Översprungen - hur ska jag tolka det?

Sv: Översprungen - hur ska jag tolka det?

Det här är inte klokt! Att råda någon att sätta kedja på ett åttamånadersföl är galenskap.
Det bästa rådet till ägaren är att sälja hästen omgående.
Har man inte rätt feeling så är det kört.

Javisst är det trevligt. Och när jag kommer dragandes med sopsäckar med hö så vips är dom nere med huvudena i plastsäcken. Naturell plastträning så att säga :angel: Eldar vi i skogen så står dom på första parkett osv, osv...........

:rofl: :rofl:
Då kan jag berätta om vår traktorträning och vad den innebär i slutändan i värsta fall...

Vi kör in i hagarna med traktor för att fylla på grovfoder.
Detta innebär att traktor är lika med mat.
Ungarna är nästan inne i traktorn och spanar medans man skär upp balarna..

Men så kommer problemet vid inkörning.
En tränare i Örebro sa så här:
-Era ungar är inte riktiga..eller annars har dom cement i huvudet..
-Va? sa vi..
-Jooo, när dom börjar tömköra och sedan vidare köra på banområdet (miljöträning) och bana så stannar våra när traktorn med bevattningsgrejen/harv kommer..
-Skulle jag släppa tömmarna så skulle dom vända på en femöring och springa efter traktorh-e...

Hahaha..min gubbe skrattade allt han orkade..
-Dom tror att hösilagebalen är på väg..hahaha...

AM

Jo just det! Vi har ju bara skogshagar men vi slår från åkern under sommaren så de får färskt grönfoder ändå. Och just, precis som hos er när gubben kommer med traktormatkärran, inte en kotte räds.
I stallet brukar jag ta ut ett föl åt gången när jag pysslar. Oj, oj vad jag går omkring och tappar saker som låter och fölen kan inte för sitt liv låta bli att gå fram och kolla vad det är och till slut bryr dom sig inte ens om en bomb slog ner.

Kan hålla med om att det verkar hårt att ha kedja på en så ung häst (en 8månaders räknas väl som åring och inte föl om jag inte minns alldeles tokigt) men det är ju handen som håller kedjan som avgör vad som sker...?

Men allvarligt, att börja råda någon att sälja hästen för att dom inte har rätt feeling när det skett ett (1!) missöde med den....?

Tycker att vissa trådar, bland annat den här, tar en sån jävlig ton.
Finns ett gammalt husmorsråd som min mamma alltid sa när vi syskon slogs som katter hemma "Har du inget snällt att säga så var då tyst"
Inte konstigt att folk har fördomar om hästfolk som "snorkiga" "uppblåsta" och "allvetande".
Ett getöga här och dom har det bekräftat...trist!!

Mmmmm, att ha rätt feeling när man handskas med djur överlag är nog ganska viktigt. I alla fall för djuret. Självklart skall man kunna göra misstag och få hjälp med det, inte tu tal om annat men råder man en nybörjare att ta till kedja på ett 8-månadersföl så blir jag förskräckt!

Hur som helst. Jag har araber och de visas ibland som ettåringar på utställning och då är det tvång att ha dem i kedja. Alltså är jag tvungen att lära mina ungdjur att gå med kedja. Observera att jag inte har det i uppfostringssyfte och det är skillnad.

Tycker tråden på vissa ställen är lite rar. Vi som har med föl att göra varje år berättar väl ganska trevligt om dem eller...? Inga större strider utkämpas med ungdjuren heller när man låter de få leva på hästars vis. Respekt åt båda hållen (människa/häst) när de mest naturliga levnadsförhållanden respekteras av båda parter.

Nu har ju iochförsig trådskaparen lagt benen på ryggen .......

Men jag tycker inte heller hon skall behöva sälja hästen.......

Men jag skulle m.k.t. väl kunna råda henne att leda ohanterlig häst med kedja,och är den lika stor och odräglig som en del av våra fullblodsåringar som efter att de avnjutit en trevlig barndom ,ledits i grimmor bredvid sina mammor helt komplikationsfritt helt plötsligt just förvandlas till 150cm krutdurkar vilt viftande med frambenen,och rusande iväg mot okända mål.....

En bit av min gubbes armbåge ligger begravd här på landsvägen efter ett av dessa monster som trots den väl avvägda hanteringen hade lust att gå åt ett annat håll......

Tilläggas kan att min gubbe är m.k.t. hästvan
om nu någon skulle tro n.g.t. annat......

Jag tycker det är en märklig moral i att säga att det är o.k. för arabåringar att ledas med kedja,men det är då inte i uppfostringssyfte,nähe,men vad är det då?

Själv antar jag att det är för att få bättre kontroll på hästen,och det är just det trådskrivaren oxå kan få,för att slippa tappa hästen stup i kvarten,så den lär sig en olat för all framtid,och sedan måste annalyseras och vändas ut och in på i all evighet......

Senast idag mötte jag en 2årig halvblodshäst som var m.k.t. otrevlig att handskass med,förlorad ömsesidig respekt.....eller var det ledarskap som lät bättre.....

Jag kallar den för ouppfostrad,hade den lärt sig från början kanske det funnits hopp.

Här vill jag påpeka att jag är en oerhört tålmodig hästmänniska,behöver själv aldrig kedja på mina hästar(fullbloden som vi har har vi åt svärmor)men man ska inte romantisera hästhantering för mycket,genom att tro att alla hästar beter sig lika.

Arabåringar leds i kedja på utställning inte till "vardags" och kedjan används inte i uppfostringssyfte utan är ett "säkerhetbälte".

Av precis samma anledning som trådskrivaren skulle kunna använda kedjan alltså :idea: ;)

Svaret är nej.
Jag använder inte kedjan till vardags annat än att lära hästen att inte bli rädd för den. När kedjan sätts på kan hästen alla redan de kommandon som krävs men kan bli förskräckt över att det låter.
Så enkelt är det.
Vidare så var det inte trådskrivaren jag avsåg som skulle sälja hästen. Du har nog missupfattat lite.

Frågan är om hästen vet vilket som är vardag.......
Hon kan använda kedjan på samma sätt som du,som ett "säkerhetsbälte".

På de monster som vi använt den på har ljudet inte varit ett problem.

Liknande trådar

Hoppning Poletten har trillat ner hos herrn, hoppning är ungefär det roligaste som finns. So far so good, han har börjat ta tag i hindren själv...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 596
Hästvård Jaha, där fick jag.. Kele vurpade i hagen innan jul och ådrog sig en rejäl muskelskada samt allmänna muskelproblem. Vet och...
Svar
14
· Visningar
1 594
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama