Överviktig, Bantning

H

Hansson

Har fått ta över en häst, en Tinker valack på 12år. Frisk,pigg,Glad osv..
Men han är riktigt överviktig med dålig kondition. Har ingen erfarenhet om övervikt på hästar.

* Hur ska man lägga upp ett bra tränings schema för hästen?
* Vad bör man tänka på när man ska motionera på ett bra sätt?
Kan tillägga att han är inkörd så man kan kanske lägga in sådana pass + ridning.

Detta är ju projekt som givet kommer ta några månader och det finns massor med tid och engagemang att få han i form.

Tacksam för svar.

Sv: Överviktig, Bantning

Har fått ta över en häst, en Tinker valack på 12år. Frisk,pigg,Glad osv..
Men han är riktigt överviktig med dålig kondition. Har ingen erfarenhet om övervikt på hästar.

* Hur ska man lägga upp ett bra tränings schema för hästen?
* Vad bör man tänka på när man ska motionera på ett bra sätt?
Kan tillägga att han är inkörd så man kan kanske lägga in sådana pass + ridning.

Detta är ju projekt som givet kommer ta några månader och det finns massor med tid och engagemang att få han i form.

Tacksam för svar.
Banta inte !
Ge bra mängd med grovfoder + mineraler o sen ut på lååånga skrittrundor i terräng det hjälper bäst .
Sen lägg till trav o sen även galoppen.
Men lägg upp motionen på minnst en 6mån plan .
Det tar 7-8 mån för att senor o allt ska hänga med .

Jag håller med föregående talare... se till att ha ett bra analyserat grovfoder och komplettera bara med mineraler efter behov.

Jag antar att ni har snö där ni bor, så om han har möjlighet att gå mycket ute med en kompis som det är lite bus i så gör han nog av med den del bara där. Promenader och tålamod brukar vara bästa medicinen. Och se till att avsluta innan hästen är helt slutkörd, det ska vara roligt att röra sig. Hellre flera kortare promenader än en lång till att börja med.

Tömkörning är jättebra motion för både häst och "kusk". Dessutom tycker de flesta att det är ganska roligt också, och man kan jobba med musklerna utan att lägga till ryttarens vikt.

Jag håller med föregående, förutom på foderdelen.

Analysera fodret om ni inte redan gjort det. Det är inte alls säkert att du behöver ge mineraler, och det är mycket möjligt att du behöver lägga till annat än mineraler. Så att ge bara hö och mineraler kanske inte alls funkar.

Jag har kommit fram till (den tråkiga vägen) att min häst behöver ganska mycket protein. Han fick för lite förra året och tappade muskler. Det tog ytterligare ett halvår att bygga upp musklerna, efter det att han var färdigbantad.
Så skynda långsamt och se till att hästen får i sig allt den behöver, och inte bara nästan! Minst 30 min rask skritt varje dag, gärna så mycket du hinner och lägg in 30 min skritt på vilodagarna om du inte hinner med alla dagar.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 407
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Kristall10
·
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 531
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Rider ni gärna med sällskap eller rider ni mycket ensamma? Har ni någon stallgrupp som ni skriver i eller hur bestämmer ni ”riddejt”...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 099
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka