övningar så hästen blir mjuk?

Gilette

Trådstartare
Ngn som har tips på bra lösgörande övningar man kan rida i början av ridpasset så att hästen blir mjuk fortare. Som det är nu blir inte min häst ordentligt mjuk och går att samla ihop ordentligt förrän efter typ 20 minuter när jag har galopperat mkt.

Sv: övningar så hästen blir mjuk?

Det är väl inte så länge?
Lösgjordhet är en "färskvara" så om du rider dressyr dagen efter du har lösgjort ordentligt kommer det nog inte ta lika lång tid.

Övningar:

Flytta hästen på framdelsvändningar i en 4-kant.
Flytta undan innerskänkeln på öppna delen av volten (passa ytter)

Förvänd sluta
Ex i hö varv. Ställ vänster och flytta baken åt vänster. Tänk på att rida framåt mer än åt sidan!

Lycka till ;)

gör tempoväxlingar och flytta för skänkeln på olika sätt så att hästen lyssnar på dig till 100% så kommer det att gå snabbare och snabbare att hitta mjukheten och eftergiften

Tempoväxlingar, sidförande hjälper, volter och serpentiner. :)

Från början av ridpasset så fort hästen är lite uppvärmd i skritt är det MASSOR med övergångar som gäller, mellan skritt trav och galopp. Skritt-trav-skritt med bara några steg emellan är mycket gymnastiserande för ryggen så länge man inte tar för mycket i handen, skritt -galopp-skritt gör att lite andra muskler kommer igång.
Sedan kan man gärna träna lite skolor bara några steg i taget och gärna på volt så man redan har hästen böjd. Då kommer du åt alla muskler som räknas ;)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 505
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 443
Senast: Ragdoll
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 261
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 815
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka