Översprungen - hur ska jag tolka det?

Sv: Översprungen - hur ska jag tolka det?

Ur Nordstedts svenska ordbok: ”2/ karaktär: Särskilt utmärkande eller kännetecknande egenskaper hos vissa företeelser.”

Jag frågade: ”Tappade du tråden?”
Nej, jag förklarade varför jag sätter slaggjord på vissa hästar...
Nej, vi talade om att hästar slår/inte slår framför vagn. Du gör som du vill för att undvika det. Du borde också kunna låta mig ha avvikande uppfattning, om vilken väg jag tycker är bäst, utan att skriva så här:
Så du menar alltså att du är så urbota ***** att du sätter dig i sulky bakom en 1-2 åring och tror att den inte i rena glädjen kan slå bakut? Att den saknar så normalt hästbeteende att den slå om den bli skrämd?
Ursäkta, men vad har du för hästar- Käpphästar eller?
Sur för bilbältet?
Som jag ser det, finns 2 vägar att gå i en diskussion. Antingen idiotförklarar man allt motparten säger, eller så lyssnar man och diskuterar vidare. Och vidgar vyerna på kuppen.

Kan man, vill man och är man intresserad? Ja, jag är intresserad av att överleva dagen bakom en häst och helst klara mig utan skador som ger mig men för livet..
:confused:
Så här har jag skrivit 2 gånger:
Vilket man väljer och vilket som är ”bäst”, beror kanske i hög grad på vem man själv är? Kan man, vill man, är man intresserad av det ena eller andra?

Du verkar inte ha förstått, hur jag menar? Jag förklarar gärna, men utanför den här tråden. Drar ett streck i ”slagdebatten” här för min del, eftersom vi kommit utanför ämnet.

Jag skrev ner lite tankar i inlägg 26 ang det tråden handlar om. Varför talar vi inte om det?

LIA

Nej, LIA avslutar när det är dags! Och upplyser också om varför.
det ställs lite krav
Hur jag än letar, ser jag inte att det ställs krav. :confused:

Så avslutade LIA med: "Jag skrev ner lite tankar i inlägg 26 ang det tråden handlar om. Varför talar vi inte om det?"
Det undrar jag nu med. :smirk:

Varför väljer du personangrepp? Varför skriver du inte om NH istället? För att du är bra på det ena men inte det andra?

LIA
PS! Bry dig inte om att svara. Jag håller mig till ämnet för tråden, om jag alls skriver mer. DS

LIA skrev:
Ur Nordstedts svenska ordbok: ”2/ karaktär: Särskilt utmärkande eller kännetecknande egenskaper hos vissa företeelser.”

Jag frågade: ”Tappade du tråden?”
Nej, vi talade om att hästar slår/inte slår framför vagn. Du gör som du vill för att undvika det. Du borde också kunna låta mig ha avvikande uppfattning, om vilken väg jag tycker är bäst, utan att skriva så här:

Sur för bilbältet?
Som jag ser det, finns 2 vägar att gå i en diskussion. Antingen idiotförklarar man allt motparten säger, eller så lyssnar man och diskuterar vidare. Och vidgar vyerna på kuppen.

:confused:
Så här har jag skrivit 2 gånger:
Vilket man väljer och vilket som är ”bäst”, beror kanske i hög grad på vem man själv är? Kan man, vill man, är man intresserad av det ena eller andra?

Du verkar inte ha förstått, hur jag menar? Jag förklarar gärna, men utanför den här tråden. Drar ett streck i ”slagdebatten” här för min del, eftersom vi kommit utanför ämnet.

Jag skrev ner lite tankar i inlägg 26 ang det tråden handlar om. Varför talar vi inte om det?

LIA

Men på dig låter det som det är fel att tänka på säkerheten och hellre sätta på än slaggjord än att riskera få en hov i nyllet!! :eek:

Jag har inte idiot förklarat dig, utan personen vem det än må vara som sätter sig i just den utsatta sitsen det är att sitta bakom en 1-2 åring utan slaggjord... Dessutom anser jag att slaggjorden är mycket bra även ur säkerhets synpunkt för hästen, eftersom, den hindrar att hästen slår och får en skalm mellan benen... Vilket borde skrämma de flesta hästar! :crazy:

Om man jämnför antalet körhästar och travhästar.. Kan vi då anta att de körhästar som är "lite lätta i baken" kanske inte blir körhästar? Medans det lilla antalet travare som är utrustade med slagrem, anses hanterabara ändå?

Jag ser fram emot fortsatt debatt via PM, där jag oxå hoppas du kan förklara hur du menar!

Svarar på inlägg 26 Lia..

Zambesi läste inte hästen vid tillfället?
När hästen blir rädd, visar man sin styrka som ranghögre och förmedlar ”här är allt som det ska”. Blir hästen rädd för något naturligt/ofarligt, har man kanske missat i miljöutbildningen?
Händelsen skulle ha förebyggts hellre än att åtgärdas efteråt.

<<Svårt att förebygga vad som rör sig i en 8 månaders unge..
<<hur förebygger man ett älgintrång?? :confused:

Korrigering? Ord som i hästvärlden används för dumt hanterande. Man kan ALDRIG bestraffa in ett önskat beteende. Att korrigera (ordet rätt använt) genom att flytta fötter, huvud eller annat, är helt OK.
<<Förflyttning av ett stycke föl var aldrig aktuellt i detta fall eftersom ungen var lös.

Shit happends? Nej, inte i såna här fall. Det känns onödigt. Men tokerier som händer, är ingen idé att hänga upp sig på. Bara att ta lärdom från.
Iofs ÄR hästar inte ofarliga, men man kan minimera riskerna.
<<Med mycket tålamod och aldrig bestraffning..

Hålla sig ur flyktväg? Inte vanligtvis, flykt ska inte behöva vara alternativet.
<<Ibland säger faktist sunda förnuftet att man skall flytta på sig.

Observera att jag inte talar om reflexer. Ett skutt ska inte behöva bli mer än ett skutt.

8 månaders häst är inte ett litet föl. Inte i min tankevärld. Den är mogen nog att veta skillnad på hur man bär sig åt, och ska inte springa över ranghögre. Helst inte annat folk heller.
Hos mig skulle den dessutom ha fått mycken social ”träning” ihop med alla andra erfarenheter.
<<Fortfarande hävdar jag att en 8 månaders unge inte kan ställas samma krav som en vuxen häst..

I grunden finns olika alternativ till hur man låter fölet växa upp. Allt från total frigång och utan människokontakt, till andra änden med immunicering, social träning, ”uppfostran” osv. Vilket man väljer och vilket som är ”bäst”, beror kanske i hög grad på vem man själv är? Kan man, vill man, är man intresserad av det ena eller andra? Tror orsaken ligger där, mer än i sätten i sig.
<<Även föl skall lära sig..håller med.
<<Men varför inte vara nöjd med att ungen går att binda upp, leda från punkt A till B, lyfta fötter och vara dräglig i övrigt??

Ps. Dom egna erfarenheten av "sociala" föl som är MYCKET hanterade är att dessa är odrägliga små djur med noll respekt för folk.
Det tar lika lång tid att verka en sådan unge som tio som gått på lösdrift och bara fått "hushållshantering"..
Inte heller kan dom sitta fast i kedjor utan kastar sig åt alla håll..
Dom hade visst lärt sig något om balsnören visade det sig..suck.

Annars tror jag vi är något sånär överens. :D

Angående slaggjord så är det varken rasbunden eller hanteringsbunden..
Vissa är på ena sättet och andra på annat sätt.
För att hårddra det hela så varför har vissa martingal och andra inte???

Hejvejs
AM

:confused: Förstår inte frågan om det är mig du riktar den till.

<<Svårt att förebygga vad som rör sig i en 8 månaders unge..
<<hur förebygger man ett älgintrång??
Ja, men inte omöjlligt att se händelseutvecklingen (i hästen). Kommer älgen, springer vi allihop. ;)

<<Förflyttning av ett stycke föl var aldrig aktuellt i detta fall eftersom ungen var lös.
Det var ett exempel på "äkta" korrigering. Inte kopplat till just den här hästen eller händelsen.

<<Ibland säger faktist sunda förnuftet att man skall flytta på sig.
Ja, därför skrev jag "vanligtvis".

<<Fortfarande hävdar jag att en 8 månaders unge inte kan ställas samma krav som en vuxen häst..
Nejvisst. Men den har kommit en lång bit på väg från att vara "ett litet föl".

<<Men varför inte vara nöjd med att ungen går att binda upp, leda från punkt A till B, lyfta fötter och vara dräglig i övrigt??
En bra fråga. Var sätta gränsen? Leda hur, var, när? För att ta ett exempel. Immunicering ett annat. Hur mycket ska/bör man vänja fölet vid? Gör man rätt, kan man utan problem lägga på sadel/sele, sitta upp/spänna för osv helt självklart, när den dagen kommer. Man väljer själv nivå.

Dom egna erfarenheten av "sociala" föl som är MYCKET hanterade är att dessa är odrägliga små djur med noll respekt för folk.
Det tar lika lång tid att verka en sådan unge som tio som gått på lösdrift och bara fått "hushållshantering"..
Inte heller kan dom sitta fast i kedjor utan kastar sig åt alla håll..
Dom hade visst lärt sig något om balsnören visade det sig..suck.
Mycket hanterade är en sak, rätt hanterade kan vara något helt annat. Det du ger exempel på, är inte rätt gjort. Bara mycket! ;)

Annars tror jag vi är något sånär överens.
Mer än så!

För att hårddra det hela så varför har vissa martingal och andra inte???
Kanske för att dom inte kan rida/ inte kommunicerar med hästen/ inte förstår hästar t ex? Törs jag dra parallell till inkörning? :o

LIA

Du missuppfattar nog. Jag ställde inte ”36-fölaren mot ”1-fölare” utan mot ALLA som haft färre än 36 föl.
Antalet kvittar, frågan är vad man har lärt sig.
Har en granne som har haft över tusen vbl föl och visst kan dom saker, men inte det jag kan :)

Lånar nicket.
Jag ser stor skillnad på ett 8-månaders stoföl och ett 8-månaders hingstföl i mental utveckling. En av "sorten" bits. :angel:
Skulle vara intressant att följa era åsikter i hantering av dessa små monster.

Frågan är istället,skall matte bli nedtrampad?

I min omgivning där en kedja skulle vara brukbar på hästar som är oreglerbara vid hantering existerar inga knäckta nosryggar........

Tycker du däremot att det är o.k. att knäcka käken på den?

Jag kan i alla fall enbart svara på våra egna erfarenheter.

Under lösdriftstiden så passerar ungarna olika mentala status..
Odrägliga, som vill ha käket först, till små blyga som vindar med ögonen om man säger Bu!!
Två veckor senare kan rollerna vara helt ombytta.
Ledarstoet kan vara nermanglad till lägst i rang.
Den som fick storstryk tidigare har nu "lillflocken" under total kontroll.
Detta gäller "småston"

På hingstsidan så..visst..nafsar vissa..dom struntar vi helt och hållet i.Om dom nu inte är väldigt bökiga..
Hingstflocken är mer jämn mentalt sätt.
En tar över flocken och oftast förblir den ledarhingst till betets slut.

Det är mycket sällan man har problem med ledarhingstarna..med viss undantag av fjolårets som var väldigt fräck.

Gemensamt för alla är att över sommaren som ettåring så mognar dom och lugnar ner sig.
Dom har full tillit för oss.
Vi har i alla fall bara fått gott omdöme av tränarna.
Runda, fina och välväxta. (nångon enstaka individ kan ha halkat efter men den har varit en "gästbeteshäst" )
Alla går att slå fast, leda, verka och pyssla med.
Många får seldonen på sig omgående utan problem..

Det var som sagt enbart fjolingen.
Den hade min gubbe full kontroll på och hästen var en mycket typiskt en "enmanshäst"
När den kom till träning så var han väldigt fräck mot personalen första dygnen.
Men han blev under en natt totalt omvandlad av en flock tvååringar..och sedan var han också snäll..

Så av mitt långa och krångliga svar så är summan att vi struntar i dom och håller sådana ifrån oss..inget mer..för vi vet att detta går över om en vecka eller en månad utan att vi behövt rubba vår ställning eller deras tillit till oss..

AM

Visst är det bra lättsamt när hästar fostrar hästar. Att låta hästarna ta konflikter inbördes så att man själv blir en trevlig prick som kommer med mat och borstar.

Du träffade mitt i prick, för det är precis så det är..
Dom säger alla i kör: Jag vill borstasjagvillborstas.. :)

AM

Liknande trådar

Hoppning Poletten har trillat ner hos herrn, hoppning är ungefär det roligaste som finns. So far so good, han har börjat ta tag i hindren själv...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 596
Hästvård Jaha, där fick jag.. Kele vurpade i hagen innan jul och ådrog sig en rejäl muskelskada samt allmänna muskelproblem. Vet och...
Svar
14
· Visningar
1 594
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama