Övningar för att få en orädd häst

danilo

Trådstartare
Jag har precis börjat rida en sjuårig häst som är ganska rädd av sig. Jag har som mål att kunna öva honom för att öka upp hans självförtroende, och behöver lite tips på vad man kan göra! Jag har tänkt på att gå över plast/presenning, använda plasten över hästen o.s.v. Sen finns det ju alltid lastproblem, men det blir inte förrän om några månader.

Jag har inte tillgång till egen traktor/ konstiga maskiner, vilket egentligen skulle behövas, men det får bli när vi rider ut helt enkelt. Så lite vardagsknep med saker som man oftast har hemma eller kan göra vore super! :)

Sv: Övningar för att få en orädd häst

ett litet enkelt tips som jag tycker att många missar är att bara låtsas som ingenting. När folk märker att deras hästar är rädda för saker så smyger de ofta fram med sakerna mot hästen eller tvekar vilket ger hästen konstiga signaler.

Jag brukar ta ett exempel som många skrattar åt men som tyvärr stämmer i många fall.
Ett ekipage är ute och rider, de närmar sig en vattenpöl och ryttaren tänker "shit, vatten, det kan ju min häst va rädd för" och så stressar ryttaren upp sig själv och gör massa konstigheter för att få hästen att gå i vattnet. Hästen tänker "oj, här är det något min matte är rädd för, bäst att jag springer hem med henne till flocken" :D

Ibland är det ju som i ditt fall (och i mitt fall, men min ena kuse) att man får "ta över" andras problem eller problem som man inte vet orsaken till riktigt. Tex är min kuse skraj för sprejer, ibland har jag varit tvungen att spreja (och jag ser det inte som en anledning att INTE använda sprej bara för att han är rädd för det), tex vid sårvård.

En gång skulle jag spreja hans karleder med aloeverasprej vilket resulterade i protester, jag sprejade upp ungefär halva flaskan på olika ställen på hästen innan han förstod att det var nog bättre att bara stå stilla för den åt ju faktiskt inte upp honom... Det var lite oekonomiskt att använda aloeveran, men ja, du fattar grejen...

Om du lite mer konkret beskriver vad det är din häst är rädd för kanske du kan få bättre tips på vad just ni kan träna på.
Men sedan tycker jag inte att man måste dramatisera upp det och bärja med presenningar, börja med enkla ledarskapsövningar, innan ert ledarskap är etablerat kommer du ändå inte att få över hästen över presenningarna utan bara skapa dig mer problem.

Hej!

Kul med ditt svar, och att läsa om liknande hästar :)
Jo, nog har jag ledarskapet... Vi har övat en hel del på det och han är otroligt villig, när han väl har fått förtroendet för någon. För någon dag sedan gick vi förbi ett maskinområde som han var totalt livrädd för. Jag hoppade av, ledde honom, manade, klappade, lugnade, och kom förbi. Han är otroligt lätthanterlig i stallet och vid hand, och lyssnar fint med att stanna, backa, flytta o.s.v. "Problemet" är snarare när vi är ute och rider. Han blir rädd för en del saker, backar och vill vända (och blir han riktigt rädd så svänger han bara om och drar, fast lugnar sig snart). Lite unghästig av sig och trivs bättre med att jag hoppar av och visar vägen, och det gör jag gärna, ser det inte alls som ett misslyckande utan att det för oss framåt.

Min tanke är som sagt att öva på de här händelserna hemma, så att han blir lite mer modig på nya ställen senare. Jag tror inte att presenning är att överdriva, eftersom han inte skulle balla ur, utan bli fundersam, lite skraj men ändå lyssna och försöka. Jag hade tänkt att börja med att gå före honom över, och be honom komma efter. Göra så några vändor och så småningom rida över.

Men jag tänkte att såna här måste ju många andra människor ha gjort förut, och att de hade fler tips på annat än just presenning! Sprayburkar är ju bra, fast just lite oekonomiskt förstås.

ok, att öva på presseningar genom att först leda och sedan rida över kan nog vara ett bra sätt att visa att ditt ledarskap även gäller när du är uppsutten.

Tänk bara på att du inte "skämmer bort" din häst med att sitta av varje gång utan jobba snarare mot att han ska förstå att han kan lita på dig var du än befinner dig... Jag tror också att man kan förstärka rädslan genom att visa att "här är det ok att vara rädd, jag sitter av och går före"... Men våra kusar är ju individer och man kan aldrig säga att bara ett sätt är rätt...

Lycka till! Rapportera om hur det går sedan...

Jag har funderat mycket på det där med att hoppa av, om det är bra eller inte. Sist bedömde jag att det var bra, eftersom han fick panik då jag satt ovanpå (inte p.g.a. mig, utan de hemska maskinerna där borta ;) ). Jag tror inte heller att man ska arbeta med att hela tiden hoppa av, utan att först och främst jobba med att han ska lita på mig ändå. Det är ju inte så att han blir rädd för att jäklas och tänker att "haha, hon hoppade ju av ändå" när jag gör det, utan slappnar av och följer efter. Men jag förstår ändå din tankegång!

Jaa, bara jag får lite fler tips på idéer här så ska vi nog kunna sätta igång snart ;)

om han är rädd för oljud så kan man alltid ta en plastbur/flaska/saftdunk men grus eller dyl. i och gå omkring och skramla med, men först så ska man klappa hästen med den, det gjorde vi på ridlägret.
JAg själv gick omkring och tjoade med vinterjacka flygande opmkring mej för någon vecka sedan.
Pollen såg ut att tro jag var en idiot ;)

finns mycke man kan göra.... tex persenning, burkar efter hästen, balloner runt benen mm mm mm med rätt sätt även lägga sin häst... bara sånt som jag gör kanske.,...

burkar har jag hört om också, men ballonger?? Känns lite riskabelt - de lär ju smälla! :o

jag skulle aldrig fästa något efter min häst så men däremot har jkag gått och sparkat spannar i stallgången (förövrigt en jättekul sport :D )

danilo skrev:
burkar har jag hört om också, men ballonger?? Känns lite riskabelt - de lär ju smälla! :o

ja dom smäller, de som e meningen..... he he

Det är nog lite det som är meningen, dels ska hästen vänja sig vid att det är en samma konstiga saker runt benen på den, utan att den blir rädd, och att det dessutom kan smälla.

Du kan även prova att rada ut hinkar (uppochned) tätt sammlade, och sen leda hästen där igenom, så att den måste flytta runt hinkarna med benen och därmed lär sig att det inte är farligt när det kommer saker runt benen, hinkarna skrammlar ju lite också när dom slår i mot varandra. Ha dock hälst hinkar utan handtag, så att hästen inte fasnar med ett ben i handtag och att hinken slår efter hästen, det brukar i vissa fall orsake panik eller lättare panik.

ÅH vad BRA! Tänkte att jag ska pröva det idag, fast med trafikkoner i stället för hinkar. De kommer ju ramla och klonka, men risken för att fastna är ju väldigt liten i alla fall.

Gärna fler tips!

Detta var en intressant diskussion. Jag ska nog prova några av de givna förslagen :)
Mina hästar är inte direkt rädda, men väl är den stora något lättstressad.
Jag testade henne lite häromdagen i hagen, för att kolla hur skarp hon egentligen är, att på egen hand lösa "annorlunda" situationer.
Det visade sig att hon har ett enormt utpräglat "hästbeteende" vilket så klart gjorde mig glad. Hon gjorde exakt som man kan förvänta sig av "problemlösare":angel: ...
Jag drog bl.a ut en tom soptunna med lock, på hjul och satte den mitt i hagen. Den skramlade ordentligt när jag drog den efter mig. Snön har ju packats både här och där:cry: Först stod hon och tittade på den men efter en liten stund gick hon bort och luktade på den. Gick därifrån ganska snart och ställde sig att tugga hö samtidigt som hon "spanade in" tunnan. Hon gick strax dit igen och löste situationen. Hon nosade, bet, slickade och välte tunnan till slut. Hon gick t.o.m efter när jag drog ut tunnan senare. Jag testade även med en presening, ett paraply och en matta. Dock inte samma dag med allt, för hon blev lite trött i skallen även om det inte var en ren kraftansträngning :D

Burkar med grus i, bind ihop ett gäng, plastpåsar med skrammel i bind allt i ett snöre, gå runt med det. Ta med det in i hagen ignorera hästen, skramla runt med ditt och titta och gå runt så hästen får titta på dig, se att du inte tycker det är farligt, vi överför mycket mer till hästarna än vad vi tror.
Är det ingen fara med det så led din häst, på långt grimskaft ta med skrammelburkarna på din promenad, eller börja i en paddock om du är rädd att han ska slita sig.

Smäll ballonger, inte i stallet där ska det vara hästens trygga ro, men ute på stallplan, i hagen samma sak där, ge inte hästen "egativa vibbar" tyck att det är kul och intressant med ballonger. Jag har tränat min häst till att kliva upp på SJ-pallar, bygga en platå eller som en trapp. först från marken, sedan uppsutten, tids nog har jag lärt henne att backa upp på platån, uppsutten, allt handlar om tillit, det finns inga begränsningar, bara din egen fantasi!

hälsningar Terese

Om du vänjer din häst med rep som slingrar sig på marken, som hänger över kroppen, mellan frambenen, över rumpan mellan bakbenen, lyft sakta den hästs ben med repet ett i taget.
Lägg ett mjukt rep i hästens knäveck, lägg ett tryck, när hästen ger efter och lyfter eller böjer benet släpp trycket, det är berömmet! Träna stegvis tills du kan flytta din häst fram med rep, tillslut kan du flytta ner repet till under kotan och lyfta hela benet, bra övning för hästar som är ängsliga att sitta fast med benen.

Måste bara berätta vad lilltjejen gjorde med lillpållen :D Hon vart in och läste på denna tråd och såg tipsen om att fästa ballonger runt hästens ben. Hon tyckte dock att det var lite synd om hennes älskling om ballongerna skulle smälla. Idén var ändå spännande. Hon funderade ett bra tag över vad hon skulle använda istället. Rätt som det var for hon omkring i huset och plockade på sig "hemliga saker". Hon sa; "Kom ut till oss om en liten stund" och så blinkade hon underfundigt. När jag kom ut på gårdsplan stod en stolt 10-åring med hästen undrande..... Ballongerna hade blivit hundarnas svarta bajspåsar fästa med rosa gummisnoddar..... Snacka om påhittigt och alternativt. Man tager vad man haver :p

Jag tycker tyvärr att råden de flesta gett dig hittills är total överkurs. Om hästen är ängslig bara av att gå ut på ridtur med matte i skog och mark/förbi gårdsplan osv, så är det DET ni ska miljö träna på, och bygga upp en grund trygghet först i hästen, innan ni börjar med skrammel och klånk i olika former.

Hästar är situations bundna djur i reaktion och minne. dvs din häst kommer aldrig bli lugn ute med dig förbi en maskin hall, om det är det som skrämmer den i vardagen, bara för att den är van att gå på en presenning, eller genom en rad hinkar. det har ingen länk eller relation för hästen överhuvud taget!

Grund tryggheten bygger du upp genom kontinuerlig exponering, och lugn hantering. Jag skulle inte sitta av om hästen tvekar. bättre att låta den stå still och titta hur länge den vill, sätt reglen att det är ok att titta och stå stilla, men inte vända och springa iväg. de lär sig snabbt, och får framåtbjudning av att det alltid är framåt som gälelr i alla lägen, och trygghet av att det är tillåtet att stå stilla och titta innan man fortskrider. tillfällena när de stannar över huvud taget går ner på noll i princip ganska fort.

viktigt att matte är genuint avslappnad och inte gör en stor grej av saker. Om han stannar vid maskin hallen så är det INTE en massa överdrivet såååja och klappar som gäller. var bara lugn och låt honom titta. när han går fram är det en tydlig berömande klapp och berömande röst som gäller omedelbart. men inte i överdrivna doser.

Lycka till.

bind plastpåsar och häng dunkar i träden i hagen, gärna nära så de slår och dunkar i varandra när det blåser, det lär väl vara fart i hagen ibörjan, men sen vänjer de sig nog. byt sen ställen och sätt upp nya saker lite då och då..;)

har gjort så med min häst att vi har tagit det läskiga (ex pressening) och gått på promenad med. Hästen i lina i ena handen (ha handskar) och det läskiga i den andra. I början for han runt överallt och blängde på det farliga men efter ett tag så accepterade han det. Blir hästen för rädd så är det ju bara och släppa det som man drar.
Hästen vänjer sig vid att nåt är bakom honom och att det låter men utan att sitta fast i det. Han har även fått leta godis i presseningen och sånt.

att få en rädd häst att gå över en pressening d första är svårt! Jag red en häst som va superskraj för d mesta;) . Han var superrädd för vattenmattor o även trafik . Trafik blev bättre ju mer man red i den men vattemattan var han superskrav för så d gick inget vidare:/

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 803
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar