Övning för travtakt

Glimm

Trådstartare
Har lyckats få bort all passtakt på hästens tölt men nu helt plötsligt går det över åt andra hållet med travtakt i stället :crazy: Finns det någon bra övning för att få bort detta.

Sv: Övning för travtakt

Passtakt eller travtakt kvittar, ofta bygger det på ryttarens egen inaktivitet. Men så ska även nämnas att många passtaktiga hästar ofta är väldigt stela, och det du nu märker är att din häst har blivit mer lösgjord och det framkallar inte helt ovanligt travtakt. Så nu måste du själv bli väldigt energisk i din ridning, bli mer aktiv och börja med kortare sträckor där du känner att hästen håller sig i ren takt och var noga med att ta ner innan travtakten dyker upp. Du ska också vara noga med att ta ner till skritt på ett sätt så att hästen inte rasar ner i den gångarten om du förstår vad jag menar.

Man kan ofta se att hästar med travtakt avslutar ner till skritt genom att de sista stegen är just trav, men det får du alltså se upp med att det inte sker.

Stämmer det där att han gärna vill ta några travsteg innan skritten, ska vara jättenoga vid nedsaktningarna nu då. Det där med att rida inaktivt stämmer nog också, ju mer taktren han har blivit ju mindre har jag nog jobbat eftersom det gått så bra. Aldrig kan man slappna av och bara åka med för då faller de tillbaka i sina gamla vanor :(
Tack för tipsen, bara att fortsätta jobba på då.

Slappna av ska du göra, men inte sluta rida för det. Boj gav ett mkt bra svar och det finns inga genvägar till bra takt annat än att man rider igenom sin häst. Mkt lösgörande arbete för er.

Genvägar letar vi inte efter, lösgörande övningar jobbar vi dagligen med och tränar regelbundet för instruktör. Hästen har varit klockren i tölten senaste året. Lät kanske som om han nyss blivit ren i takten men det har han varit ett bra tag. Vi har nu börjat fokusera mera på formen i tölten (hästen är 8 år) istället. Trodde kanske vi jobbade för mycket med våra övningar och att det blivit för mycket av det goda. Att alla övningar för att hålla tölten ren från passtakt resulterade i travtakt i stället. Har ju iofs inte suttit och jobbat järnet i tölten i onödan när han varit så taktren. Travsteg innan skritt har också kommit nyligen. Något har hänt i alla fall.
Är kanske jag som blivit mer passiv, men tycker inte jag ändrat min ridning, utom då att jag inte velat störa för mycket i tölten.
Men vi jobbar vidare och Bojs råd tar jag på största allvar, har för länge sedan förstått att hon är en av de kunnigaste här på forumet.

Senast ändrad:

Det behöver inte betyda att du ändrat något i din ridning på drivningsfronten, men just nu krävs extra insatser från din sida för att motverka travtakten. När hästen blivit starkare så brukar man som ryttare få vara där och påminna, men kanske inte lika ofta som nu för just nu behöver du vara lite extra stark i ditt säte.

Exakt!

Glimm: Det låter bra :)! fortsätt så, ibland tror jag att många överanalyserar när det inte blir som man tänkt sig. Fortsätt rida och jobba bort taktproblemen när de kommer. Eller snarare fokusera på att få den rätta takten. Inte samla honom så mkt än då takten verkligen sitter. Jättebra att du har en instruktör att ta hjälp av, det är guld värt. Känner att jag oxå borde rida oftare för en.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 339
Senast: MalanMjöl
·
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
913
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
11
· Visningar
637
Senast: Badger
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 226
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30