Övertala/övertyga

Alicia2010

Trådstartare
Hej, jag vill ha en egen häst men jag vet liksom inte hur jag ska kunna få min pappa att gå med på att köpa häst. Är det någon som vet hur man övertalar sina föräldrar? Steg för steg vill jag ha instruktioner. Det jag har gjort hittills är att göra en Google presentation osv men har ej hjälpt. Så någon kanske ha knep som vill dela med sig sitt/sina knep till mig. Hjäääälllppp!!!! Säger jag bara.

MVH Alicia

Hej, jag vill ha en egen häst men jag vet liksom inte hur jag ska kunna få min pappa att gå med på att köpa häst. Är det någon som vet hur man övertalar sina föräldrar? Steg för steg vill jag ha instruktioner. Det jag har gjort hittills är att göra en Google presentation osv men har ej hjälpt. Så någon kanske ha knep som vill dela med sig sitt/sina knep till mig. Hjäääälllppp!!!! Säger jag bara.

MVH Alicia

Har dina föräldrar 10 000kr över varje månad, efter att räkningar, mat, kläder, bensin, godis och sparpengar räknats bort?

Oftast är det anledningen till att föräldrar säger nej. Finns inte pengarna så finns dom inte.

Har dina föräldrar 10 000kr över varje månad, efter att räkningar, mat, kläder, bensin, godis och sparpengar räknats bort?

Oftast är det anledningen till att föräldrar säger nej. Finns inte pengarna så finns dom inte.

Tänkte precis skriva exakt samma sak. Jag lägger över 10 000 kr/mån på mitt hästintresse i snitt nu när jag var tvungen att låna en liten sällskapsponny också. Det är för de allra flesta ett sätt att leva och prioritera ganska annorlunda mot "vanliga" människor.

För mina föräldrar var det inte penga-frågan som var störst utan att ingen av dem hade någon kunskap om hästar, men kloka nog att inse att man behöver ha en hel del kunskap för att kunna ha häst på ett bra sätt.
Exakt, är man inte myndig är det föräldrarna som har det fulla ansvaret för hästens väl och ve och de som behöver främsta kunskapen om hantering och vård. <3

Det beror helt och hållet på varför du inte får en häst. Det kan vara allt från att de inte har råd, att de tycker det är för stort ansvar att du inte skött dig och de inte vill belöna dig med en häst till att att de tror att skolan blir lidande.

Jag tror de flesta gånger är det ekonomin som är anledningen, det är dyrt att ha häst och många har helt enkelt inte råd och då hjälper det inte hur man än tjatar. Jag tjatade aldrig på allvar om en egen häst, det fanns ingen ekonomisk möjlighet.

MVH Alicia

Finns inga knep eller övertalningar som är bra. Vill inte dina föräldrar ha en häst får du vänta tills du själv tjänar tillräckligt med pengar och är myndig. Tycker dina föräldrar är kloka som inte låter sig övertalas, det är dem som kommer att ha hela ansvaret för hästen om ni köper en till familjen. Dessutom kanske dina föräldrar inte har råd eller tid att ha egen häst.

Det är omöjligt för din generation rent ekonomiskt tyvärr.
När vi vuxna var barn var häst inte dyrt på samma sätt absolut inte för oss som bodde på landet eller i en liten stad.
Där hade föräldrar med helt vanliga inkomster absolut råd att låta sina tonåringar få en egen häst.
Men nu i dagens tider är det en fråga om ekonomi det kostar multum både att köpa och äga en ponny. Tyvärr.

Du har fått många bra inlägg om varför det troligen inte är aktuellt för egen häst för dig just nu. Det jag skulle vilja tillägga är, vad har du för möjligheter till hästumgänge just nu och vad har du för erfarenhet?

Går du på ridskola? Om inte, kanske dina föräldrar har råd/möjlighet att låta dig börja? Om inte kanske det finns möjlighet att få vara skötare? Olika ridskolor har olika system, det är inte säkert du måste vara betalande elev för att kunna vara skötare. Eller kanske du kan få hjälpa till hos någon av privathästarna? Går du på ridskola och vill mer kanske medryttare är ett alternativ? Min gamla ridskola har numera olika medryttare/foder liknande system för de som vill mer/inte har råd/inte kan ha egen häst. Men det kan oxå vara aktuellt att rida som medryttare 1-2grr i veckan hos en privathäst? Inte alla som vill ha betalt, en del är nöjda med att få avlastning och/eller hjälp med mockning/packa höpåsar etc.

De allra flesta av oss som har häst fick det först i vuxen ålder med eget jobb. Se den här tiden som möjlighet att lära dig så mycket som möjligt om hästar, både rent praktiskt och även teoretisk. Låna böcker, fråga kunnigt folk etc.

Då får du möjlighet att fylla ditt liv med så mycket häst som är möjligt utifrån dina förutsättningar och om du fortfarande vill ha häst när du har råd att köpa en själv kommer du vara rejält förberedd på vad det innebär.

Lycka till! 😊

När vi vuxna var barn var häst inte dyrt på samma sätt absolut inte för oss som bodde på landet eller i en liten stad.
Där hade föräldrar med helt vanliga inkomster absolut råd att låta sina tonåringar få en egen häst.
Men nu i dagens tider är det en fråga om ekonomi det kostar multum både att köpa och äga en ponny. Tyvärr.

Nej, det är inte omöjligt. Jag är ensamstående förälder och bor i storstadsregion. Det går absolut att ha häst här men det bygger förstås på att föräldern också vill lägga pengar på det. Vilket alltså inte per automatik hänger ihop med den faktiska möjligheten.

Nej, det är inte omöjligt. Jag är ensamstående förälder och bor i storstadsregion. Det går absolut att ha häst här men det bygger förstås på att föräldern också vill lägga pengar på det. Vilket alltså inte per automatik hänger ihop med den faktiska möjligheten.
Fast du tjänar enligt tidigare inlägg bättre än majoriteten samt har eget intresse av att ha häst dvs som du skriver du vill själv.
Tycker inte det är riktigt jämförbart.

Nja.

Det där var väl ett extremt tråkigt sätt att se på saken.
Alltså en vanlig ponny eller häst är inte nödvändigtvis speciellt dyr i inköp. Kostar mindre än en moped eller elcykel.
Det är högavlade tävlingshästar inom ridsport som är jättedyra.

På landet, åtminstone där jag bor, så är det fortfarande billigt att ha en häst i grannens (bildligt talat) stall, även om foder blivit dyrare.

Inte heller är det dyrare att försäkra de där vanliga hästarna.

Men, man kan fortfarande inte övertala ovilliga, och ej hästvana föräldrar.
Vill och kan de inte köpa häst, så får man vänta.

Det bästa man kan göra, är att "hängs i stallet", bli skötare på en ponny/häst, lära dig om att ta hand om häst, prova olika sorters hästeri, ridning, körning, trav, brukshäst, och så kanske välja naturbruksgymnasium med hästinriktning på gymnasiet.

Sedan dom myndig och kunnig, så är det dags att skaffa häst.

Nja.

Det där var väl ett extremt tråkigt sätt att se på saken.
Alltså en vanlig ponny eller häst är inte nödvändigtvis speciellt dyr i inköp. Kostar mindre än en moped eller elcykel.
Det är högavlade tävlingshästar inom ridsport som är jättedyra.

På landet, åtminstone där jag bor, så är det fortfarande billigt att ha en häst i grannens (bildligt talat) stall, även om foder blivit dyrare.

Inte heller är det dyrare att försäkra de där vanliga hästarna.

Men, man kan fortfarande inte övertala ovilliga, och ej hästvana föräldrar.
Vill och kan de inte köpa häst, så får man vänta.

Det bästa man kan göra, är att "hängs i stallet", bli skötare på en ponny/häst, lära dig om att ta hand om häst, prova olika sorters hästeri, ridning, körning, trav, brukshäst, och så kanske välja naturbruksgymnasium med hästinriktning på gymnasiet.

Sedan dom myndig och kunnig, så är det dags att skaffa häst.
Extremt tråkigt är väl ändå att ta i?
Jag tycker det är stor skillnad även att ha häst på landet jämfört med för några årtionden sen men du kanske har rätt det kanske fortfarande går.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag är 13 år och älskar hästar. Och jag vill Så gärna ha en egen ponny. Men jag vet inte om jag är redo för en egen ponny. Jag har...
Svar
9
· Visningar
1 200
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
4 788
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag... 2
Svar
34
· Visningar
2 970
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 195
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • GHS - dagens dressyr.