Sv: Övningar för föl ?
*kl*
Visst måste väl ändå det ultimata var att man har sin unghäst i flock samtidigt som man kan hantera den till viss del.
(nu menar jag inte att göra knähäst av den)
För verkning, borstning, kunna stå uppstallad, lära sig vart människans "cirkel" är, kunna följa med på en promenad, stanna på kommando och starta på kommando.
Min lillfia går i flock med 10 hästar, blandade åldrar. Allt mellan 8 månader och 23 år.
Jag tar ut henne kanske 2-3 gånger i veckan från hagen och borstar av henne och kollar ben, hovar och liknande.
Ibland får hon följa med på en promenad i skogen, ibland följer hon med som handhäst på en kortare skritt tur.
Nu fyller hon iofs 3 i år, så hon börjar bli lite större. Har precis (för 2 veckor sen) börjat longera henne ca 5 minuter / vecka. Hon har också varit med när vi löshoppat eller löslongerat de äldre hästarna.
Jag vill ha en häst som älskar sin matte, men som ändå har full respekt för människan.
Grunduppfostran sköts ju ändå av flocken.
(Nu har nog dock någon vänlig skäl varit generös med godis till min lilla sötnos, så jag håller på som bäst med o få henne att förstå att man inte får tigga! Av mig har hon fått godis så få gånger att jag kan räkna dem på mina fingrar sen jag köpte henne för 1 år sen).
Ut över det är hon inte ett dugg odräglig! (och jag har träffat båda sorterna) Men hon kan vara lös på stallbacken, eller stå uppbunden. Hon vill dock INTE vara i box, så där får hon äta mat med jämna mellanrum ifall att det skulle behövas någon gång.
~Minan