Överviktig ponny

lovepill

Trådstartare
Det handlar om en maxad d-ponny, korsning mellan arab och new forest. Är inte speciellt kraftigt byggd (ser ut som en förädlad new forest). Han har fått vila rätt mycket men har börjat sätta igång honom sakta men säkert. Rids ungefär två dagar i streck och tredje dagen skritt för hand. Går ute i en stor hage tillsammans med en annan häst.

Hans foderstat är 9kg hösilage om dagen (rätt dåligt värden), två nävar betfor, tre nävar krafft grund och en halv dl mineraler. Har funderat på att ta bort allt kreditorer förutom mineralerna men det känns som han kommer bli lat då. Och han är redan rätt lat eftersom kondisen inte är på topp och det är ju rätt jobbigt att bära runt på de extra kilona!

Så kom med alla tips ni har om fodring och hur man ska lägga upp träningen för att rätt snabbt få resultat!! :)

Sv: Överviktig ponny

Det handlar om en maxad d-ponny, korsning mellan arab och new forest. Är inte speciellt kraftigt byggd (ser ut som en förädlad new forest). Han har fått vila rätt mycket men har börjat sätta igång honom sakta men säkert. Rids ungefär två dagar i streck och tredje dagen skritt för hand. Går ute i en stor hage tillsammans med en annan häst.

Hans foderstat är 9kg hösilage om dagen (rätt dåligt värden), två nävar betfor, tre nävar krafft grund och en halv dl mineraler. Har funderat på att ta bort allt kreditorer förutom mineralerna men det känns som han kommer bli lat då. Och han är redan rätt lat eftersom kondisen inte är på topp och det är ju rätt jobbigt att bära runt på de extra kilona!

Så kom med alla tips ni har om fodring och hur man ska lägga upp träningen för att rätt snabbt få resultat!! :)

Utan att ha sett analysen på ditt silage är det svårt att säga hur mycket du ska ge av det och om det nu är dåligt som du säger. Hästar är så olika så det går inte att alltid säga att så här mycket ska den här hästen ha, det kan vara stor skillnad mellan balarna och även mellan olika hästars ämnesomsättning. En kvot på/eller nära 6 är en bra start att utgå ifrån.

Eftersom hästen enligt dig är tjock så får den för mycket energi in mot som går ut den tanken har du ju redan varit inne på själv. Börja med att ta bort kraftfodret och betforen. Frågan är också hur du rider ponnyn, många tror att de rider hårdare än vad de gör därav häst som lägger på hullet. Du kan hitta bra tips i bantningstrådarna här på buke om fodring och om träning av överviktig häst. Foderstatberäkning kan du fråga om på biblioteket där hittar du säkert böcker om detta.

Du skriver inte hur mycket övervikt hästen har men långa skrittrundor i bra tempo brukar vara susen för de flesta hästar till att börja med. Om hästen inte är alltför överviktig så lägg in förbränningspass i intervall. (Varva galopp/trav).
Galopp bränner mer MJ än trav på kortare tid dessutom. Men om hästen är kraftigt överviktig så är galoppass uteslutet, så även trav då lederna tar stryk av extra vikten. Vet inte var du bor men har snön smält bort så ut i skogen och skritta, kör "offroad ridning" det bränner bra med MJ och du får garanterat en pigg häst. :)

Du tycker din häst känns seg? Kan bero på övervikten men man bör också se över sin ridning, variera mycket för att få en arbetsglad häst.

Lycka till!

rent spontant undrar jag på vilket sätt är han tjock? Stor mage?
OM du har "rätt dåligt värde" i det så skulle jag snarare gissa på att han går med proteinbrist - då blir magen stor och överlinjen tunn. Detta är alltså inte övervikt, utan att han fått för lite proteiner. DÅ behöver du balansera om foderstaten för att komma tillrätta med det.

Har nu tagit bort allt kraftfoder, dock har jag mineralerna kvar. Funderar på om man kan ge honom nåt kilo morötter istället för kraftfodret? Han blir lite väl stressad när de andra får sitt kraftfoder, och då kom jag och tänka på morötter. Vet ni om det är dåligt att ge större mängder morötter till överviktig häst?
Jag rider inte speciellt hårt än, eftersom han har vilat större del av vintern. Rider faktiskt mycket intervall träning!

Ja dels har han stor mage, fast främst är det för man inte känner revbenen alls, inte ens om man trycker!! Han har ju som sagt inte varit igång under vintern, så han har lagt på sig och dessutom tappat kondisen..

Morötter är ok, i kg är ca 200 kcal om jag minns rätt. Energin i ridningen får du genom att ponnyn tycker det är kul och mår bra i sin kropp, ingen klämmande sadel etc. Kraft ska inte behövas till det. Bra för formen är att lägga till en timmes (avsutten) promenad per dag till den vanliga ridningen - om du inte har turen att ha en skrittmaskin att stoppa pållen i.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 814
Senast: Blubbis
·
Ridning Hej! Så fel allting blivit :( Jag har köpt en 17 årig C-ponny till dottern. Vi var och provred henne 6 ggr i olika miljöer. Utan några...
2
Svar
29
· Visningar
5 557
Senast: nickan1
·
Hästvård Hej! Min häst har sedan senaste igångsättning i november/decemer varit en pigg häst som gärna har tagit ett glädjeskutt i farten och...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 340
Senast: Jojo
·
Foder & Strö Hur vet man hur mycket kraftfoder hästen ska ha? Jag vet att det beror på ålder och motion m.m. men alltså hur vet jag vilket...
Svar
16
· Visningar
1 639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka