övningar för bättre hoppteknik

M

magi

hejsan

jag undrar om ni har några bra övningar eller tips för bättre hoppteknik och hur man kan träna hästen att klara högre höjder. hur tränar de som tex. tävlar i höjdhopp med häst??

Sv: övningar för bättre hoppteknik

mycket har med styrka att göra, jag tränar dels mycket studs, kombinationer och likande, för att få mina hästar snabba/kvicka i bena + att dom blir starka av det. sen är ridningen runt om kring hoppningen viktig, kondition, styrka och lydighet. det gäller att träna hästarna i balans och lägga upp mål. Hästens runda och höga språng kurva kommer så starkare och smidigare hästen blir.

jag brukar även ibland hoppa upp mina hästar lite på ett lättare rättuppstående hinder.

man ska alltid sluta när det går som bäst och efter att man hoppat lite höjd ska man avsluta med ett lägre och lättare hinder, bara för hästens skull och dess självförtroende. :)

det är ju ingen som tävlar höjdhoppning regelbundet. Men de som tävlar på höga höjder regelbundet och ofta tränar nästan aldrig på stora hinder, utan mest markarbete genom låga hinderserier,studs osv för att stärka hästen och göra den kvick i benen som panikie skrev. Mycket ute i skog och mark så hästen lär sig se var den ska sätta tassarna :D

Vet ett antal ryttare som travhoppar sina hästar mkt, som styrketräning. Vet inte vad som är bra/dåligt med det då jag inte provat själv, men enligt de själva så fungerar det!
Om jag fattade det rätt så har det något med att hästarna måste acc. uppåt/ta i mkt när de travhoppar. :confused:

KJag tycker verkligen att det fungerar med travhoppning. Vi börjar nästan varke hopppass med travhoppning. Det gör att de måste använda ryggen och komma igenom hela kroppen. Dock är det ganska jobbigt då avtrycket måste vara mycket strörre eftersom de inte kan ta sig över på fart! Balansen tränas både hos häst ovh ryttare, samt tajmingen!

Kan säga att travhoppning har hjälp mig jätte mycket. Men det ät inte på alla höästar som detta fungerar, tyvärr. MIn förra häst gick inte att jobba över bommar.. Hon förstod inte hur man gjorde och hoppade över allt, det samma med kavaletti.

Om man vill "hopp upp" sin häst är det ganska bra att använda sig av någon typ av serie, typ 5,5. Där du har et lågt hjälphinder, kryss, och sedan en oxer eller ett räcke! Har får både häst och ryttare lättare att komma rätt på hindret.

Men annars är det precis som Panikie säger, att det mesta av hoppningen handlar faktiskt inte bara om själva hoppningen. Hästen måste vara i sådan form att den orkare bära sig och gå balanserad. det är vår färmsta uppgift som ryttare att vse till detta :)

Usch vad det kändes som jag svamlade och bara skrev sådant som andra skrivit innan... :d

lärde mig senast idag att man nästan inte kör med "5,5:an" längre , utan det är 6 m som gäller

Vet ett antal ryttare som travhoppar sina hästar mkt, som styrketräning. Vet inte vad som är bra/dåligt med det då jag inte provat själv, men enligt de själva så fungerar det!
Om jag fattade det rätt så har det något med att hästarna måste acc. uppåt/ta i mkt när de travhoppar. :confused:

det e super att travhoppa, hästarna måste verkligen ta i och sätta sig på bakbena, ren styrka är det då som gäller, när jag var mindre och red/tävlade b-ponny var det en av dom vanligaste tränings passen jag hade för instruktör, min b-pony var 126 cm vi travhoppade upp till 1m utan problem, dock ska det inte göras för länge eller ofta, dom får rejäl mjölksyra av det. :)

Nä det är sant, men principen och effekten är ändå den samma! :D

ja det är klart ;) vi körde på det på hoppträningen idag. Kryss in, oxer på runt 1 m ut. Komma in i lugn trav, ett galoppsprång ut på oxern. Jättebra träning att komma lugnt och rätt :)

Ja, det är en super bra övning! Särsklit om hästen eller kanske en själv är lite väl het på gröten! Dessutom får man en underbar känsla utöver sista hindret :) Älskar verkligen serier av alla slag. Finns inge bättre för självförtroendet!

Ja, det är en super bra övning! Särsklit om hästen eller kanske en själv är lite väl het på gröten! Dessutom får man en underbar känsla utöver sista hindret :) Älskar verkligen serier av alla slag. Finns inge bättre för självförtroendet!

Sant faktiskt ;) :bump:

Ja visst är det så! Min förra storhäst var väldigt het. Fanns ingen annan övning som gjorde både henne och mig så avslappnade! Ibland är det konstigt vad lite det krävs!

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
957
Senast: Lejd
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 519
Senast: Ragdoll
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka