• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Wicestar
  • Startdatum Startdatum
W

Wicestar

Min väninnas häst väntar föl och har nu gått över tiden med 3 veckor, hur länge kan man vänta om hon inte föla för att ta kontakt med veterinär??

Sv: Övertid!

Det var väl någon som väntade med att föla tills dygn 388 häromåret -

Det som veterinären möjligen kan göra är att konstatera om hon verkligen ÄR dräktig.

Man sätter inte igång ston.

ok. Tack så mkt.. Jo då hon är dräktig i allra högsta grad :bump:

Man kan sätta igång ston men det är inte att rekomendera då det finns en ökad risk för komplikationer vid förlossningen då. Jag har aldrig hört talas om ett sto som valt att aldrig föda fram sitt föl så det är bara att vaka på och hoppas att hon inte väntar allt för länge till! :D

Min gick över tiden med 3 veckor. Fick ett litet sto igår kväll :)

Det var min tjej det :cool:
7 Veckor över tiden var en utmaning för husses o mattes psyke må jag säga. Men till slut kom den, ett välskapt stoföl :love:

Nu har hon knappa 2 veckor kvar men jag är fullkomligt övertygad om att minst 5 veckor till får vi nog vänta...

7 veckor??!! herre min tid vilken väntan för er.. men skönt att allt gick bra..

KL

men när stona går övertid blir inte fölen välldigt stora viktmässigt mm :confused:

Vårat sto gick över tiden hon gick 356 dygn å fram kom ett STORT svart hingstföl. E glad att hon ej gick längre för han var jätte stor.

Nej, snarare tvärt om. Oftast är orsaken till överburenhet att fölisen helt enkelt inte var färdig att födas, den behövde extra tid. Sedan kan de bli försvagade och uppvisa prematura tecken fast de istället gått för länge.

Det var min tjej det :cool:
7 Veckor över tiden var en utmaning för husses o mattes psyke må jag säga. Men till slut kom den, ett välskapt stoföl :love:

Nu har hon knappa 2 veckor kvar men jag är fullkomligt övertygad om att minst 5 veckor till får vi nog vänta...

Vill tillägga det var inte bara mattes och husses psyke hela Buke följde den fölningen:rofl:

Mvh Mia

Så sant så sant! Är fortfarande tacksam för alla vaknätter jag fick hjälp med :bow:

Idag är fröken 1½ år gammal och ser ut såhär. Precis så kantig och ojämn som unghästar är :D
Lillag.gif

KL

men när stona går övertid blir inte fölen välldigt stora viktmässigt mm :confused:

Den tid som man räknar med att en dräktighet (eller vilken annan graviditet som helst faktiskt) varar är ju bara en generell snittid. Jag tycker inte att man automatiskt ska kalla det gå över tiden eller förtidigt född för det kan vara exakt rätt tid för just den bäbisen! Okej, självklart kallar man det för över tiden eller förtidigt då man räknar dagarna och alltid har sagt så, men man behöver inte lägga så mycket i det. Alla bebisar har olika tillverkningstid helt enkelt, bara det att de flesta håller sig inom ett visst antal dagar! :)

Vill bara tillägga att jag inte inkluderar föl som är påtagligt prematura här, utan de som föds några veckor för tidigt men är fullutvecklade och friska.

Senast ändrad av en moderator:

Risken med överburna är att moderkakan slutar ge så mycket näring runt 11 månader. Vår tjej som kom ut efter 33 dygns övertid var otroligt tunn, men stor. Fast jag har aldrig fått en magrare fölunge någonsin.

Mitt sto har gått över i 15dagar nu, och hon e stor nu vill jag lova :p Men hon har lurat oss de senaste tre veckorna, vi har trott att hon skulle föla närsom men ack nej hon håller kvar den min lille retsticka till mamma :rofl: men så nervös jag e... :laugh:

Vi fick ju även vi ett 3 veckors överburet föl här iår.
Och det var också en mager, skrin krake, men full av energi.
redan efter 2-3 dygn syntes en betydande skillnad, och nu vid en veckas ålder snart är hon "nästan" normalviktig.

Mitt ena sto gick 6v+1dag över, för en vecka sedan fick hon dock ett stoföl, litet o tanigt var det, men nu har hon vuxit till sig rejält.

Mitt sto gick 16 dagar övertiden. När hon väl behagade att föla kom en stor hingst med jätte långa ben! Men han var lite skev i bakbenen för han hade väl legat väldigt trångt. Men han är helt okej nu och helt underbar han är 1 månad och en vecka nu och går tillsammans med våra andra 2 ston. Det är hans syster och låtsas mormor. Det går hur bra som helst. hans mamma går lugnt och fridfult och äter. Ropar han på henne så kommer hon springade till honom. Allt är hur bra som helst!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
877
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
730
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 633
Senast: Mabuse
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 093
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka