Övningar för föl ?

S

Stormvinden

Jag sköter ett islandshästs föl . Hon heter Pärla och jag är inte rikigt säkert men hon är ungefär 6-8 månader . Jag har inte tagit hand om henne så länge men jag fick dt som uppdrag av ägaren av stället då hon tyckte dt klickade mellan mej och Pärla . Nu undrar jag om ni har några tips på övningar man kan göra . Hur man vänjer henne vid människor ? Bygger upp förtroendet (ibland är hon skygg och vill inte att jag klappar henne på kroppen medans andra dagar går dt hur bra som helst), hagträning (in och ut . Hon vill nämligen inte komma ut) och
sen kanske andra smarta idéer ! Tacksam för svar :) :rofl:

Sv: Övningar för föl ?

Hej.

Jag tycker inte att man ska träna föl. Självklart är det bra att man kan få tag på dem för exempelvis verkning, men annars är det bättre ju mindre man håller på med dem. Låt föl och unghästar vara ifred! Jag ser det som positivt att du inte kommer åt och kan klappa fölet. Ett problem i Sverige är att vi har unghästar som växer upp som "trädgårdshästar". De blir alldeles för tama och tappar den naturliga respekten och känsligheten. Ju mindre du håller på med fölet desto bättre!! Det är mitt tips.

Fast där kan jag inte hålla med dig, för det är väldigt mycket lättare att bara uppfostra den där bortskämda trädgårdshästen och berätta var gränserna går, än att börja med att bygga upp förtroendet på en häst som knappt är hanterad.

Till trådskaparen:

Så jag hade klappat, borstat och allmän grund hantering, kanske gått någon liten runda ibland(bara 5-10min).
Vi har även löshoppat(bommar på marken) våra sedan dom är små, dom får börja redan när dom tillsammans med stoet springer över bommarna i ridhuset, som åringar kanske något litet kryss på 30 cm, men absolut inte mer än 1 gång i månaden.
Vi har egentligen ingen riktig plan för hästarna förrän dom blir 2 ½ år då vi börjar rida in dom, innan dess är det hovslagen och lite vad vi råka känna för att göra med dom.

Lycka till!:)
Det är något visst med att följa dom sedan dom är så små.

Mvh
Camilla

På grundval av den forskning som finns tycker jag att föl ska gå på lösdrift i flock - du får en mycket hållbarare fysik av detta. Den sociala delen av träningen sköter flockmedlemmarna utomordentligt väl, det finns oftast inga skäl att tro att vi människor kan klara den biten bätte.

Det finns åtskilliga islandshästtränare som helst inte tar emot "trädgårdstomtar", då det är ett mycket svårare och mera tidskrävande jobb att träna dessa. Givetvis måste hästen hanteras i flocken; hovar skall verkas, vaccinationer och avmaskning etc - men mera behövs i allmänhet inte.

Skicka hästen till en flock med andra islandshästar, där får den uppfostran och fysisk träning.
Regelbunden verkning och tillsyn är självklart.
Jag börjar inte med någon mer omfattande hantering förrän vid ca tre års ålder.

Hej! Det här är ngt jag funderar jättemycket över.. Jag hoppas det är ok att jag frågar mitt i denna tråden, men kan du inte förklara lite mer hur du menar med att de förlorar den naturliga respekten och känsligheten. Och hur menar du då att du hanterar dem senare i livet också för att inte förlora den då heller? Vad är den naturliga respekten och känsligheten?

Har du iakttagit en hästflock längre perioder så ser du deras signalsystem och interna språk, och det börjar med små små fina tecken på att en häst inte gör som den skall. Signalerna trappas sedan upp till ett rejält utfall om det t ex gäller rangen i flocken, och detta går FORT. Ärligt talat tvivlar jag på att många av oss tvåbenta kan vara lika förfinade och snabba i våra reaktioner.

Enligt min ringa erfarenhet så är knapp/ lite hantering av islandshästar i flock inget problem; i ofs så får de inte så stor erfarenhet av människor, men det innebär också att de inte har några dåliga minnen därav ;) Rent naturligt uppfostrar flocken dem till att fungera socialt, och det är större risk att vi sabbar respekten än att bygger upp den i tidig ålder.

*kl*

Visst måste väl ändå det ultimata var att man har sin unghäst i flock samtidigt som man kan hantera den till viss del.
(nu menar jag inte att göra knähäst av den)

För verkning, borstning, kunna stå uppstallad, lära sig vart människans "cirkel" är, kunna följa med på en promenad, stanna på kommando och starta på kommando.

Min lillfia går i flock med 10 hästar, blandade åldrar. Allt mellan 8 månader och 23 år.

Jag tar ut henne kanske 2-3 gånger i veckan från hagen och borstar av henne och kollar ben, hovar och liknande.

Ibland får hon följa med på en promenad i skogen, ibland följer hon med som handhäst på en kortare skritt tur.

Nu fyller hon iofs 3 i år, så hon börjar bli lite större. Har precis (för 2 veckor sen) börjat longera henne ca 5 minuter / vecka. Hon har också varit med när vi löshoppat eller löslongerat de äldre hästarna.

Jag vill ha en häst som älskar sin matte, men som ändå har full respekt för människan.

Grunduppfostran sköts ju ändå av flocken.

(Nu har nog dock någon vänlig skäl varit generös med godis till min lilla sötnos, så jag håller på som bäst med o få henne att förstå att man inte får tigga! Av mig har hon fått godis så få gånger att jag kan räkna dem på mina fingrar sen jag köpte henne för 1 år sen).

Ut över det är hon inte ett dugg odräglig! (och jag har träffat båda sorterna) Men hon kan vara lös på stallbacken, eller stå uppbunden. Hon vill dock INTE vara i box, så där får hon äta mat med jämna mellanrum ifall att det skulle behövas någon gång.
~Minan

Tack för alla tips . Jag måste säga att Pärla vi inte har möjliget att släppa henne på lösdrift .

Just nu är dt mej Pärla litar på mest. Jag tkr att dt är viktigt att hon litar på människor men ändå har en viss respekt för dom. Jag vill ju inte att hon blir för närgången och "störig". Jag vet vissa hästar som har varit mattes/husses gullegris. Dom förföljer en konstant i hagen och man får knappt röra någon annnan häst.

Just nu ska jag bara bygga upp förtroendet mellan henne och mej. Ska även träna henne att gå med grimma osv.

Tack än en gång för alla tips : )

Som tidigare inlägg tycker jag inte heller att man ska träna föl. Däremot ett föl som jag tar hand om brukar jag borsta och pyssla med i boxen och ta in ut från hagen, givetvis. Jag tycker det är viktigt att man pysslar med fölungar.:D

Vissa har nog missförstått mej . Jag menar såklart inte att man ska TRÄNA fölet . Jag syftar mer på att bygga upp förtroende, lära det att gå ordentligt i grimma (dt är bara bra om dom lär sej dt tidigt ju).

Oavsett om jag missuppfattat dig eller inte så är det ett faktum att hästen byggs upp fysiskt på ett helt annat sätt på lösdrift än uppstallad. Och det är ju intressant ur framtida perspektiv gällande hållbarhet.

Sen har vi fortfarande den sociala biten.

Bara för att man pysslar med fölet / unghästen då och då behöver det ju inte innebära att den står _uppstallad_

Min lillfisa går som sagt på lösdrift, men jag tar in (eller oftast står jag faktiskt utomhus) henne och pysslar 2-3 gånger / vecka.

Och bara för att hon glatt kommer i full galopp när matte ropar betyder det inte att hon inte har respekt för mig.

Att kunna pyssla med sin häst lite då o då fast den går på lösdrift måste ju vara det ultimata i långa loppet.
~Minan

Minan skrev:
Att kunna pyssla med sin häst lite då o då fast den går på lösdrift måste ju vara det ultimata i långa loppet.
Ja, det är ju din åsikt. Jag har uttryckt en avvikande tidigare.

Detta inte bara för "pysselhästens" skull (och dess eventuella behov av träningen som vi också diskuterat), utan också för att det kan skapa oro och sämre harmoni i en unghästflock där hästar tas in/ ut vid olika tillfällen.

Absolut, alla har nog mer eller mindre olika åsikter i frågan.

Min lillfia går ju i blandad flock, och när hon tas ut så står hon utanför hagen ett par meter, och de andra brukar oftast komma och "kolla läget"

Kan tänka mig att det säkert är annorlunda om man har en ren unghäst flock.

hon gick i en sån tills hon var två, och var då ranghögast i flocken. Hon var inte beredd på o bli uppfostrad av de äldre stona när hon kom till mig utan stövlade glatt in och gav ledarstoet en känga och försökte sno hennes mat...

det gick över efter ett par veckor :)

Var ute hos henne igår och idag . Nu vet jag dessutom att Pärla är 8 månader . Pärla har varit väldigt skygg för allt och alla . Om man har fått tur att klappa henne har dt bara varit i pannan. Men igår fick jag klappa henne på hela kroppen ! Fick tom. gå ner på benen . Hästens ägares, man såg dt och var helt förvånad . Jag var tydligen den enda som hade fått göra dt . Idag grimmtränade jag henne lite grann för att hon ska vänja sej vid grimman . Ingen har lyckats komma i närheten av henne med grimma men jag fick henne att själv ta in mulen i grimman . Sen när jag gick gnäggade hon efter mej . Just därför att hon är skygg tycker jag och många andra att dt är bra att träna henne lite grann . Bara på detta sättet .

kakan2 skrev:
Hej.

Jag tycker inte att man ska träna föl. Självklart är det bra att man kan få tag på dem för exempelvis verkning, men annars är det bättre ju mindre man håller på med dem. Låt föl och unghästar vara ifred! Jag ser det som positivt att du inte kommer åt och kan klappa fölet. Ett problem i Sverige är att vi har unghästar som växer upp som "trädgårdshästar". De blir alldeles för tama och tappar den naturliga respekten och känsligheten. Ju mindre du håller på med fölet desto bättre!! Det är mitt tips.

Herregud, vad är det för filosofi???? Skämtar du?
Då blir det ju rena chocken för hästen när den som 3-4åring ska börja hanteras. Nej, vet du vad, vänj fölen så tidigt som möjligt vid allt man kan komma på MEN låt dem veta att de står under människan i rangordning.

Mitt tips är att "pyssla" mycket med henne; rör på henne överallt - i ansiktet, runt öron, magen, rumpan, lyft svansen, lyft hovar, klappa ben, på och av med grimman, led runt lite i grimskapt mm. Allt detta går att göra i hagen om hon är ute jämt. Om hon står stallad på nätterna kan nån minut på gången (när du har fått hennes förtroende) innan kvällsfodring oxå rekomenderas. Ju mer en unghäst är hanterad desto lättare blir det i framtiden (min filosofi)!!!

Lycka till!

(det låter som du är på god väg - fortsätt på samma sätt, och använd ditt sunda förnuft som det låter som att du har :) )

Hej

detta ar saker som vi ovar vara fol och unghastar att gora.

Nar de ar ca 8-9 manader far de lara sig att sta i spilta pa natten, mycket bra for senare tavlingar och transporter da de fran borjan lar sig att sta stilla och att det inta ar farligt att sitta fast.

Nar det blir varmare far de lara sig att vatten inte ar farligt, genom att vi leder dem till an, tvattar dem med hink o vattenslang.

Nar de ar ett ar vanjs de vid trans, for att kunna aka pa sommarens utstallningar.

Lattare loshoppning da och da, mest for att de brukar uppskattas av hastarna och de lar sig att bommar ar roligt.

Kliva in och ut i transport (med massor av godis och beromm) ar bra att borja med sa snart som mojligt.

Folja med som handhast i skog o mark ar bra bade ur motions- och fostrans synpunkt.

detta ar nagra saker som vi gor med vara hastar, all kontakt med fol unghastar ar bra sa lange som du ar konsekvent och tanker pa att saker du later hasten gora nar den ar liten kommer den ocksa att vilja gora nar den ar stor och stark.

Olika åsikter finns det gott om... :rofl:
Jag håller helt och fullt med Dagolina och Guld, ju mer du lär fölet/unghästen desto säkrare och trevligare blir den! Har själv en 8 månaders och vi övar på grimma, att bli led, lyfta hovar, borsta, att ta på hela kroppen, att få henne att acceptera att jag lägger på vojlock, rep, plastpåsar m.m. på kroppen.

Tycker dock att det är viktigt att "träningspassen" är korta och koncisa samt samt inte allt för ofta. Unghästar behöver enligt min mening mycket tid för eftertanke och för att smälta nya intryck.

Hej hopp! ;)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 404
Senast: cherie
·
E
Hästhantering Jag har inte ridit särskilt länge, men jag älskar hästar! Jag går i en ridskola och det har länge varit så att jag är orolig för vilken...
Svar
19
· Visningar
3 295
Senast: Nila
·
A
Träning Funderar på att börja hoppträna hästen. Både för instruktrör och själv. Hästen jag rider är en hyfsat stor häst på nästan 1,70mkh...
Svar
12
· Visningar
1 874
Senast: aassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II