Sv: Översprungen - hur ska jag tolka det?
Nu har ju iochförsig trådskaparen lagt benen på ryggen .......
Men jag tycker inte heller hon skall behöva sälja hästen.......
Men jag skulle m.k.t. väl kunna råda henne att leda ohanterlig häst med kedja,och är den lika stor och odräglig som en del av våra fullblodsåringar som efter att de avnjutit en trevlig barndom ,ledits i grimmor bredvid sina mammor helt komplikationsfritt helt plötsligt just förvandlas till 150cm krutdurkar vilt viftande med frambenen,och rusande iväg mot okända mål.....
En bit av min gubbes armbåge ligger begravd här på landsvägen efter ett av dessa monster som trots den väl avvägda hanteringen hade lust att gå åt ett annat håll......
Tilläggas kan att min gubbe är m.k.t. hästvan
om nu någon skulle tro n.g.t. annat......
Jag tycker det är en märklig moral i att säga att det är o.k. för arabåringar att ledas med kedja,men det är då inte i uppfostringssyfte,nähe,men vad är det då?
Själv antar jag att det är för att få bättre kontroll på hästen,och det är just det trådskrivaren oxå kan få,för att slippa tappa hästen stup i kvarten,så den lär sig en olat för all framtid,och sedan måste annalyseras och vändas ut och in på i all evighet......
Senast idag mötte jag en 2årig halvblodshäst som var m.k.t. otrevlig att handskass med,förlorad ömsesidig respekt.....eller var det ledarskap som lät bättre.....
Jag kallar den för ouppfostrad,hade den lärt sig från början kanske det funnits hopp.
Här vill jag påpeka att jag är en oerhört tålmodig hästmänniska,behöver själv aldrig kedja på mina hästar(fullbloden som vi har har vi åt svärmor)men man ska inte romantisera hästhantering för mycket,genom att tro att alla hästar beter sig lika.