Översprungen - hur ska jag tolka det?

Sv: Översprungen - hur ska jag tolka det?

F-N vilken trist tråd det här har blivit! Har du ätit huggorm, eller?
Sådant här gör mig upprörd!

Nafayette skrev:
Jag är definitivt INGEN allvetare..utan frågar själv om det är nåt.
AM

Men om du får på käften när du frågar, då?

Om du nu är så himla erfaren skulle du ju kunna bjuda till och svara på en fråga från någon som uppenbarligen saknar erfarenhet. (Och som jag förstår det - inte sticker under stol med det heller.) Annars kan man ju faktiskt - som någon skrev tidigare - skita i att svara!
En gammal tant som du skulle väl kunna hålla en god ton gentemot de oerfarna.

Det är så outsägligt trist med hästfolk som är så himla självgoda och nedvärderande mot andra - det hjälper väl ingen att bli bättre om man får en snyting varje gång man blottar en okunskap?

Nej, skärpning alla hästkärringar! Hjälp varandra - inte minst för hästarnas skull!

Naturligtvis så är 36fölaren klart mer allvetare angående fölningar än en som har haft ett föl..
Tycker du annorlunda så får det stå för din åsikt.

När det gäller inkörningar så förlitar jag, i alla fall, på den som har haft flest inkörningar, och gjort det bra.
Denne vet nämligen att saker KAN hända.och att ingen häst är den andra lik.
Den som har haft en enda kanske säger till ägaren med en stycken vrång och märrig tvååring att slaggjord är inget nödvändigt eftersom hennes gamla valack inte behöver den..och så dumt det kan bli..då.

AM

Ditt svar skvallrar en del om din ålder... :D

Vidare kan jag säga så här:
påstår jag vid olika tillfällen på foderforumet att protein är helt onödigt så får jag diverse mothugg av folk som klart är bättre än mig på foderstater.
Går jag sedan in där senare och funderar på varför hästen är mager, så får jag nog svar igen..
Om jag då, blir upprörd och tycker att alla är dumma så har jag inte lärt mig ett j-a dugg...

Men eftersom jag är en gammal kärring enligt dig, så har väl åldern lärt mig att lyssna på dom som kan bättre.
Skulle aldrig falla mig in att hugga på t.ex bukes hovslagare och ifrågasätta deras jobb och kunskap.
Inte heller skulle jag ifrågasätta kunskapen som travtränare A har om sina hästar..
Jag kan läsa böcker..visst..men det ersätter aldrig erfarenheten..

Angående huggormar, så nää,har aldrig ätit sådana..men du som vet..vad smakar sånt?? :devil:

AM

Du missuppfattar nog. Jag ställde inte ”36-fölaren mot ”1-fölare” utan mot ALLA som haft färre än 36 föl. Frågan är alltså om även DU ska sitta tyst och inte ”tjattra emot”, även om du skulle ha en annan åsikt/erfarenhet? En principfråga, mao!

När det gäller inkörning, har jag den erfarenheten att det finns både duktiga och inte så duktiga personer, fast med stor körerfarenhet. Erfarenheten är alltså ingen garanti! Dit ville jag komma.
Slaggjord nödvändigt? Har aldrig använt den själv. Beror på hur man ”gjort” hästen. En annan diskussison.

LIA

Tankar som poppar upp allteftersom jag läser tråden...

Zambesi läste inte hästen vid tillfället?
När hästen blir rädd, visar man sin styrka som ranghögre och förmedlar ”här är allt som det ska”. Blir hästen rädd för något naturligt/ofarligt, har man kanske missat i miljöutbildningen?
Händelsen skulle ha förebyggts hellre än att åtgärdas efteråt.

Korrigering? Ord som i hästvärlden används för dumt hanterande. Man kan ALDRIG bestraffa in ett önskat beteende. Att korrigera (ordet rätt använt) genom att flytta fötter, huvud eller annat, är helt OK.

Shit happends? Nej, inte i såna här fall. Det känns onödigt. Men tokerier som händer, är ingen idé att hänga upp sig på. Bara att ta lärdom från.
Iofs ÄR hästar inte ofarliga, men man kan minimera riskerna.
Hålla sig ur flyktväg? Inte vanligtvis, flykt ska inte behöva vara alternativet.
Observera att jag inte talar om reflexer. Ett skutt ska inte behöva bli mer än ett skutt.

8 månaders häst är inte ett litet föl. Inte i min tankevärld. Den är mogen nog att veta skillnad på hur man bär sig åt, och ska inte springa över ranghögre. Helst inte annat folk heller.
Hos mig skulle den dessutom ha fått mycken social ”träning” ihop med alla andra erfarenheter.

I grunden finns olika alternativ till hur man låter fölet växa upp. Allt från total frigång och utan människokontakt, till andra änden med immunicering, social träning, ”uppfostran” osv. Vilket man väljer och vilket som är ”bäst”, beror kanske i hög grad på vem man själv är? Kan man, vill man, är man intresserad av det ena eller andra? Tror orsaken ligger där, mer än i sätten i sig.

LIA

LIA skrev:
När det gäller inkörning, har jag den erfarenheten att det finns både duktiga och inte så duktiga personer, fast med stor körerfarenhet. Erfarenheten är alltså ingen garanti! Dit ville jag komma.
Slaggjord nödvändigt? Har aldrig använt den själv. Beror på hur man ”gjort” hästen. En annan diskussison.

LIA
Hur ofta sitter du oskyddad en halvmeter från en 2-årings rumpa? :crazy: :confused:
Jag har aldrig krockat med bilen, jag använder säkerhetsbälte ändå?

Du kan inte påverka andra bilförares beteende.
Däremot kan du påverka hur din häst är. 1 år, 2 år, 15 år så sitter jag alltid "oskyddad", dvs utan mekaniska skydd. Skyddet finns i hästens huvud!

Passar in hör också: Vilket man väljer och vilket som är ”bäst”, beror kanske i hög grad på vem man själv är? Kan man, vill man, är man intresserad av det ena eller andra?

Men det är som sagt en annan diskussion.

LIA

LIA skrev:
Du kan inte påverka andra bilförares beteende.
Däremot kan du påverka hur din häst är. 1 år, 2 år, 15 år så sitter jag alltid "oskyddad", dvs utan mekaniska skydd. Skyddet finns i hästens huvud!

Passar in hör också: Vilket man väljer och vilket som är ”bäst”, beror kanske i hög grad på vem man själv är? Kan man, vill man, är man intresserad av det ena eller andra?

Men det är som sagt en annan diskussion.

LIA
Ber trådskaparen om ursäkt, detta är egentligen en helt annan diskussion!

Så du menar alltså att du är så urbota ***** att du sätter dig i sulky bakom en 1-2 åring och tror att den inte i rena glädjen kan slå bakut? Att den saknar så normalt hästbeteende att den slå om den bli skrämd? :eek:
Ursäkta, men vad har du för hästar- Käpphästar eller? :crazy:

Kan man, vill man och är man intresserad? Ja, jag är intresserad av att överleva dagen bakom en häst och helst klara mig utan skador som ger mig men för livet..

Tack för upplysningen men den var ganska onödig. Poängen var att låta stoet fostra fölet, visa fölet hur man beter sig mot folk. Ett sto som är trygg med sin ägare ger de signalerna till sitt föl. Hanteringen med ungen blir sen så mycket enklare.
Mitt sista föl insisterade verkligen att få grimma på sig. Inget var konstigt med det för fölis slog ihop två och två helt enkelt. Hon noterade att vid intaget på kvällen gick alla hästar fram till grinden när jag kallade, satte huvudena i sina grimmor och sen till stallet. Fölis förknippade grimma med stallingång helt enkelt, så in med skallen i grimman bara.
Likaså att leda i grimma brukar inte vara någon större dramatik om stoet är jämte. Stoet visar hur man beter sig i den situationen. Lite brall kan det väl bli nån gång men det går över på ett kick.
Enligt min uppfattning så knölar många till fölfostran i onödan.

Värst vad du är envis.
Det finns en värld utanför sulkyanvändarnas. I den världen brukar inte slaggjordar användas, tro det eller ej.
Själv använder jag en rockard under inkörningens första gånger. Hästarna har oftast varit hbl, men även andra raser och korsningar har förekommit, dock ej travare.

Vi har olika syn på hästens behov av att slå, om vi säger så. ;) Som jag skrev, det beror kanske på vem själv man är. Och hur man gör?

LIA

Eller om man kör andras hästar..
Min gubbe gjorde det på Sundbyholm -79.
Hästen skulle vara snäll enligt andra.
Men rätt som det var flög f-n i henne och hon slog och slog.
Dom broddade fötterna träffade honom i ansiktet.
Båda kindbenen, näsan, hakan krossades. 8 tänder rök.
Han låg på sjukhus i månader och än i dag så blir han sur om det serveras soppa på bordet..

Han skulle aldrig lita på en häst mer..oavsett vad ägarna säger.
Han har kört, trots händelsen, mycket senare också.
Hjälm och slaggjord är aldrig i vägen säger han..
Jag förstår varför. Det var nära att han strök med.

AM

Otäckt.
Ser vi en skillnad mellan travhästar och vagnshästar i uppförande? Beror skillnaden i så fall på raserna eller hanterandet?

LIA

LIA skrev:
Värst vad du är envis.
Det finns en värld utanför sulkyanvändarnas. I den världen brukar inte slaggjordar användas, tro det eller ej.
Själv använder jag en rockard under inkörningens första gånger. Hästarna har oftast varit hbl, men även andra raser och korsningar har förekommit, dock ej travare.

Vi har olika syn på hästens behov av att slå, om vi säger så. ;) Som jag skrev, det beror kanske på vem själv man är. Och hur man gör?

LIA
Ja visst finns det en värld utanför travet, de i den värden sätter sig inte i sulk bakom sina hästar...

Det handlar inte om syn på olika hästars behov att slå, det handlar om mång årig erfarenhet av inkörning och hantering av ca 10-20 olika hästar varje dag!
Då lär man sig att hästar är individer... :angel:

LIA skrev:
Otäckt.
Ser vi en skillnad mellan travhästar och vagnshästar i uppförande? Beror skillnaden i så fall på raserna eller hanterandet?

LIA
Du menar att olyckor inte kan hända med vagnshästar? :eek:

Jag ska ge min solklara "tolkning" av det som skett.
Och mitt råd till dig om du vill förebygga att hästen gör om detta.

Olika hästar har olika känslighet och medfödd respect för människor."Drar man på sig" hästen för m.k.t. i tidigt stadie ökar risken för att hästen skall tappa respecten och känsligheten för dennes inverkan.

Genom att bara dra iväg när något sker har den visat att en del av detta gått förlorat.
Hästar lär sig ju inte bara positiva"för oss"saker utan väldigt gärna saker som blir "bra" för dem själva.
Det blev ju ganska skoj där i snön....

Här skulle jag kunna räkna upp många hästar i min närhet som t.x. manglar fram med sina ägare...

Här kan du nu välja,skall detta få ske igen eller inte.Ska du ta den på kurs omedelbart eller inte.
Jag anser inte ett 8månaders föl av ridhästyp som någon leksak direkt,jag skulle ochså tänka att detta får inte ske igen och def,inte för ofta igen,då kommer den att lära sig detta "skojiga"beteende för gott.

Så,vad göra,jag skulle lägga en kedja under eller över nosen,iden fästa en longerlina.Eller sätta ett träns över grimman,fortfarande med lång lina.

Varje gång jag ska ta ut hästen!!Allt för att undvika att den gör om detta riskabla beteende.

Nu kommer föresten ett exempel,vi har en häst i stallet,som barfotaverkas,personen som utför detta envisas med att inte använda de för endamålet uppsatta uppbindningsanordningarna.Hästen har därför helt sonika stuckit iväg ut genom dörren och dragit runt en del runt stallet......
Nu har det skett flertalet ggr. varvid pålle lärt sig detta orginella lilla knep,han använder det oavbrutet.....
Vid lastning,sticker han!Vid hagutsläpp,sticker han(till andra hagar!)
Ja vid ridning går han dit han har lust!!

Han har helt enkelt kommit på ett fantastiskt sätt att slippa folk och att gå sina egna vägar..... :smirk:

Det kommer bli väldigt svårt för ägarinnan att få honom att glömma detta nya effektiva knep....

I detta fall är det folk som har lång erfarenhet av många unghästar som måste bli de bästa föredömmena,vad gäller hantering......

Har man enbart en häst att pyssla med kan man ju t.x.gå ut o gå med den en eller flera ggr/vecka,för att den skall lära sig gå riktigt vid sidan,då med lång lina och träns el. kedja.

Vänl.Stally

Jag kan här räkna upp entt flertal olyckor med vagnshästar som jag beskådat......fall nån e intresserad..... :angel:

Det menar jag givetvis inte, men det känns som om dom har en annan karaktär. Olyckorna, alltså.

Det handlar inte om syn på olika hästars behov att slå, det handlar om mång årig erfarenhet av inkörning och hantering av ca 10-20 olika hästar varje dag!
Då lär man sig att hästar är individer...
:confused: Tappade du tråden?

LIA

LIA skrev:
Det menar jag givetvis inte, men det känns som om dom har en annan karaktär. Olyckorna, alltså.

:confused: Tappade du tråden?

LIA
Nej, jag förklarade varför jag sätter slaggjord på vissa hästar... ;)

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "annan karaktär"?

Liknande trådar

Hoppning Poletten har trillat ner hos herrn, hoppning är ungefär det roligaste som finns. So far so good, han har börjat ta tag i hindren själv...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 596
Hästvård Jaha, där fick jag.. Kele vurpade i hagen innan jul och ådrog sig en rejäl muskelskada samt allmänna muskelproblem. Vet och...
Svar
14
· Visningar
1 594
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama