Överträning?

Sv: Överträning?

Man märker det om hästen stannar och genom ett blodprov sk maxprov....Det är oftast "bra" hästar som får dessa symptom och mest hingstar ( fast vissa valacker också) Det har enl mina erfarneheter med prestationsångest att göra, hästar som VILL och tar ut sig och tuggar blod hellre än att dom ger sig.

Jag vet inte hur man undviker detta, kanske att inte "kräva" så myckey att hästen känner sig pressad, men det är ju nästa omöjligt med en sån eftersom dom är så tävlingsinriktade....ofta är det kloka, lugna hästar rent allmänt.

Kan det inte ha med att göra att hästarna kan ha ansträngt sig rejält (tävling) med en infektion i kroppen?
gulan

då brukar dom få hjärtmuskelinflammation och det är ju nästn samma "symptom" ...överträning kommer av att dom "öppnar" mjälten och skickar ut för många röda blodkroppar för tidigt ut i kroppen, därför kallas det "tjockt blod"...hästar har en reserv i mjälten för just "paniksituationer" och ibland så funkar inte själva mekanismen som den ska....

Generellt så är det bara hingstar och i viss mån valacker som får det och nästan "alltid" bra hästar...så har man en med överträningssymptom så har det iallafall varit en BRA häst :D...

OK då vet jag lite alla fall.
Men för att ställa en fråga om hjärtmuskelinflamation... Stannar dom i loppen då med?
Kan dom ta reda på om det var det genom blodprov eller hur går en sådan undersökning till?

Dom stannar, man kan se det genom EKG, det som är svårt med hjärtmuskel är att det gör så ont när dom får det och sen blir hästarna "rädda" så fort dom känner att dom blir trötta och stannar för dens skull även om dom är friska.

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 421
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
311
Senast: Unafraid
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 936
Senast: Efwa
·
Gnägg Hej, då min häst inte finns mer 😥skulle jag vilja byta häst på Equilab. Har provat radera gamla namnet där men det går inte? Hur gör...
Svar
4
· Visningar
526
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka