Övertidskultur

Sv: Övertidskultur

Jag har aldrig haft annat an obetald overtid i min karriar (snittade nog pa 5-10h/v), men detta har da kompenserats med rejala arliga bonusar. Jobbade inom finans och IT.
 
Sv: Övertidskultur

KL

privat vårdföretag. Stenhårt med att vi ska sluta i tid. det längsta jag jobbat över är 20 minuter om färdtjänsten inte kommer i tid. Annars är det noga med att vi inte ska jobba övertid och om vi gör det måste det godkännas av chefen. Jag tycker det är jätteviktigt för att min fritid ska vara min.
Plus att jag inte orkar jobba mer.
 
Sv: Övertidskultur

Vi har en del övertid, speciellt under högsäsong eller vissa specialdagar, sen är ju vissa bättre på att plocka ut övertid än andra (vi har ett flexsystem). Jag får dåligt samvete som chef när jag som idag gick tidigare, visserligen för att sitta hemma och jobba, men ändå, och detta trots att jag har på tok för många timmar övertid. Men jag skulle inte jobba över på samma sätt om det inte registrerades på något sätt, alltså i tid eller pengar. På min förra arbetsplats hade vi inget sånt egentligen, men jag höll koll på mina timmar och lämnade in när jag slutade eftersom det var en hel del timmar och fick faktiskt betalt för alla extra timmar.

Summan av kardemumman: Jag jobbar över och jag känner vissa förväntningar utifrån att göra det också samt att det är lite kotym i branschen att göra det, på många andra arbetsplatser är det vanligt att man drar över några timmar per dag - ofta utan betalt eller komp..
 
Sv: Övertidskultur

Hej!

På mitt jobb jobbar vi aktivt för att ingen ska behöva jobba övertid. Eller iaf på min "avdelning", supporten vet jag jobbar mer än de borde "för att bli klara".

Min "avdelning" (som på något vis är ett eget företag som arbetar för det andra företaget, men ägarförhållandena är riktigt röriga) jobbade folk massor hemma på kvällar och helger förut "för det är så roligt". När jag och en till började påpekade vi lite fint att man bör använda sin lediga tid till att vara just ledig, eftersom man då (oftast) gör ett bättre jobb när man är på jobbet. Om vi någon gång behöver jobba över har vi flextid som vi definitivt använder och blir det panik på helgen tar vi igen den någon närliggande vardag.

Det är ett privat företag, relativt nystartat, och jag misstänker att de flesta utanför min "avdelning" jobbar både kvällar och helger utöver vanliga arbetstiden "för det är så roligt".

/Lavinia, som aldrig skulle överleva mer än 40 timmar/vecka på jobbet, trots att det är superkul.
 
Sv: Övertidskultur

Vi har ingen övertid - som i begreppet alltså.

Förtroendetid och en extra v semester, arbetar i snitt betydligt mer än 40 h i veckan och är alltid nåbar.
Jobbet är alltså alltid med mig hem, eftersom mail och telefon alltid är med hem. Dessutom går det liksom inte att inte tänka på klurigheter och fundera över strategier och lösningar under tiden jag mockar eller kör bil.

Alla jobbar mer än heltid, vissa betydligt mer och andra lite mer sansat, ofta väldigt varierande över tid dessutom.

Arbetsgivaren är noga med att det ska vara rimliga tider och villkor, så full frihet att själva känna efter när man behöver en "fridag" tex.
 
Sv: Övertidskultur

Kl

Privat företag, jobbar skift men anställd som tjänsteman. Enda övertiden just jag jobbar är ev möten vilket är helt frivilligt utanför arbetstid mot övertid. Men jag är nyast anställd, de som är mer vana kan jobba en del övertid fortfarande frivilligt (vissa vill gärna och kan mycket) de veckorna det behövs. Vår närmsta chef försöker snarare få de flesta att ta det lite mer piano på jobbet eftersom vi periodvis är lite kort om folk och vissa vill hinna skadligt mycket på sina skift även om vi inte får jobba över utom i väldigt få krissituationer (någon gång/år max för de som kan göra nytta typ).
 
Sv: Övertidskultur

jobbar som utbildare i statligt företag.

Övertid accepteras inte. Skulle jag jobba över får jag ta ut det i tid någon annan gång. Jag förutsätts klara mitt jobb på utmätt tid.

Jag trodde i min enfald att den där "mest övertid vinner"-kulturen försvann när IT-bubblan sprack? Tydligen inte.
 
Sv: Övertidskultur

Itbubblan sprack men folket är kvar.
"Get on the train or get run over" fick jag med ett leende när mitt jobb omorganiserades. Men det är valfritt, jag valde bort 37,5 timmes vecka där man rullar tummarna mot ett utmanande, utvecklande jobb.

Ingen betald övertid, ingen extra semester, ingen komp men får aldrig sjukdagar.
Alltid nåbar, övertid varje vecka.
 
Senast ändrad:
Sv: Övertidskultur

Sista året har det blivit övertid många veckor.
Jobbar på förskola (kommunal) och är kollegor sjuka (sjuka barn som lämnas ändå smittar ju personalen) eller vabbar, får man jobba över.
På arbetsplatsen är det att vikarier inte ska öppna eller stänga och barnen kan ju inte lämnas själva.
Tror också det är många inom sektorn som jobbar över obetalt för att hinna med all dokumentation, planering, inläsning om ny forskning m.m.
 
Sv: Övertidskultur

Jag jobbar på multinationellt företag där det inte finns någon gräns för cheferna hur mycket övertid vi får jobba. Däremot är facket starkt och går in och klagar ifall någon har för mycket övertid. All övertid ska egentligen godkännas innan den görs, men i praktiken innebär det att man meddelar chefen att man tänker jobba över. Har aldrig varit med om att övertid inte blir godkänd. Däremot kan vi inte ta med jobbet hem, vilket känns bra. Och eftersom vi jobbar mot andra bolag, så är det inte praktiskt möjligt att jobba hur mycket som helst, eftersom bolag oftast stänger någon gång på kvällen.

Just nu ser mina arbetsuppgifter ut så att jag har 15-20 minuter övertid varje dag. Det känns helt okej, eftersom jag trivs så bra med det jag gör och eftersom jag får betalt. Hade aldrig jobbat över gratis eller utan extra förmåner, vari ligger poängen i det? Jag jobbar för att tjäna pengar liksom.
 
Sv: Övertidskultur

jobbar som utbildare i statligt företag.

Övertid accepteras inte. Skulle jag jobba över får jag ta ut det i tid någon annan gång. Jag förutsätts klara mitt jobb på utmätt tid.

Jag trodde i min enfald att den där "mest övertid vinner"-kulturen försvann när IT-bubblan sprack? Tydligen inte.

Får du inte jobba obetald övertid ens om du vill? Jösses vad stressigt! Det låter enormt pressat, att aldrig kunna jobba över när det behövs.

Jag har nog aldrig haft betald övertid efter de första sommarjobben, därefter har det alltid varit att man jobbar tills det är klart. Idag har jag helt fria arbetstider, arbetet är styrt av deadlines och ingen bryr sig när och hur jag jobbar så länge jag blir klar i tid. Jag kan sällan eller aldrig påverka när mina deadlines är, vilket gör att det kan bli galet med övertid ibland för att hinna - har det varit alltför mycket jobb några dar, typ 20-24-timmarspass framför datorn, så brukar jag ta någon dag ledigt efteråt för att sova ikapp, det går inte att fortsätta jobba om man är alltför trött.

Fast jag gillar att ha det deadlinestyrt, utan deadlines känns det som att arbetet aldrig tar slut, det bara fortsätter och fortsätter. Jag gillar att ha ett bestämt mål att jobba mot, och att kunna bestämma arbetstiderna själv (oftast blir det vanliga kontorstider, förståss).
 
Sv: Övertidskultur

Just nu ser mina arbetsuppgifter ut så att jag har 15-20 minuter övertid varje dag. Det känns helt okej, eftersom jag trivs så bra med det jag gör och eftersom jag får betalt. Hade aldrig jobbat över gratis eller utan extra förmåner, vari ligger poängen i det? Jag jobbar för att tjäna pengar liksom.

Poängen är förstås att man hinner mer och gör ett bättre jobb med högre kvalitet, vilken i längden leder till att man lär sig mer, kommer längre och i slutändan får bättre betalt. Det behöver ju inte vara att man får mer betalt här och nu, belöningen kommer sen när man får se resultatet av sitt arbete.

När jag jobbar övertid så har jag valt det själv, jag är inte anställd, och min chef bryr sig inte om jag inte får fler uppdrag eller blir arbetslös, det är upp till mig själv att skaffa mig de meriter och de kunskaper jag behöver för att fortsätta ha jobb.

Man kan ju jobba av många andra anledningar än att man vill tjäna pengar. Tack och lov, jag skulle tycka det var enormt deprimerande att tillbringa så många timmar av mitt liv på ett jobb bara för pengarnas skull, gräsligt! Pengarna är ju mer en trevlig bonus, nåt som gör att man har råd att jobba - får jag inte alls betalt för det jag gör så måste jag ju hitta nåt annat att försörja mig med. Om jag var ekonomiskt oberoende skulle jag inte ha något emot att jobba gratis, men som det är nu har jag inte råd.
 
Sv: Övertidskultur

Jag jobbar på ett kommunalt energibolag. När vi jobbar övertid tar jag ut det som komp eller i pengar. givetvis, varför ska jag föda dem gratis?
Övertid för oss blir oftast i form av möten på normalt ledig tid (jobbar skift) eller om någon är borta och vi behöver täcka upp på annat skiftlag.

Jag har ett liv och intressen som tar upp min fritid, jobbar jag över tar jag tillbaka det i form av ledig tid som jag kan lägga på mitt intresse alt pengar som äts upp av detsamma (häst).

Jag skulle inte kunna jobba så mkt övertid som ni verkar göra, så som mitt liv ser ut idag. Möjligen om mitt jobb var min identitet och mitt intresse. Men i slutändan vill man ändå ha betalt för det.
 
Sv: Övertidskultur

KL
Journalist som senaste åren inte gjort en minut obetald övertid. Ganska standard i branschen annars, folk brinner för sitt jobb. Jag älskar mitt jobb - men ska ett företag ha del av min kompetens och glöd då är det bara att hosta upp.
Har också märkt att folk tagit efter mitt tänk och att jag kunnat hjälpa till att skapa ett annat klimat kring övertid.
 
Sv: Övertidskultur

Är endel som gärna går ut övertid, speciellt då vi haft skiftformer där man varit ledig några dagar/en vecka och är ofta man får höra från jobbarkompisar att "ska du inte gå ut och jobba övertid när vi är lediga, dom skulle ju vara lite folk den dagen" men jag känner att min kropp tar så pass stor stryk på heltiden jag jobbar att det inte är värt det har i stort sett ledsmärtor varje dag som påverkar mitt liv och min sömn, jag gör det jag ska när jag ska jobba, varför slita ut sig mer än nödvändigt.
 
Sv: Övertidskultur

Hej! Jag är privat anställd, med trafik och får betalt för all övertid, antingen betalt eller ledig tid (dubbelt).
 
Sv: Övertidskultur

Jag jobbar statligt och har rätt till övertidsersättning, men att få sin övertid betald här (om man inte jobbar skift) är jättesvårt. Jag har hittills inte fått ut en enda timme jag lagt, och eftersom jag inte fått det vägras jag växla övertidsrätten till högre lön (vilket ett par av mina kollegor i liknande situation faktiskt lyckats med). Jag har det senaste året lyckats balansera min arbetsbelastning så att jag har hunnit med på mina 8 timmar, men sen en månad tillbaka gör jag det inte. Jag brukar ha den här arbetsbelastningen i maj, att den börjar i februari redan är oroväckande. När jag pratar med mina chefer ser de förstående ut och pratar om att vi ska delegera bort uppgifter, men det händer aldrig något och arbetsbördan bara växer. Jag vet att många på andra avdelningar har liknande arbetssituation.
 
Sv: Övertidskultur

Själv har har inställningen att jag gör ett himla bra jobb och sliter hårt de 40 h varje vecka som jag arbetar. Om jag inte hinner med allt så får det vara så, jag vet att jag är effektiv och tänker inte jobba på min lediga tid varje vecka för att företaget har överbelastat oss. Däremot om det krisar, finns deadlines eller är extra mycket en period så kan jag hugga i och sitta några kvällar utan att klaga.

Jag är precis som du, jag anser att inget är så viktigt att det inte kan vänta till dagen efter och att det faktiskt är möjligt att leverera bra resultat på mina 40h utan att konstant jobba över.

Jag är chef inom det privata och är "övertidsavlöst", vilket innebär att jag inte har rätt till övertid men att den kan förekomma och därför har jag fått ett visst lönepåslag samt en extra semester vecka. Visst förekommer det att jag jobbar över, som i måndags då det blev en 14h dag - men det är ett undantag.

Jag är ganska så ny chef där jag är nu och har insett att det råder en kultur inom gruppen jag tagit över att man ska jobba över, vilket jag jobbar hårt på att få bort eller minimera och jag uppmanar dem ofta om att "gå hem", "lämna datorn på kontoret" och "bara för att du får iväg mailet kl 20 ikväll så hinner ingen läsa det fortare än om du skickar det kl 08 i morgon istället".
 
Sv: Övertidskultur

KL

I min kommun är det extremt mycket övertid. Jag kan bara tala om för min avdelning men en stor del går på knäna. Det är svårt med semester, när ska man hinna med det? Folk som tar semester, jobbar ändå, för det går inte. Alltså de jobbar på uttagna semesterdagar. Vi får ingen övertid i pengar utan ta ut det i tid. Det blir som en ond cirkel, för ingen hinner ju ta ut tiden.
Detta tas upp med chefen och chefens chef, men inget vet vad som ska göras så det fortlöper.
 
Sv: Övertidskultur

Jag jobbar på en större myndighet. Det händer att jag behöver lägga några extra timmar någon vecka eller svara på något mail kvällstid. Men oftast hinner jag med mina uppgifter inom normal arbetstid. I mitt avtal utgår inte heller någon ersättning för övertid. Däremot har vi en uttalad policy att alla ska "sträva efter balans mellan arbete och fritid". Vi har enkelt uttryckt en kultur där övertid måste vara ett undantag.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
849
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 753
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 642
Senast: Soapbubble
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 730
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp