Övningar för att få en orädd häst

Sv: Övningar för att få en orädd häst

jag måste säga att det låter otroligt bra, och du låter van. däremot tror jag ändå att det kan vara bra att öva skrämmande saker, men mer för att hästen ska få ett förtoende för mig än att den ska känna igen det senare.

jag ska definitivt försöka följa linjen att titta är okej, men inte springa. har gjort en del så hittills, men inte helt 100% jämt (ibland pushat på för tidigt - vilket fått honom att springa).

det ska bli intressant att se hur det går! senaste igår kom vi förbi en hemskt läskig sak, och då varken pushade jag eller var över"mesig", så vi gör framsteg i alla fall.

Visst har du en poäng i att sanningen alltid ligger nånstans mitt emellan.

Men du verkar ha fattat grundprincipen av det jag försökte förmedla. :bow:

Rapportera gärna hur det går i fortsättningen! det är alltid roligt att höra hur det löser sig, inte bara när det är ett "problem" vilket ju trådarna oftast rör.

Lycka till,

Mvh/Mackan

danilo skrev:
Jag har precis börjat rida en sjuårig häst som är ganska rädd av sig. Jag har som mål att kunna öva honom för att öka upp hans självförtroende, och behöver lite tips på vad man kan göra! Jag har tänkt på att gå över plast/presenning, använda plasten över hästen o.s.v. Sen finns det ju alltid lastproblem, men det blir inte förrän om några månader.

Jag har inte tillgång till egen traktor/ konstiga maskiner, vilket egentligen skulle behövas, men det får bli när vi rider ut helt enkelt. Så lite vardagsknep med saker som man oftast har hemma eller kan göra vore super! :)

Om hästen har fullt förtroende för dig blir han inte rädd, för då vet han att så länge du inte är rädd finns det ingen anledning för honom att bli det heller. Hästen skall inte behöva vänja sig vid massa konstiga grejer, han skall vänja sig vid DIG.
Idén med att bygga upp självförtroendet är jättebra! jag har jobbat med mina hästar ett år nu och de har så mycket bättre självfötroende än innan. De vågar mycket mer, de följer med, vågar lämna kompisen i hagen... de klarar att vara ensamma i hagen en stund. Innan var dom rädda för allt och alla, nu är dom lugna små kusar som tar det som det kommer och det är så jag tycker det skall vara.

Hej!
Om du och hästen inte har en bra och säker kontakt, enl honom, var försiktig med att vara "skrämmande" det kan bara förvärra. Ta promenader och undersök allt som kan vara farligt. Kanske servera honom fodret i en plastpåse om nu tex påsar är farliga. Bara man tänker logiskt, det är det viktigaste. Har själv en "hare" som tuffat till sig massor, men det gällde att han skulle vara säker på vår relation innan jag kunde kräva något större av honom. Att begära att en häst ska gå på pressenning innan den är orädd för en plastpåse som ligger på backen och stryks efter kroppen kan vara jättejobbigt. Precis som att bli strykt med en plastpåse innan handen accepteras överallt.
Hoppas du förstod poängen ;) det var inte menat som att du skulle ha dessa problem utan bara som exempel.
LYCKA TILL!!!:banana:

Jag förstår vad du menar, även om jag inte håller med. Jag menar: om hästen har fullt förtroende för mig så kan den fortfarande bli rädd, men följer mig trots allt genom faran. Bara för att hästen har förtroende för mig behöver den inte känna sig 100% säker i en otäck situation, ex vid lastning. Däremot är den villig att försöka, eftersom den litar på att jag som ledare inte leder den in i en fara.
Hänger du med eller har du en annan tanke? :)

Jag vet exakt vad du menar! Det gäller att lägga "skrämsel" på lagom nivå, inte för högt ovan hästens egen nivå. Jag har precis insett att jag har gjort det med den här hästen som nu har strejkat, och då är det bara att backa och börja om från där den tycker att det är okej. Det är svårt att skynda långsamt tycker jag :smirk:

ja självklart kan hästen fortfarande vara rädd, men som sagt, den kommer att försöka om den litar på dej, och om den inte klarar det är den inte redo för momentet och det beror på er reltion till varandra, inte på hans relation till en pressening som ligger på marken

Om du vill ha en bra metod som ger ett bättre långvarigt resultat som oxå gör att hästen får stor tillit och respekt för dig är att använda dig av "7 games" där allting baseras på tryck istället för smärta. Detta kan du läsa mer om på www.ornatorpet.com bl a eller antagligen bara söka på det på internet. Jag tycker att detta är det absolut är det bästa sättet och är värt att pröva, men det tar tid och arbete. Fast det är ju resultatet som räknas.

Ja, givetvis. Det som händer när man har den där fina kontakten är att du inte märker av rädsla på samma sätt. Min häst hade problem med broar. I början när jag red honom gick han knappt över, sedan gick han över alldeles skakande i kroppen. Sedan vi börjat tränat mer "enkelt" ledarskap och NH så går han nu över med bara lätt fladder på nosborrarna och det blir bara bättre. Om hästen är rädd för något och inte litar fullt på ledaren eller har tillräckligt mycket självförtroende reagerar den mycket starkare, om du förstår vad jag menar. Därför är det viktigt att ha grunden rätt.
Du verkar dock förstå detta så jag tror att det kommer att gå jättebra för dig:banana:

eheheh, jo att förstå är ju en sak men praktiken en annan :angel: . Men jag tror ändå att vi är en bit på vägen... Nu hoppas jag kunna rida lite CR med honom, och om inte så tänkte jag ta lektioner själv. Känns som att det kan vara en god väg att nå mer balans och avslappning och att det också hjälper i förtroendet (att lära sig slappna av ordentligt så att han slipper bli spänd - slipper bli stressad). Hur har du själv gjort, arbetat på egen hand eller med instruktör/hjälp?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 803
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet