Överskottsenergi

Widerberg

Trådstartare
Min häst fick två mindre planerade semesterveckor nu pga massor
i skolan och att jag åkte bort några dagar.
Skulle rida idag igen och hon är TOKPIGG :eek: :D

Så, vad är bäst att göra för att få ur henne allt spring hon har i
sig? Hon är skvatt galen som det är just nu :cool:

Sv: Överskottsenergi

Longera henne en stund innan du sitter upp...:) Vet precis hur du har det, min unghäst har också fått vila pga av skada och bara blivit skrittad, han var lite smått odräglig efter det...man tycker ju att en fyraåring ska kunna ta lite vila utan att bli tokig men icke...:crazy:

Hot Shot skrev:
Longera henne en stund innan du sitter upp...:) Vet precis hur du har det, min unghäst har också fått vila pga av skada och bara blivit skrittad, han var lite smått odräglig efter det...man tycker ju att en fyraåring ska kunna ta lite vila utan att bli tokig men icke...:crazy:

Men att longera är ju mer som att "trimma motorn", dvs gör hästen piggare. Jag skulle råda dig att innan du ex. rider ut rida dressyr på banan för att få hästen att lyssna på dig och ta det lugnare.

Då ser vi olika på det här med longering, det är inget jag gör för att få en piggare häst!

Pandora skrev:
Men att longera är ju mer som att "trimma motorn", dvs gör hästen piggare. Jag skulle råda dig att innan du ex. rider ut rida dressyr på banan för att få hästen att lyssna på dig och ta det lugnare.

Det rådet kan nog vara lite svårt med en häst som är full av extra energi. :bump: Jag håller med om longering innan ridning, om man inte helt enkelt (pga väglaget) kan gå ut och "rida av " lite genom att jobba framåt. Om man trissar hästen eller inte beror nog på häst. ÄR det en nervig, lättstressad häst, så javisst. MEn är den normalt lugn och sansad men tillfälligt har lite överskott så är longering bra, eller att galoppera en bit i lugnt tempo.

Jag skulle nog också välja att longera hästen lite innan istället för att rida ut el. liknande. En häst som är riktigt pigg kan ibland bli svår att kontrollera och det kan ske olyckor, mm. Självklart beror ju detta på hur hästen är i sig men jag skulle själv välja att arbeta min häst ifrån marken ifall att den var "skvatt galen" som du beskrev. Olyckor klarar man sig gärna utan och när det nu finns sätt att motionera hästen på utan att behöva vistas på den tycker jag att man ska ta tillvara på det! Jag rekomenderar longering, tömkörning, lätt löshoppning, mm, så att du slipper oroa dig för att bli skadad! Ha det bäst nu och lycka till! / Johanna ;)

Släpp henne lös på volt/ i ridhus och låt henne busa av sig... tyckte min fd pålle var jätteroligt!!

Jag skulle nog ge mig ut i skogen och skritta, trava och galoppera lite 'enklare' och inte krångla så mycket med att allt ska gå 'perfekt' nu.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 294
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 884
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar