Övningar för att aktivera bakbenen?

S

SirWillgott

Skulle vilja få tips på bra hoppövningar som tränar upp hästen att bli kvickare och öppna upp mer bak över hindrena:idea:
Min kille kniper gärna ihop bak ibland och lyfter inte riktigt så fint som han kan!
Tränar mkt studs men de har ingen större effekt...:o Mer en att träna upp styrka..
så kom med tips nu!:banana:

Sv: Övningar för att aktivera bakbenen?

Ett tips är att bygga på studsen med "riktiga" hinder. gör en serie med tillexempel 3 studs ett gallopsprång ett räcke ett galoppsprång 2 studs och ett gallopsprång till en oxer. Detta går att variera i all oändlighet och se till att det är ordentlig höjdskillnad på hindrerna så att h*n får jobba ordentligt. Jag hoppar nästan aldrig studs på samma höjd utan har kanske 50, 80, 50 ,80 så att dom inte bara kan rinna igenom.

dessa övningar har då ordentlig effekt på kvickheten men jag har ingen erfarenhet av att få dom öpnna upp mer bak det får någon annan ta.

Ok, ja de ska prövas på!:idea:

Jo men de har redan prövats på de senaste året:angel: :D
De e bara att han likosm kniper ihop ibland över sprången å inte vill sträcka ut ordentligt;)

Säger som _ida_, mkt studs, o aldrig högre än 1 meter, hjälper inte mer bara för att man bygger högre, sliter bara mer. Mkt bra öning för att få dom kvicka i benen är att "vända" på övningen som man brukar hoppa; studs, kombi, studs osv.. o börja med en kobi på längre avstånd så att hästen kommer i något större språng så att den tvingas (på ett positivt sätt, man får ju bygga snällt i början när den inte är van så den inte blir helt chockad) korta sig ngt och aktivera benen för att kunna plutta över studsen. Man brukar märka klar skillnad efter bara några gången då den börjar tänka till var den egentligen har benen i relation till bommarna o även hur den använder sina ben. Toppen övning!

Travhoppa breda kryssoxrar...i lugn trav så måste dom öppna upp bak för att klara bakbommen...

tack för svar:bow: bra övningar!
ragge-dedär kan nog vara en riktigt bra övning för min pålle då han har lite svårt med avståndet också när man travhoppar!
Kan tänka mig att dedär kan vara riktigt bra träning!:)
annalisa- klok övning ska prövas på!

Nu ska jag låta lika tjatig och tråkig som de flesta andra här på buke; börja rida för en tränare! :D

rider för tränare redan;)

jomen jag glömmer alltid:o Och nu ere två veckor tills nästa gång:cry: , för den här veckan ere ju sportlov så nästan ingen kunde komma, så la upp den här tråden tills nästa träning:D

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 135
Senast: WildHorse
·
Hoppning Känner att jag skulle behöva lite tips och idéer då jag har slut på egna.. Jag har ett 12-årigt sto som jag har haft i ca 2,5 år. Jag...
2
Svar
25
· Visningar
4 344
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Övr. Hund Skulle gärna vilja ha tips för passivitetsövningar och självkontroll övningar till min Leonberger på 18 månader. Vet att vi borde ha...
Svar
13
· Visningar
1 346
Senast: Korekatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III