Överväger avlivning. *långt*

T

Tangerine

Augusti 06 fick jag hem en ponny, kat C, som var i ganska dåligt skick p.g.a olika anledningar.

Efter igångsättning och korrigering av hovar osv så blev hon halt i April 07, då var hon ej i hårdträning utan reds fortfarande relativt lätt och omväxlande med korrekt anpassad utrustning osv.
Det visade sig att hon hade en förändring i knäet H.F, och pålagringar båda bak, böjdes 5 gånger mellan Maj-Juli och visade som mest 4 graders hälta på H.F. Efter 4 behandlingar med cortison och tuppkam i båda fram (kotor+knän) så var hon endast 0,5 grader halt, sattes igång och blev snabbt sämre.
13/7 böjdes hon till ca 2-3 grader på alla ben igen och veterinären beslutade då att kontakta försäkringsbolaget ang. T-märkning.

Försäkringsbolaget sa nej, hon hade varit halt för kort tid.
Veterinären vill inte behandla mer och anser att dom gjort vad dom kunnat för att få henne frisk.
Men nu i September ska vi in igen, och kortfattat är läget nu så att ponnyn är halt, och har börjat visa aggressiva tendenser.

Lördag eftermiddag blev jag attackerad och hade ren tur att jag klarade mig oskadd, då det flög hovar överallt och var rena rama kaoset. Det var då helt oprovocerat, jag höll ponnyn i ett grimskaft samtidigt som jag pratade med en tjej som stod brevid, då ponnyn plötsligt flög på mig och blev helt okontaktbar.
Fick kontroll över situationen och ponnyn blev lugn, för att sedan upprepa samma beteende ett flertal gånger tills jag tillslut fick en hov 1dm från huvudet, och var tvungen att i princip fly för att undvika sparkar. Det hela slutade med att jag fick in henne i en hage och fick milt sagt kasta mig ur den direkt vi stängt den, då hon direkt vände efter mig och exploderade helt igen.

På Söndagen försökte jag ta tag i det hela och se vad som var problemet, men då hon ytterliggare ett par gånger började bråka rejält och var helt okontaktbar så gav jag upp idéen snabbt.

Ponnyn har alltid varit speciell i både hantering och ridning och valt ut sina ryttare mycket nogrannt, och begränsat antalet som får rida henne till mig och en annan tjej. Alla andra har åkt av direkt. Det är en riktig enmansponny om man säger så.
Jag har aldrig haft några problem med vem som bestämt av oss två, så detta kom som en otrolig överraskning, helt oväntat.
Varför hon gjort såhär har jag ingen aning om, men vittne till händelsen sa att det såg ut som att hon var ute efter att ha ihjäl mig men samtidigt hade någon sorts begränsning, för hade hon verkligen velat så hade hon ju kunnat strunta i mina försök att få kontroll och gjort det ändå.
Min första tanke var att hon fått extremt ont och att det på något sätt helt plötsligt bara blivit "för mycket".. :confused:

Idag är jag rätt så mörbultad men har klarat mig med lite blåmärken och en lite öm och svullen arm, så tur har jag då haft då det kunnat gå mycket värre!


Har fått tid på kliniken nästa måndag, och då görs ett slutgiligt böjprov för att se vad som ska hända, är hon halt (vilket hon är) så kommer t-märkning godkännas, men jag börjar fundera på om det verkligen är rätt att låta denna ponny fortsätta leva då hon dels har en massa otrevliga saker i bagaget och nu varken fungerar som ridponny , sällskapsponny eller körponny oavsett om det är på skogsmullenivå eller inte.

Så jag överväger nu att ta bort henne snarast..
Vad anser ni? Vad hade ni gjort? För mig är det oacceptabelt att en häst attackerar en människa ett flertal gånger.. om inte människan provocerat fram ett sådant beteende dvs. Och med tanke på alla omständigheter så känns det nästan mest rätt att låta ponnyn somna in innan något förvärras.

Känner mig rätt fundersam och kommer självklart diskutera det här med veterinären på måndag, men det vore bra att få höra lite fler synpunkter om det hela.
 
Sv: Överväger avlivning. *långt*

Det jag känner omedelbart är att jag aldrig någonsin skulle låttit min häst böjas 6 gånger på så kort tid. Kanske är det bäst för denna ponny att få vandra vidare. Ett beslut bara du själv kan ta.
 
Sv: Överväger avlivning. *långt*

Är det så att ponnyn går omkring och har ont hela tiden, så tycker jag att dina tankebanor låter vettiga! Det är inte rätt mot någon att behandla och behandla om det inte blir bättre.

Men så är ju frågan, du skrev att hon ju blivit bättre, men sämre vid ridning igen. Skulle hon fungera som enbart sällskap? Skulle hon palla det utan att ha ont?

Men om det inte heller går, utan hon har ont hela tiden, då tycler jag som sagt att dina tankebanor låter vettigare.

Lycka till, hur du än väljer att göra.
 
Sv: Överväger avlivning. *långt*

Det jag känner omedelbart är att jag aldrig någonsin skulle låttit min häst böjas 6 gånger på så kort tid.

5 gånger.
En gång av jourhavande som kom ut akut, resten på klinik vid varje återbesök. Kanske var otydlig.
Man kan alltid ifrågasätta hur veterinärerna agerat men nu är läget som det är och gjort är gjort, jag litar på att veterinärerna vet vad dom gör.
Det är ju inte bara en utan flera veterinären som tillsammans tagit besluten.
 
Sv: Överväger avlivning. *långt*

Om hon dels har ont och dels attackerar människor utan någon synbar anledning så förstår jag att du tänker som du gör.

Vad som är/känns rätt kan enbart du avgöra. Det är lätt att den blir en vandringspokal om du säljer den
 
Sv: Överväger avlivning. *långt*

Är det så att ponnyn går omkring och har ont hela tiden, så tycker jag att dina tankebanor låter vettiga! Det är inte rätt mot någon att behandla och behandla om det inte blir bättre.

Veterinärerna vill inte behandla mer, och självklart förstår man dom.
Svarar hon inte på behandlingar så är det ju lönlöst. :(

Men så är ju frågan, du skrev att hon ju blivit bättre, men sämre vid ridning igen. Skulle hon fungera som enbart sällskap? Skulle hon palla det utan att ha ont?

Hade först tänkt ha kvar henne som sällskap förutsatt att hon inte hade ont, men hon blir så deprimerad av att bara vila och ev. skrittas, att jag inte vet om det är rätt att göra så mot henne.
Det viktigaste för mig är att hon har ett värdigt liv och mår bra..
 
Sv: Överväger avlivning. *långt*

Ok, låter verkligen inte som någon bra situation. Men som sagt, du får höra vad veterinärerna hr för utlåtande nästa gång du ska dit. Och berätta även för dem exakt det här med att hon gick till anfall etc och hur du resonerar.

Ibland är det humanare att inte bara "hålla vid liv". Hon måste få ett värdigt liv också.
 
Sv: Överväger avlivning. *långt*

Om hon dels har ont och dels attackerar människor utan någon synbar anledning så förstår jag att du tänker som du gör.

Vad som är/känns rätt kan enbart du avgöra. Det är lätt att den blir en vandringspokal om du säljer den

Tanken var ju att sälja henne när vi var klar med utbildningen men så blev det ju som sagt inte, en ponny som henne blir en riktig problemponny i fel händer. Ej lämplig som barnponny eller liknande, och det är nog inte många vuxna som hade varit i lämplig storlek och dessutom velat ha en ponny med alla hennes egenheter.
Så vi bestämde att hon får stanna i vår ägo tills hon dör, just för att slippa att hon hamnar i fel händer eller blir någon vandringspokal.
 
Sv: Överväger avlivning. *långt*

Hade jag varit du hade jag låtit henne vandra vidare. håller hon inte för ridningen men blir deppig av att bara stå, och sen aggressiv. då är det inte snällt mot ponnyn. anser jag.!
Du får som andra sgt höra med veterinären. Lycka till!
 
Sv: Överväger avlivning. *långt*

för det första, djur är aldrig ute efter att ha ihjäl någon. De tänker inte så.
För det andra, ja, jag skulle ta bort henne direkt.
 
Sv: Överväger avlivning. *långt*

Jag skulle inte T-märka, jag skulle ta bort. För hästens skull. Haft en som inte hade ont men som mådde apa av att 'bara gå' i hagen, och hon blev aggresiv (inte mot folk, men mot hagkompisen, jag tog bort henne strax därefter). Den andra hade både ont och hatade att 'inte ha något att göra', hon startade krig mot hela världen.. Inte sådär som du beskriver, men hon var sur ocg grinig rakt igenom, vände baken till när man kom, högg när man la på täcket och frustrationen stod som ett moln omkring henne. Hon fick också somna.

Tillägg - jag skulle ta bort även om försäkringsbolaget sa nej, det gjorde jag med första hästen i det här fallet. (det andra köpte nog bolaget tårta när jag tog bort henne, men jag kollade inte med dem först, utan jag tog bort henne först och skickade in papprena sen..)
 
Sv: Överväger avlivning. *långt*

Tillägg - jag skulle ta bort även om försäkringsbolaget sa nej, det gjorde jag med första hästen i det här fallet.

Det är just så jag tänker, pengarna i det hela är rätt oviktiga.
Ett år med en underbar individ som utvecklat mig som person mycket och gett mig en massa nya tankar om hästhantering är helt klart värd dom pengar vi förlorar.
Hellre att hon får ett värdigt slut än att hon lever resten av sitt liv olycklig.
Och med tanke på att hon enbart är 12 så skulle det förmodligen bli ett antal år till.
 
Sv: Överväger avlivning. *långt*

Hur tråkigt beslutet än är så tycker jag att du ska välja att ta bort ponnyn. För hennes skull och din egen skull.
 
Sv: Överväger avlivning. *långt*

Tycker du låter ganska vettig och om jag var du skulle jag låta ponnyn vandra vidare till trapalanda.
Att veta att ens häst har ont är det värsta som finns.
En häst i stallet stod i delad box och det gick jättebra. Efter ett tag började hans beteende förändras. Han blev surig och ganska elak mot hästen han delade box med. Efter ett tag blev han halt (inflammationer i benen) och det är antagligen anledningen till att han blev så förändrad.
 
Sv: Överväger avlivning. *långt*

Ponnyn verkar inte så bra varken fysiskt eller psykiskt. Kanske bäst att ta bort henne innan hon hinner skada någon allvarligt. Hältan skulle ju kunna bero på för snabb igångsättning men när hästen är så pass labil är det ingen ide att ha henne kvar tror jag.
 
Sv: Överväger avlivning. *långt*

Ponnyn blev T-märkt och går nu i en stor flock där hon kommer gå tills vidare. Försäkringsbolaget går ej med på en avlivning och veterinärerna säger även nej.
Hältan anses inte vara tillräcklig för avlivning.
Nästan 4 grader vid sista böjprovet.
Att hon blir deprimerad av vila är inget dom tar hänsyn till.

(att hon inte fick sluta sina dagar trots detta beror på erbjudandet om att placera henne i flocken, och att hon blev lite bättre i benen samt såg gladare ut.. så vi gav det en allra sista chans.)

I nuläget mår ponnyn bättre för tillfället.
Hon ser gladare ut och verkar trivas med att gå i en stor flock, så det känns åtminstonde skönt.
Vid tendens till att bli sämre/inte trivas så får hon sluta sina dagar, men i nuläget verkar hon vara hyfsat nöjd med sin tillvaro, och hältan ser faktiskt något bättre ut.
Hon blir pysslad med varje dag och får bara njuta av livet... så länge hon har möjlighet att gå i denna flock så kanske hon fungerar som enbart sällskap, men blir vi av med våran plats där så får vi se vad som händer.. har garanterad plats där tills nästa sommar.

Kan ju lungt säga att jag aldrig mer kommer anlita samma klinik, av olika skäl, sista återbesöket var hemskt otrevligt och oproffisionellt.
Har aldrig hört om en klinik som behandlat betalande kunder såhär dåligt, detaljer ska jag nog inte gå in på här dock.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 007
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 174
Senast: Sesca
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 147
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp