Övningar för balans och kordination

Emira

Trådstartare
Hej!

Undrar om ni har några bra tips på vad för övningar man kan göra på hästryggen för att få bättre balans och kordination?

Saken är den att jag har en hel del fysika problem med kroppen och därför hållt upp med ridningen ganska många år.
Men vill nu försöka komma upp på hästryggen igen ibland! :)

Tanken är att rida barbacka i skritt på lång tygel iaf i början.
Dels för att få värmen av hästen men även för att bättre kunna känna hästens rörelser.

Så har ni några bra tips??

Sv: Övningar för balans och kordination

Rida utan stigbyglar har funkat bra för mig. När jag tränade på balans inför hästskötarexamen så red jag på en häst som longerades, varken med stigbyglar eller tyglar, och det hjälpte mig mycket. Dock så måste man ha en snäll häst som inte busar för mycket :p

Sen så om man ändå vill ha stigbyglar så kan det också vara bra träning för balansen att stå i lätt sits :)

Armarna rakt ut åt sidorna. Lägga händena på huvudet och skritta några steg. Sträcka sig fram och nudda hästens öron. Nudda hästens bak. Sakta av och vända sig om i sadeln så att man får ansiktet mot hästen bak, sedan vända sig tillbaka igen. Stå upp i lätt sits. Några förslag :)

Barbacka i sig är jättebra för balansen och gör underverk för ens sits.

Rida över bommar i trav och galopp med armarna ut åt sidorna är också bra. När man sen blir lite duktigare är studshinder inte helt fel.

Några saker du kan göra barbacka i skritt och som inte kräver så mycket av kroppen:

- Känn i hästens rörelser när den lyfter höger resp. vänster bakben och säg högt för dig själv "höger - höger - höger" osv. När den lyfter bakbenet sjunker den sidan av ryggen ned lite och därmed sjunker ditt sittben ned på den sidan. Bra för att öka din känsla för din egen kropp, din följsamhet med hästen och förståelse för hästens rörelser.

- Gör samma sak med frambenen.

- Klappa hästen med din vänstra hand på hästens högra bog, börja på bekväm nivå och försök sedan gå djupare ner på bogen (håll i manen med andra handen om det känns läskigt). Och motsvarande åt andra hållet.

- "Gå" med båda händerna uppför och nedför mankammen, fram och tillbaka flera gånger (tag lätt tag om mankammen ungefär som om du tänkte massera den).

- "Cykla" - Lyft ena knäet försiktigt så mycket du kan utan att det gör ont eller du tappar balansen, sänk och så lyft det andra knäet - i takt med hästens rörelser

- Ha en jämn kontakt med tyglarna till hästens mun och lyft och sänk händerna växelvis (som om du jonglerade långsamt) med precis samma kontakt till hästens mun. Gör rörelsen så stor eller liten som det passar dig. Ökar känslan för kontakten till hästen och känns annorlunda att få röra händerna när man rider, det var en uppenbarelse för mig i alla fall :) Om man kan hålla jämn kontakt brukar hästarna gilla det och inte bli det minsta störda.

rekommenderar boken
Balans till häst av Susanne Von Dietze.
Fantastiskt bra bok, den borde alla som rider läsa.

Håller med, det är på kurs med Susanne von Dietze jag lärt mig en del av det jag skrev :)

Rid ut i skogen men inte på några stigar, över stockar, stenar, mellan träden ger tokbra träning för balansen och du får en smidigare häst på köpet!

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
856
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 597
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka