Sv: Övningar för att få en orädd häst
ett litet enkelt tips som jag tycker att många missar är att bara låtsas som ingenting. När folk märker att deras hästar är rädda för saker så smyger de ofta fram med sakerna mot hästen eller tvekar vilket ger hästen konstiga signaler.
Jag brukar ta ett exempel som många skrattar åt men som tyvärr stämmer i många fall.
Ett ekipage är ute och rider, de närmar sig en vattenpöl och ryttaren tänker "shit, vatten, det kan ju min häst va rädd för" och så stressar ryttaren upp sig själv och gör massa konstigheter för att få hästen att gå i vattnet. Hästen tänker "oj, här är det något min matte är rädd för, bäst att jag springer hem med henne till flocken"
Ibland är det ju som i ditt fall (och i mitt fall, men min ena kuse) att man får "ta över" andras problem eller problem som man inte vet orsaken till riktigt. Tex är min kuse skraj för sprejer, ibland har jag varit tvungen att spreja (och jag ser det inte som en anledning att INTE använda sprej bara för att han är rädd för det), tex vid sårvård.
En gång skulle jag spreja hans karleder med aloeverasprej vilket resulterade i protester, jag sprejade upp ungefär halva flaskan på olika ställen på hästen innan han förstod att det var nog bättre att bara stå stilla för den åt ju faktiskt inte upp honom... Det var lite oekonomiskt att använda aloeveran, men ja, du fattar grejen...
Om du lite mer konkret beskriver vad det är din häst är rädd för kanske du kan få bättre tips på vad just ni kan träna på.
Men sedan tycker jag inte att man måste dramatisera upp det och bärja med presenningar, börja med enkla ledarskapsövningar, innan ert ledarskap är etablerat kommer du ändå inte att få över hästen över presenningarna utan bara skapa dig mer problem.