Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, vi talade om att hästar slår/inte slår framför vagn. Du gör som du vill för att undvika det. Du borde också kunna låta mig ha avvikande uppfattning, om vilken väg jag tycker är bäst, utan att skriva så här:Nej, jag förklarade varför jag sätter slaggjord på vissa hästar...
Sur för bilbältet?Så du menar alltså att du är så urbota ***** att du sätter dig i sulky bakom en 1-2 åring och tror att den inte i rena glädjen kan slå bakut? Att den saknar så normalt hästbeteende att den slå om den bli skrämd?
Ursäkta, men vad har du för hästar- Käpphästar eller?
Kan man, vill man och är man intresserad? Ja, jag är intresserad av att överleva dagen bakom en häst och helst klara mig utan skador som ger mig men för livet..
Hur jag än letar, ser jag inte att det ställs krav.det ställs lite krav
LIA skrev:Ur Nordstedts svenska ordbok: ”2/ karaktär: Särskilt utmärkande eller kännetecknande egenskaper hos vissa företeelser.”
Jag frågade: ”Tappade du tråden?”
Nej, vi talade om att hästar slår/inte slår framför vagn. Du gör som du vill för att undvika det. Du borde också kunna låta mig ha avvikande uppfattning, om vilken väg jag tycker är bäst, utan att skriva så här:
Sur för bilbältet?
Som jag ser det, finns 2 vägar att gå i en diskussion. Antingen idiotförklarar man allt motparten säger, eller så lyssnar man och diskuterar vidare. Och vidgar vyerna på kuppen.
Så här har jag skrivit 2 gånger:
Vilket man väljer och vilket som är ”bäst”, beror kanske i hög grad på vem man själv är? Kan man, vill man, är man intresserad av det ena eller andra?
Du verkar inte ha förstått, hur jag menar? Jag förklarar gärna, men utanför den här tråden. Drar ett streck i ”slagdebatten” här för min del, eftersom vi kommit utanför ämnet.
Jag skrev ner lite tankar i inlägg 26 ang det tråden handlar om. Varför talar vi inte om det?
LIA
Ja, men inte omöjlligt att se händelseutvecklingen (i hästen). Kommer älgen, springer vi allihop.<<Svårt att förebygga vad som rör sig i en 8 månaders unge..
<<hur förebygger man ett älgintrång??
Det var ett exempel på "äkta" korrigering. Inte kopplat till just den här hästen eller händelsen.<<Förflyttning av ett stycke föl var aldrig aktuellt i detta fall eftersom ungen var lös.
Ja, därför skrev jag "vanligtvis".<<Ibland säger faktist sunda förnuftet att man skall flytta på sig.
Nejvisst. Men den har kommit en lång bit på väg från att vara "ett litet föl".<<Fortfarande hävdar jag att en 8 månaders unge inte kan ställas samma krav som en vuxen häst..
En bra fråga. Var sätta gränsen? Leda hur, var, när? För att ta ett exempel. Immunicering ett annat. Hur mycket ska/bör man vänja fölet vid? Gör man rätt, kan man utan problem lägga på sadel/sele, sitta upp/spänna för osv helt självklart, när den dagen kommer. Man väljer själv nivå.<<Men varför inte vara nöjd med att ungen går att binda upp, leda från punkt A till B, lyfta fötter och vara dräglig i övrigt??
Mycket hanterade är en sak, rätt hanterade kan vara något helt annat. Det du ger exempel på, är inte rätt gjort. Bara mycket!Dom egna erfarenheten av "sociala" föl som är MYCKET hanterade är att dessa är odrägliga små djur med noll respekt för folk.
Det tar lika lång tid att verka en sådan unge som tio som gått på lösdrift och bara fått "hushållshantering"..
Inte heller kan dom sitta fast i kedjor utan kastar sig åt alla håll..
Dom hade visst lärt sig något om balsnören visade det sig..suck.
Mer än så!Annars tror jag vi är något sånär överens.
Kanske för att dom inte kan rida/ inte kommunicerar med hästen/ inte förstår hästar t ex? Törs jag dra parallell till inkörning?För att hårddra det hela så varför har vissa martingal och andra inte???
Precis!Antalet kvittar, frågan är vad man har lärt sig.
Tror dig.Har en granne som har haft över tusen vbl föl och visst kan dom saker, men inte det jag kan