å dom. Å på volt funkar allt jätte bra. så de är bara hörn å gå på rakt spår vi har problemen med.

Tycker att ja iaf är mjuk i händerna å så iaf. =)

Det kan vara bra att göra det från marken i början, flytta dem för tygeln och så alltså.
Om den börjar gå in mot dig kan du bara merkera med kroppsspråk eller om de inte är så lyhörda för sånt putta lite på bogen eller hur du nu än brukar flytta dem samtidigt som du gör tygelhjälpen. Då kan de koppla ihop den med att gå ut/bort från den.
det brukar bli lite svårare att flytta dem på rakt spår om de inte är i balans. antagligen hänger hästen lite mot insidan/inner bog/framben. Så då går det bättre på volten iom att om den hänger innåt så svänger den gärna innåt. Det kan du testa själv, om du lutar dig åt sidan när du går så åker du gärna iväg åt det hållet.
Så vad du måste göra är att få din häst att lägga vikter men mot ytter sida av kroppen och mer mot ytter tygel. Då kommer den inte ramla innåt om ni går på rakt spår.
Och om du använder de här tygelhjälperna borde den dessutom kunna gå böjd åt rätt håll lättare.

Bra att du är snäll i handen. Det är ju trots allt någons mun "vi håller i".
Alla har vi varit nybörjare. Det är inget fel med det. Det låter ju som om du vill lära dig. Och det är ju toppen för både din häst och dig. Mycket mer kan du ju inte göra. :)

Senast ändrad:

Jo då vi jobbar att på för å lära oss. men nu vill ja nog vänta på tränaren så ja får lära mej att känna när dom gör rätt. Vill ju inte att dom ska arbeta fel så de blir nå tokigt i kroppen på dom

Det är nog smart. Jag tror inte riktigt man kan lära sig rida genom internet.
Tyvärr! Annars hade vi nog alla varit proffs.;)

Lämplig ridbana

Använd dig gärna av ett lagom stort fyrkantspår. Det MÅSTE inte vara en exakt 20 * 40 m bana, utan det kan räcka med 20 * 20 m. I AR-kretsar kallas det mindre fyrkantsspåret/ridbanan för "Carré"

A och O i början, är att få ordning på:

Gas och broms

Hur tråkigt, det än är så kan man aldrig träna nog på övergångar och tempoväxlingar i gångarterna. Det är ju ändå både viktigt ur säkerhetsaspekt att man kan starta och stanna ekipaget, när man vill, dessutom är övergångar och tempoväxlingar samlande övningar och det brukar ju locka att få hästen till samling. Galoppen kan vi glömma ett tag framöver, även om det är den som lockar.

Därför kan du börja med igångsättning, bestämma dig för ett visst antal steg och så halt. När jag skriver halt, så menar jag halt inte bara "ptroo" hästen saktar in och så fram igen (det är nämligen halvhalt). Halt, då menar jag att hästen ska stanna, stå still men ändå vara "framme för hjälperna", tänka framåt och var beredd på marschsignal igen. Hästen ska INTE tänka bakåt, då har du glömt eftergiften och hållit tag i tygel eller suttit "emot" två sekunder för länge. Det felet gör jag själv ofta :o .

Lämpligt antal skrittsteg att börja med kan vara 15-20 men bestäm dig för ett exakt antal. Det ställer lite krav på både dig som ryttare och din häst. Börja i ena varvet och jobba igenom halter och igångsättningar, tills du känner dig nöjd och att du fått igenom halter och igångsättningar på den plats du har tänkt dig och ingen annanstans (fjorton steg före eller efter din punkt), innan du byter varv.

När halter och igångsättningar fungerar bra, kan du byta ut några halter mot halvhalter, det vill säga "uppbromsningar", respektive tempominskningar. Känn efter var du har hästen tio normala steg, tio låååååångsamma steg, tio normala steg, tio snabba steg, tio normala steg...

Trötta inte ut hästen. Om det tar en halvtimme att reda ut ena varvet, då kan det räcka med det ridpasset den dagen. Då har ändå hästen fått tänka och det kan vara nog så jobbigt ibland :devil:

Man måste inte rida i bägge varven vid ett ridpass, utan det är bättre att rida igenom ena varvet, så att man blir nöjd och så berömma hästen med att sluta, när man fått igenom något bra.

Nu ska jag till stallet, men jag ska fundera lite och sen komma åter med tips om "styrinrättningen" :rofl: som är nästa steg.

Senast ändrad:

Låter bra! *tar till mig*
Men nu som jag är en otålighets skadad människa och antagligen inte rider hästen så jättelänge (och inte gärna kan skola om hela hästen egtersom den inte är min för den delen), kan man inte efter att hästen gjort det man bett den om ha som belöning att lämna den tråkiga fyrkanten och rida ut en sväng utan några egentliga krav? (eller leda en stund, kanske beta, för att förtydliga ''bra jobbat, vila nu'' belöningen, och sen rida ut utan krav?) Eller skulle det förstöra arbetet jättemycket?
I detta fllet är det grannens travare jag motionerar lite och använder som lärare.. när jag skaffar häst själv så kommer jag lägga ner mkt mer på grundarbetet även om jag nog aldrig rider helt akademiskt/klassiskt...och nog inte skippar de roliga uteritterna helt såvida hästen jag köper är inriden..)
Ja, kom tillbaka och undervisa mer :P Något att tänka på när man stannar hästen? :P

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 965
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 756
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka