Övningar för att förbättra galoppen

lis

Trådstartare
Dottern har en haflinger hon rider dressyr med. Den har en fruktansvärt dålig galopp och faller fram på bogarna redan i traven men i galoppen är det värre. Tyvärr så blir han väldigt snubblig också och har hamnat på knäna flera gånger:eek:. Hon rider för tränare 1gång i veckan men lite bra tips på vad hon kan göra hemma i vardagen vore inte fel;) Hon rider väldigt mkt halvhalter som tränaren ordinerat.

Sv: Övningar för att förbättra galoppen

Tänker spontant mycket tempoväxlingar... Själv tycker jag att tempoväxlingar inom skritten ger gudomliga resultat och det gör jag med jämna mellanrum,...
Prova korta skritten REJÄLT ex. 5 steg och sen trycka på REJÄLT några steg igen, och dom stegen ska det kännas att h*n tar i.
Exempel: Kort-Lång-Halt-Lång-Kort osv...
Får med sig bakbenen iom tempoväxlingarna:)
Off-Road ridning är också bra^^

Dottern har en haflinger hon rider dressyr med. Den har en fruktansvärt dålig galopp och faller fram på bogarna redan i traven men i galoppen är det värre. Tyvärr så blir han väldigt snubblig också och har hamnat på knäna flera gånger:eek:. Hon rider för tränare 1gång i veckan men lite bra tips på vad hon kan göra hemma i vardagen vore inte fel;) Hon rider väldigt mkt halvhalter som tränaren ordinerat.

Fattningar, fattningar och ännu mera fattningar.... Det är dom som avgör hela galoppenkvaliteten... Gärna fattningar från skritt som ger mest, eftersom hästen då får sätta sig mera för att fatta.

Så helt enkelt en massa KORTA galopper, behöver inte vara mer än 5-10 språng innan hon gör ett avbrott för att sedan fatta igen.

Och även bakdelsvändningar, öppna och sluta är sådant som stärker inför galopparbetet, och ökar vinklingen på bakbenen därmed bärigheten...

Men om den faller så mycket på bogarna att den snubblar och går ner på knä, hade jag nog låtit vet gå igenom den för att se så att det inte är något fel, för en frisk häst ska inte bli så obalanserad att den går ner på knä...

/Camilla

Jag skulle satsa på att rida ut i naturen, gärna i skogen. Till en början kanske bara leda hästen för att på så sätt vänja den vid att balansera över stock och sten. Därefter uppsuttet där ryttaren efterhand kan be hästen om mer arbete och rida den framåt så att den trampar under sig.
På banan är övergångar nog det jag föredrar då en häst tenderar att gå på bogarna. Se då till att ryttaren inte sitter "med handbromsen i" och bromsar sig igenom tempoväxlingarna. Hästen ska hållas uppmärksam och framåt även i tempoväxlingar till lägre hastighet/takt.

Det är jätte bra att träna galoppfattningar!

En sak som jag tänkte på, du säger att tränaren sagt halvhalter, men man får absolut inte glömma drivningen! utan drivning så kommer man ju ingenstanns, och hur ska man kunna göra en förhållning om hästen inte går på framåt? drivningen är egentligen det allra viktigaste .. Om jag vill att hästen ska sätta bakbenen mer under sig så brukar jag tänka: Mycket drivning men hästen får inte gå snabbare

Skulle nog kolla så att den inte har kotledsinflammation i båda fram.

När jag köpte min ponny och inte kunde rida så la hon sig så extremt på handen att om jag lättade så gick hon ner på knä.
Då hade hon gått igenom en grundlig veterinärbesiktning. Men självklart, är ponnyn inte kollad så bör den kollas upp.

Hur gjorde du för att lösa detta problem? Har en häst som lägger sig mycket i handen och inte tar i med bakbenen:grin:

Min ponny var ganska lat, så det var mycket ärlig bjudning som saknades.

Varje gång hon la sig i handen så tog jag det som ett tecken på att hon latade sig.
Så jag släppte tyglarna och gasade på. Samlade upp igen - såfort hon la sig på handen så gasade jag igen.
Allt för att hon skulle bära sig själv och inte be mig bära runt på henne.

Är inte bakbenen med så får man hästen i handen.

Nu har jag motsatt problem med samma ponny, nu har jag inget i handen. :p

Trav - galopp - trav - galopp övergångar är outstanding för både traven och galoppen.

Och även bakdelsvändningar, öppna och sluta är sådant som stärker inför galopparbetet, och ökar vinklingen på bakbenen därmed bärigheten...

Vi brukar flytta bakdelen utåt på volt, som öppna egentligen. Tycker det funkar bra för att få med baken och lätta fram.

Sen har vi just nu en jättebra kuperad stubbåker med några brantare korta backar. Brukar göra en volt och sedan fattning vid foten av backen. Hästen laddar och :devil:r vad den sätter baken under sig. Sen uppför backen med minimalt stöd, ofta t.o.m. lite slack på tyglarna.

Tack för alla suveräna svar. Ponnyn är nybesiktigad ua med röntgen så där är inga fel på honom. Han är helt enkelt LAT och lägger sig i handen som någon sa. Jag har tagit till mej alla era goda råd. Vi har fått råd om att hoppa mkt studs men det vill jag inte påstå har gjort någon som helst skillnad på våran ponny. Går ner på knä gör han inte ofta men det har hänt och ser verkligen läskigt ut. Då hör det till att han varit extremt markbunden och när han då galopperat och har det varit det minsta ojämnt så faller han fram.

Förutom fattningar, fattningar, fattningar....
4 bommar på en 20 m volt, en i varje "kvart"
Beroende på hur man ökar och minskar volten reglerar man
hur många galoppsprång man vill få in mellan bommarna.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Hoppning Halloj! Jag har fastnat i en dålig hoppspiral tror jag 😛. Som ponnyryttare hade jag ett ganska hyfsat mod och kunde styra runt min...
Svar
15
· Visningar
2 914
Senast: Hallonsoda
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 128
Senast: Badger
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama