Övningar för stadigare och mer lösgjord häst.

mullah

Trådstartare
Har satt igång mitt sto lite lätt som fölade i juli. Behöver bra tips på övningar som får henne lite stabilare. Hon är ganska stor med mycket energi och stora steg och det känns som hon inte får plats i sig själv ibland. När jag ska rida ihop henne åker endera baken ut eller så är det framdelen. Hon spänner sig lätt och är inte lösgjord genom ryggen.
Hon är ganska rå och oriden så det ska vara övningar på lägsta nivå.
Tack på förhand.

Sv: Övningar för stadigare och mer lösgjord häst.

Övergångar, övergångar och åter övergångar.

Sen, om hon inte kan så lär henne, sidförande. Där du börjar ta igenom i sidorna.

Sv: Övningar för stadigare och mer lösgjord häst.

Jag fick tips för några veckor sedan att göra väldigt små "tempoväxlingar" och det gör jag i trav, börjar på volt för att komma åt bakbenen. Växlar mellan 3-4 ngt friare steg och 3-4 ngt kortare, egentligen bara så pass att jag känner att en halvhalt går igenom. Det gör jag i arbetstrav och det har visat sig vara väldigt nyttigt för min häst. Successivt vill jag sedan komma till 2 steg av vardera och med så små hjälper som det bara går. Rytmen och formen är oförändrad, det syns knappt för den som tittar på men ska kännas i hästen. Jag vill egentligen inte ens kalla det tempoväxlingar, skillnader i musketonus var uttrycket jag hörde och det talar mer om vad det är som ska hända.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 681
Senast: AbCdE
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 992
Senast: Milosari
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 747
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar