Övningar för att få in knä och tå?

GardenAngel

Trådstartare
Skulle behöva lite konkreta tips av er erfarna bukare. :bow:
En kompis har bett mig att titta lite när hon rider sin islänning och ge henne lite tips.
Hon har lite problem med sitsen då hon bland annat vrider ut knä och tå så att hon inte kommer om hästen. Sitter o funderar på övningar för att få henne att få knät framåt.
Hon har redan fått tipset att lägga en 500krsedel vid känt som hon måste hålla kvar genom att vrida fram knät.
Funderar även på att plåga henne med trepunktssits då jag fick llära mig att knipa med knäna på det sättet.

Har ni några andra idéer om vad man kan hitta på för att få in knät och jobba mer med överskänkeln?

Tack,

Sv: Övningar för att få in knä och tå?

Knipa med knäna är inte något att eftersträva. Det både hindrar och stör hästen, så det tycker jag inte att du ska koncentrera dig på. Där emot ska knät ligga an mot sadeln och tån ska peka framåt, eventuellt svagt utåt som jag har lärt mig. Alla har väl iofs olika uppfattningar om det där, men jag rider (eller eftersträvar i alla fall;)) med knät mot sadeln utan att knipa och med hela skänkeln, alltså både under- och överskänkeln, om hästen. Jag satt tidigare och knep med knäna med resultatet att underskänkeln åkte ut från hästen och sätet med öberskänkeln tryckets upp från sadeln. Vi lade den där sedeln vid underskänkeln i stället. :D

Har inga konkreta tips på övningar, det är helt enkelt bara att nöta och nöta det sitter och blir naturligt. ;) Men som sagt, jag tror det är viktigt att skilja på att knät ska ligga an mot sadeln och att knipa sig fast med knäna, det motverkar harmonin och mjukheten i det hela. Möjligen kan man ta till det på en pålle som brallar för det vilda. :D Övningar som att rida lätt barbacka/utan stigbyglar blir därför förkastliga, då måste man knipa åt med knäna.

Det där tror jag är ett problem hos många ryttare, jag är en av dem=) Men sen jag bytte tränare så börjar det bli mycket bättre efter som hon såg vart problemet satt! Hos mej är det iallafall att jag är alldeles för spänd och då drar man upp knäna lite och så åker tårna ut! Försök få henne att slappna av och vrida in benen ända upp från höfterna för då kommer knäna ner och förhoppningsvis fötterna in=) Lycka till det är bara att kämpa på tar lång tid att lära om, iallafall för mig=)

när jag gick kurs för centrerad ridning så va det första jag fick lära mig att inte knipa med knäna. i med att det både hindrade och störde hästen som en annan skrev. en del blev även stissiga mm. berättade kursledaren.:crazy: jag har nu inte släppt de där helt, men sitter inte och kniper, utan bara har en lätt kontakt med knäna och sadeln/hästen. (bromsar sen med att knipa knäna in, mot hästen)

men när jag tränade för en dressyrryttarina (fd hoppryttarina) lärde jag mig att man ska ha bra kontakt med knäna, så det är ju så jag har lärt in mig från början..

några tips är att rida barbacka, då kommer knipet självmant ;) rida utan stigbyglar (prova rida lätt) eller som du skrev, sätta en lapp eller liknande vid knäna (snacka om jobbig övning, har gjort den under en lektion, kunde knappt gå dagen efter:rofl:)

sen finns det ju även speciella stigbygleplattor som är snea, så att knän och fötter hamnar bättre. Red med dom där de första åren, men gick sedan över till vanliga platta för jag kände att jag fick bättre balans i dom.

Att knipa med knäna ska man inte göra som alla andra har sagt redan...

Men när jag fick lära mig lite om sits så räckte det att jag skulle tänka på att peta in tårna, sätta rumpan under mig ordentligt och så föll knäna på plats av sig självt liksom... haha, vet inte om nån annan har så som jag men det är väl värt att testa kanske. :crazy:

Longera henne barbacka i några timmar och låt henne göra "Klappa rumpan" "rör tårna" och "klackspark bak&fram" i ALLA gångarter, så ska du se att man får sjuhelsikhes balans och ganska snabbt (efter två tre gånger) även hittar en trevlig sits.

Jag tror som någon annan sa att problemet sitter i höften och att din kompis behöver lära sig att vrida om i höften.
Låt henne dra tag i ridbyxan på lårets baksidan och på så sätt lyfta benet så kommer vridningen i höften.

Jag kan vara helt fel ute, men är det inte så att förr skulle man rida med mer knäslut än vad som lärs ut/förespråkas nu? Jag personligen eftersträvar inte att knipa med knäna, jag förstår inte hur jag skulle kunna få en djup och avslappnad sits då?

Vad det gäller tårna så är det väl OK om de pekar lite utåt förutsatt att man har höften rätt. En del människor har faktiskt fötter som pekar utåt även när de står på marken, då är det kanske inte fysiskt möjligt eller eftersträvansvärt att tårna ska peka rakt fram.

Alltså, fokusera på korrekt sits från höften, är mitt tips.

Observera dock att ultimat sits på islänning innebär att man inte lägger till underskänkeln utan håller om med överskänkeln. Man rider med dressyrläder, gärna modell längre, och har underskänkeln löst hängande med tyngd i fötterna sas. Hon behöver tänka på att tån ska peka framåt och lite in mot hästen så hon vrider om låret men ska sitta rätt upp och ner. Tänket "tar man bort hästen ska ryttaren landa stående på marken i full balans med lätt böjda knän"...
picture.aspx
picture.aspx

Ett bra sätt att bara få in känslan av hur det ska kännas är att "sparka" sig själv i rumpan med foten. Dvs dra upp hela underskänlen bakåt mot rumpan, slappna av i det läget och sen låta benet sjunka tillbaka ner igen. Då hamnar innerlåret innåt och knät framåt.

Nu har jag inte läst igenom allas inlägg, men:

Som en del av den lodräta sitsen, trepunktssitsen, ska ju knäet peka rakt fram. Självklart kommer detta variera från person till person eftersom alla rent exteriört är olika byggda. Knäet och tån ska bilda en lodrät linje (liksom axel, höft och häl). Detta åstadkommer du bäst genom att s.a.s vrida om låret. Det innebär att du tar tag om lårets baksida, lyfter upp och vrider om - så att låret omsluter hästen. Detta kommer i sin tur göra så att knäet blir rätt placerat. Knäet ska INTE klämma. Underbenet ska "hänga" avslappnat ned.

Tyvärr har jag inga konkreta exempel på övningar, men jag skulle verkligen inte rekommendera den med sedeln eftersom det lätt då blir så att knäet börjar klämma.

Ok.

Jag har ingen erfarenhet av att rida just islandshästar och inte direkt någon kunskap om huruvida den sitsen skiljer sig väsentligt från "vanlig" dressyrsits.

Men, på de bilder du visar så pekar tårna lätt utåt, vilket jag tycker verkar normalt.

Jag tror att vi menar ungefär samma sak, jag eftersträvar också en sits som skulle vara i balans om man tar bort hästen så att säga, men jag tycker inte att man ska fokusera på tårna. Det är jättelätt att bara vrida in foten utan att vrida hela benet rätt och det gör ingen nytta. Om jag ställer mig i "ryttarsits" på golvet och vinklar tårna inåt så blir jag inte det minsta stabil, så jag förstår inte helt och hållet hur du menar?
Jag klämmer inte åt med underskänkeln när jag rider heller, jag låter den ligga stilla intill när jag inte använder den - gör man annorlunda på islandshäst?

Ja, jag tror att du förstår hur jag menar. Vet att mina tår pekar utåt på bilderna, syftet med bilderna var att jag ville visa att man har "långa" underskänklar som inte ligger an mot hästen hela vägen. Själv rider jag oftast så heta hästar att jag måste vrida ut tån lite för att öppna upp trycket från överskänkeln så mina tår pekar nästan alltid lite utåt men när jag driver med överskänkeln är oxå tån framåt. Som du ser blir följden precis som du skrev, man klämmer inte åt med underskänkeln utan låter den ligga stilla intill när man inte använder den. Men är man lång hamnar den delvis nedanför hästen...

Hej alla glada ryttare! Det som oftast är ryttares problem, dvs väldigt många ryttare, är att vi är alldeles för otränade och osmidiga! Just TS problem låter som att hon kan ha lite korta muskler och behöver tänja dem. Inte på hästen.

- Sitt rakryggad på en stol och ta upp ena benet och lägg foten på det andra benet. Känn så att det stramar i sätesmuskeln. Det kommer troligtvis göra ont!:)
- Stretcha vaden, kan göras påolika sätt. När jag stretchar vaden för ridning så står jag mot en vägg och lutar mig mot väggen med foten på väggen. Ni förstår säkert.

Dessa två kommer säkerligen hjälpa, men oftast är vi alldeles för lata för att kontinuerligt göra det som behövs för bättre och mer lyckad ridning. Vi vill oftast ta den enkla... (som blir den svåra) vägen. Så stretchning 2-3 ggr i veckan skulle nog göra susen!!

PS. dessa tips kommer från utbildad massör, för människor.

Lycka till!

Mvh Michaela

Detta är verkligen en tråd för mig. Har alltid haft problem med att vrida om höften och få benen att ligga rätt. Min fd ridlärare på ridskolan (för 2-3 år sedan) nämnde detta för mig och vi tjatade och gnatade lite om det, men det gick verkligen inte att få in! Kunde låta benen ligga rätt utan stigbyglar kortare stunder, men med stigbyglar - TOTALT omöjligt.

Har nu haft uppehåll i cirka 2 år med ridningen, och för cirka en månad började jag hobbyrida lite igen. Igår när jag red försökte jag på "övningarna" jag läst om i den här tråden, började med att bara sitta och skritta med höften "omvriden". Men återigen... det går absolut inte med stigbyglar. Det är som om de automatiskt sätter mina tår/ben i fel position. Sedan vet jag inte ens om jag gör rätt när jag "lyfter upp" benet i baklåren sådär och lägger det till rätta. Det känns ju så sjukt knäppt när man inte är van. Det jag mest reagerar på är att jag verkligen inte sitter på rumpan längre. Men det kanske man inte ska? :confused:

Kan ju tillägga att jag i vanliga fall står och går med fötterna rakt fram, men är kanske lite åt det hjulbenta-hållet.

Senast ändrad:

Konkret tips:

Håll upp ena benet framför sadeln med helt utsträckt ben. Som om du skulle slå ihop hälarna ovanför nacken på hästen, men gör bara ett ben i taget.
Tån och knät pekat då uppåt.
Utan att vrida benet, för tillbaka det tills det ligger mot sadeln igen. Lyckas du här hålla kvar rakheten i benet kommer då knä och tå peka rakt framåt.
Meningen är ju att lårets INSIDA ska ligga mot sadeln, men ofta hamnar baksidan av låret mot sadeln, vilket resulterar i att knät och tån pekar utåt.
(Självklart kommer tåna peka lite utåt när du tagit stigbyglarna, men lite vinkling måste man ju ha)

Jag brukar dra lite i låret med handen för att få till att insidan ligger mot sadel.

Hoppas detta funkar för er!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 088
Senast: Lipperta
·
Kropp & Själ För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :() Initialt, redan på akuten...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
29 328
Senast: GotAsecret
·
Islandshäst Har köpt en unghäst, hon blir 4 år nu i maj. Har haft henne sedan nyår, så lite drygt 3 månader. Hon skall skickas på inridning och...
Svar
9
· Visningar
1 443
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama