Övningar att rida i ute

maria94

Trådstartare
Behöver lite hjälp med olika övningar som man kan rida i detta vinterland. Rider en 6-årigt sto som jag sak bygga upp muskler och konditionen på. Brukar rida lite på ängarna med det är så otroligt mycket snö så det går bara att skritta.

Har ni några bra övningar som man kan rida i detta underlag?

Sv: Övningar att rida i ute

Finns det någonstans där det inte är djupsnö, typ plogade vägar?

Där kan du ju nämligen göra allt som du kan göra på en ridbana, utom möjligen lägga volter.

Vi har så bra vinterväglag nu så att det går att trava och galoppera på alla vägar, även asfalten, så det är bara att fräsa på om man vill. :D

Där kan du ju nämligen göra allt som du kan göra på en ridbana, utom möjligen lägga volter.

Vi har så bra vinterväglag nu så att det går att trava och galoppera på alla vägar, även asfalten, så det är bara att fräsa på om man vill. :D

Men finns inte risken att det blir halt på asfalten? :)

Lånar tråden lite. Börjar bli riktigt trött på att sitta och harva längs vägarna och rida skänkelvikningar fram och tillbaks. Någon idé på fler "tänka-övningar" man kan göra? Jag har så dålig fantasi.. :(

Men finns inte risken att det blir halt på asfalten? :)

Det är ju minst 6-7 cm packad is-snö ovanpå, så själva asfalten är vi ju aldrig i kontakt med.

Edit: Nu fattar jag vad du menade! :D
Nej, hästen är ju självklart broddad vintertid.

Serpentinbågar, skolor, övergångar, tempoväxlingar, samling, etc, etc...

Jag kan rida ett varv runt byn på en timme om jag vill.

Det är en runda som man går på 15-20 minuter om man går framåt hela tiden. :D

Att skritta i djup snö torde vara ett utmärkt sätt att både muskla och öka konditionen på. Du kan ju alltid rida tempoväxlingar och lösgörande rörelser :)

Har lite samma problem med min nyblivna 5 åring. Jag har i vinter satsat på att rida övergångar, övergångar och övergångar... Har även börjat försöka få igenom lite tempoväxlingar. Han är rätt "grön" och hade ingen kondition eller styrka i höstas när jag köpte honom. Nu har han börjat muskla på sig riktigt fint och har betydligt mer ork, igår fick jag knappt stopp på honom trots 3-4 dm snö och kuperade ridvägar..:D

Annars brukar jag när jag rider mina hästar ute på skogsvägarna jobba med lite sidvärtes rörelser fram och tillbaka över vägen eller längsmed. Även att kunna ställa och böja lite på rakt spår. Men framförallt är det ett bra tillfälle att träna lydnad och kontroll. Hästen ska hela tiden vara uppmärksam och lyssna på mina hjälper direkt. Svårighetsgraden ökar ju när det finns läskiga stenar, hundar, barn och andra saker som dyker upp lite här och var;)

Även om det inte är så utvecklande för ridningen så är det väldigt bra träning för hästens kondition och styrka att pulsa i snön. Tycker för vissa (ung)hästar jag rider att det det är fullt tillräckligt att bara skritta i lätt sits, de orkar inte så mycket mer (i djupsnö på fält). Är de lite starkare lägger jag in övergångar mellan skritt och trav. Övar mycket på halter, och tänker på min egen sits. Eller gå ut och gå med hästen, det är hårdträning för människor!
Jag har longerat litegrann också i snön om hästen är väldigt pigg, men det blir inte många minuter i trav/galopp direkt.

Ja det finns plogade vägar men det finns inte så mycket vägar att trava och galoppera på. En räksträcka typ. Och om man ska galoppera på raksträckan och göra lite olika övningar så tar den slut så snabbt.:(

Fortsätt med mer övningar! Alla kan ta nytta av dem!:)

Jag själv brukar försöka skritta min ponny i djup snö för det hjälper henne väldigt bra då hon börjar trava av sej själv (väldigt glad åt snön) och får lyfta på benen och träna ryggen och det är hennes problem (dåliga ryggmuskler) annars brukar jag rida på grusvägar. Växla mellan gångarterna, göra skänkelvikning, rygga lite, och rida serpentinbågar. En annan bra övning för iaf min ponny är att rida i backar mycket. Då tränar hon ryggen och oxå att vara uppmärksam på hjälperna i nerförsbackarna. :)

Det kanske inte hjälpte alls för du kanske inte alls behöver göra samma sak som jag men i alla fall. :p

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 704
Senast: Freazer
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 634
Senast: Rosett
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 413
Senast: Roxy
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV