Översocial igelkott på hunden..

movi

Trådstartare
Hur kan jag få igelkotten att förstå, med vänliga metoder, att en 40kg hund är ingen lekkompis?

Vi har en ganska tam igelkott här på tomten, min granne ger den mat och så, tyvärr börjar den för tam..

Den vill gärna gå fram till hunden och hon gör inget, oftast bara 10 cm mellan dom, men nu har igelkotten börja gå på hennes tassar, och jag vet faktiskt inte hundens tålamod med detta!

Flyttar jag på hunden, så luktar sig kotten dit, och snart är den hos henne igen..

Jag kan ju inte ha hunden inspärrad i sommar för att vi har en översocial igelkott, men jag är livrädd att hundens tålamod till slut ska brista och hon tar sig ett tugg!

Igelkotten får gärna vara på tomten och runt hunden, det är inga problem, men jag vill inte ha den klättrandes på hunden..

Tips?

Sv: Översocial igelkott på hunden..

Jag tror att skulle hunden hugga så skulle både hunden och igelkotten få sig en tankeställare. Igelkotten skulle nog vara mer försiktig med sitt umgånge och sortera ut lite. hunden skulle nog hugga en gång och aldrig mer får jag en kännsla av :p

tänkte samma sak, hunden biter nog bara en gång. å andra sidan kan ett bett vara skadligt dog för en liten kotte

Mvh Freddie:bump:

Ja precis, fast dom verkar vara så bra "kompisar" så jag tror inte att hunden hugger direkt, utan snarare varnar (nafsar till) men äh, bara lite spånande ;)

Jag tror att om hunden nosar pa kotten sa marker hon kanske att den sticks? Och isafall tror jag hon skulle ta for vana att flytta sig for kotten snarare an hugga efter den.
Nu kanner jag ju inte alls din hund, men hundar brukar ju vara nyfikna..

Låter gulligt med en hundkär kotte :)

Du får väl ta en blomspruta och spraya kotten när den går för nära?

Hon har nosat på kotten, och hon vet att den sticks:D, så dom har varit så nära varandra.

När kotten kommer nära, så brukar hon vända bort huvudet men ligger kvar, men kotten blir tuffare och tuffare.. Och det är då jag börjar fundera på vad som ska hända?

Hon har hittills inte visat några som helst agg mot kotten, men jag vet inte var tålamodsgränsen går, och ett bett av en 40 kg riesenschnauzer kan nog döda..eller att det blir så illa att jag måste fixa det!

Får prova med vattenflaska, det skadar ju inte kotten!

31233908.jpg

Men vad gulligt! :love:
Jag tror inte det kommer hända något...och gör det det så gör det, inte mycket att göra åt.
Den lär ju inte sluta förän den, eller hunden, tröttnar. Förhoppningsvis tröttnar kotten först, eller så tröttnar hunden och skrämmer kotten...så blir ingen skadad :idea:

Hmm så kotten jag träffade igår kanske ville bli kliad bakom örat och gosad med? Och så fick den inte det, stackarn :(

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 714
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 522
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej bukes samlade hundexpertis! Vill börja med en bedjan: Det här är något som är skitjobbigt för mig och jag känner mig som en usel...
Svar
3
· Visningar
2 143
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 910
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar